Gå til innhold

Ledelsen og taushet plikt

Anbefalte innlegg

Gjest går det ann
Skrevet

Har ledelsen lov å diskurere sykemeldingen til en ansatt med andre kollegar av personen?

Har akkurat hørt fra en venn som igjen hørte det av kolega som forsnakket seg at en som er sykemeldt nå må tilbake på jobb nå da sykepengene er stoppet.

Da spør jeg meg

- Hvordan har ledelsen fått beskjed om det, er det gjennom trygdekontoret, har ikke de tausetsplikt ?

- Likeledes så har ledelsen diskutert dette med andre ansatte, en det lovelig.

-Hvis firma er en IA bedrift stiller tingene seg anderledes da ?

- Om firma er med i IA, er det en ting som ikke de ansatte skal vite om ?

HÅPER på hjelp vedr dette.

Skrevet

Såvidt jeg vet har ikke ledelsen i en bedrift noe som helst rett til innsyn i informasjon som er mellom deg og legen din.

Heller ikke har de lov til å videreformidle slik informasjon (som de i utg.punktet ikke skal ha tilgang til) til andre ansatte.

"..........................."

Skrevet

Såvidt jeg vet har ikke ledelsen i en bedrift noe som helst rett til innsyn i informasjon som er mellom deg og legen din.

Heller ikke har de lov til å videreformidle slik informasjon (som de i utg.punktet ikke skal ha tilgang til) til andre ansatte.

Etter de nye reglene fra 01.07.04 (som jeg bare kjenner fra media), virker det som om syke mennesker skal i jobb igjen fortest mulig (selv om detikke er friske). Så da må vel ledelsen ha informasjon om den enkeltes helsetilstand?

Gjest bebba
Skrevet

Trygdekontor har taushetsplikt overfor ledelsen, men ledelsen har plikt til å snakke med den sykemeldte.

Skrevet

Etter de nye reglene fra 01.07.04 (som jeg bare kjenner fra media), virker det som om syke mennesker skal i jobb igjen fortest mulig (selv om detikke er friske). Så da må vel ledelsen ha informasjon om den enkeltes helsetilstand?

Kan ikke se at det er noen grunn. En pasients helsetilstand er jo underlagt legens taushetsplikt, og akkurat det er det neppe store muligheter for at noen kan rokke mye ved.

"......................."

Gjest uten signatur
Skrevet

Kan ikke se at det er noen grunn. En pasients helsetilstand er jo underlagt legens taushetsplikt, og akkurat det er det neppe store muligheter for at noen kan rokke mye ved.

"......................."

Å? Hvordan skal arbeidsgiver tilrettelegge arbeidet for en syk person hvis de ikke kjenner diagnose?

Alle plager du har kommer heretter garantert til å bli spredd rundt blant kollegene dine hvis du blir sykmeldt. Menneskene blir da ikke bedre selv om det kommer en ny regel å forholde seg til...

Tenk så blide kollegaene blir når de må gjøre den jobben ikke DU orker i tillegg til sin egen!

Skrevet

Å? Hvordan skal arbeidsgiver tilrettelegge arbeidet for en syk person hvis de ikke kjenner diagnose?

Alle plager du har kommer heretter garantert til å bli spredd rundt blant kollegene dine hvis du blir sykmeldt. Menneskene blir da ikke bedre selv om det kommer en ny regel å forholde seg til...

Tenk så blide kollegaene blir når de må gjøre den jobben ikke DU orker i tillegg til sin egen!

Nå vet jeg ikke helt hva du prøver å si her, men noe svar til det jeg sa er det ikke. Pasient-lege forhold er underlagt taushetsplikt punktum.

"............................"

Gjest uten signatur
Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva du prøver å si her, men noe svar til det jeg sa er det ikke. Pasient-lege forhold er underlagt taushetsplikt punktum.

"............................"

Jeg er bare nysjerrig på hvordan de har tenkt at denne nye sykelønnsloven skal fugnere i praksis. Når arbeidsgiver blir straffet hvis vedkommende ikke tilrettelegger arbeidssituasjonen for den syke. Kan ikke skjønne annet enn at det da blir press (lovlig eller ikke) på den syke om å si hva som feiler en. Press fra arbeidskamerater også, osm kanskje får en vanskeligere og tøffere arbeidssituasjon uten høyere lønn. Folk er ikke snille med hverandre i arbeidslivet her i landet. Så hvor skal plutselig den kulturen komme fra?

Skrevet

Hvem skal forresten betale tilretteleggingen av arbeidsplassen?

Skrevet

Jeg er bare nysjerrig på hvordan de har tenkt at denne nye sykelønnsloven skal fugnere i praksis. Når arbeidsgiver blir straffet hvis vedkommende ikke tilrettelegger arbeidssituasjonen for den syke. Kan ikke skjønne annet enn at det da blir press (lovlig eller ikke) på den syke om å si hva som feiler en. Press fra arbeidskamerater også, osm kanskje får en vanskeligere og tøffere arbeidssituasjon uten høyere lønn. Folk er ikke snille med hverandre i arbeidslivet her i landet. Så hvor skal plutselig den kulturen komme fra?

Ja, si det. Men det er likevel ikke under noen omstendigheter noen grunn til å forværre personvernet.

"........................"

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvem skal forresten betale tilretteleggingen av arbeidsplassen?

Det lurer jeg også på! Med det profittjaget somer nå så har ikke små og mellomstore bedrifter anledning til det. Da blir det arbeidskollegene som må ta den jobben du ikke orker da!

Skal trygdekontoret betale kompensasjon (noe ala utplassering/hospitering) så blir jo utgiftene for samfunnet det samme som om den syke fikk være nettopp syk i fred. Da ville vedkommende kanskje blitt frisk. Nå blir det stort press, noe som kan føre psykiske lidelser til den opprinnelige lidelsen. Non har nok også godt av kontakt med arbeidsplassen, men alt dette koster nok mer å gjennomføre enn vi sparer på det totalt sett. Tror jeg.

Gjest uten signatur
Skrevet

Ja, si det. Men det er likevel ikke under noen omstendigheter noen grunn til å forværre personvernet.

"........................"

Nei, men nå arbeidsgiver blir en del av 'behandlingen' av den syke, så skulle en jo tro at denne også måtte få tilgang til litt informasjon. Hvordan skal ellers denne jobben utføres? Taushetsplikten burde være hellig, DERFOR tror jeg ikke de som har funnet på dette nye opplegget har tenkt det igjennom.

Ville du gjøre halve jobben til en kollega som er syk, uten høyere lønn, og uten å få vite hva vedkommende feilte? Mange syke SER jo helt friske ut! Ville du synes det var helt ok? Et halv år senere var det en annen kollega som ble syk. Evig runddans. Høres ikke artig ut spør du meg! Tror det ender med dårlig miljø og mye baksnakking. Bak ryggen-samtaler og slikt. Ikke akkurat helsefremmende. Og arb.giver MÅ jo gjøre noe, for ellers blir vedkommende STRAFFET!

Skrevet

Det lurer jeg også på! Med det profittjaget somer nå så har ikke små og mellomstore bedrifter anledning til det. Da blir det arbeidskollegene som må ta den jobben du ikke orker da!

Skal trygdekontoret betale kompensasjon (noe ala utplassering/hospitering) så blir jo utgiftene for samfunnet det samme som om den syke fikk være nettopp syk i fred. Da ville vedkommende kanskje blitt frisk. Nå blir det stort press, noe som kan føre psykiske lidelser til den opprinnelige lidelsen. Non har nok også godt av kontakt med arbeidsplassen, men alt dette koster nok mer å gjennomføre enn vi sparer på det totalt sett. Tror jeg.

Jeg har prøvd å lese litt på trygdeetatens sider og finner egentlig ikke noe svar.

Det ser ut som arbeidsplassen står ansvarlig for ganske mye mens hjelpemiddelsentralen står ansvarlig for den fysiske tilretteleggingen.

Hva om de bruker 250 000 kr tilrettelegging og så kan ikke arbeidtaker jobbe likevel.

Hjelpemiddelsentralen + tilrettelegging vil også kanskje ta et par år. Hvilken arbeidsgiver vil holde en arbeidsplass åpen så lenge? Og skal arbeidtaker få lønn i ventetiden?

Skrevet

Nei, men nå arbeidsgiver blir en del av 'behandlingen' av den syke, så skulle en jo tro at denne også måtte få tilgang til litt informasjon. Hvordan skal ellers denne jobben utføres? Taushetsplikten burde være hellig, DERFOR tror jeg ikke de som har funnet på dette nye opplegget har tenkt det igjennom.

Ville du gjøre halve jobben til en kollega som er syk, uten høyere lønn, og uten å få vite hva vedkommende feilte? Mange syke SER jo helt friske ut! Ville du synes det var helt ok? Et halv år senere var det en annen kollega som ble syk. Evig runddans. Høres ikke artig ut spør du meg! Tror det ender med dårlig miljø og mye baksnakking. Bak ryggen-samtaler og slikt. Ikke akkurat helsefremmende. Og arb.giver MÅ jo gjøre noe, for ellers blir vedkommende STRAFFET!

Jeg tror ikke det hjelper om man kan se om arbeidtakeren er syk eller ikke. Ingen er interessert i å gjøre mer enn sin jobb uansett.

Skrevet

Jeg regner med at dette vil kunne gjøres uten de problemen du skisserer, egentlig. I tilfeller hvor en arb.taker er sykemeldt og skal tilbake i jobb, så er det vel rimelig logisk at både arb.taker, arb.giver. og lege har en dialog. Dette gjelder jo kun i tilfeller hvor den sykemeldte ikke er satt helt ut av spill.

Men bortsett fra akkurat disse tankene så har jeg ingen anelse om hvordan dette vil bli.

Skrevet

Skal mann tilrettelegge en arbeidsplass til en som kommmer tilbake etter langt sykefravær må også kollegene få et vist innblikk i hvorfor det skal tilrettelegges og hvordan de skal ta imot han/ henne. Da må noen opplysninger komme frem. Noen blir arbeidssky etter langt sykefravær, har ikke lyst til å komme tilbake, når de blir tvunget pga. 60% reglen så kan dette skjelden skjules, det enkleste er å ordne et annet enn tidligere arbeidssted å begynne på. Det hele spørs på arbeidslederes oppfølging under sykefraværet og den ansattes innstilling.

Gjest frøken X
Skrevet

Jeg tror ikke det hjelper om man kan se om arbeidtakeren er syk eller ikke. Ingen er interessert i å gjøre mer enn sin jobb uansett.

Hei på dere, det var godt å se noen reagere på dette, takk for alle innspill. Hei uten signatur 13/7 for å si det sån det har vært masse sykemeldinger de 3 siste årene i bedriften det her er snakk om, verken verneombud eller HMS ansvarlig tør å gjøre noe vedr. dette som skjer. Alle vet, prøver man å sette seg imotmæle så er det en selv som får gjennomgå som nesteman. Ledelsen VIL ikke skjønne at de er grunnen til all sykemeldingen. De er alltid påpasselig med å si det skyldes fam. problemer ol. Jeg holder på, sykdom er en privat sak. Det er viktig å huske på at det er ikke alle som burker sykemelding som en

ferieforlenger. Noen syns det er nedelag å bli sykemeldt men, må man kaste inn hånkle så må man for en tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...