Gå til innhold

Vil ikke føde allerede!!...(jordmor)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg startet i dag på min 36.uke (termin 16.februar) og siden mandag har jeg hatt vonde kynnere som kommer og går. Det er ikke kynnere hele tiden, men også andre smerter (føles som om magen strekker på seg i alle retninger...) Dessuten har jeg samtidig vondt i ryggen og endel press mot skjeden...

kan dette bety at fødselen er nærstående?? har ingen barn fra før derfor vet jeg ikke hvilke smerter som er normale sånn mot slutten...

Når jeg har vondt hjelper det å massere magen til smertene gir seg...Dessuten har jeg vært plaget av kraftig diare i dag...

Hvem kontakter man i helgen når helsestasjonen er stengt?? Man ringer vel ikke føden får slike spørsmål??

På forhånd tusen takk :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15256-vil-ikke-f%C3%B8de-alleredejordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nå i uke 35 og har siste tiden 10-14 dagene hatt en del kynnere og generelt vondt i magen, ryggen, og siste uka nå veldig har jeg hatt vondt nedentil! Jeg fikk kynnere i uke 31 som holdt på over flere minutter. Spurte jordmor om dette på kontroll, og jeg sa at jeg pleide å massere magen. Det skulle jeg vist ikke gjøre, fordi ved massering stimulerer man livmoren til merarbeid! Sluttet da å massere magen under kynnerene og da går de faktisk fortere over. Jeg vil ikke føde for tidlig.

Klem sis

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si, men det kan jo tenkes at kynnerne dine nå er blitt såpass kraftige at de har en viss effekt på modningsprosessen av livmorhalsen. Hvis du også har litt vondt i ryggen og press ned i skjeden, kan det absolutt understøtte denne teorien. Skulle det være sånn at du kanskje er i ferd med å føde, synes jeg ikke du skal engste deg. Det er ingen som ville prøvd å stoppe en fødsel når svangerskapet har kommet såpass langt. Kanskje har du kommet litt lenger enn terminen skulle tilsi.

Det er ikke sikkert at det er så alvorlig som jeg antyder her. Mange kan gå rundt med slike symptomer i lang tid uten at fødselen starter.

Jeg synes absolutt at du kan kontakte fødeavdelingen for å få den informasjon og støtte som du trenger. Du tilhører faktisk fødeavdelingens ansvar nå. Er det kveld, natt eller helg, skal du bare ringe direkte. Slike telefoner er vi jordmødre vant til å få til stadighet. Kanskje vil de ønske å undersøke deg, ihvertfall hvis dette øker på, og du blir usikker på om det er rier du har.

Hei

Vil bare si at jeg hadde det på samme måten i mitt første svangerskap. Gikk med vonde kynnere i ca 2 måneder før termin. Alle kalte det "bare" kynnere, men jeg hadde jo lest at kynnere ikke gjorde vondt! Da jeg var på kontroll i uke 36 viste det seg at jeg hadde avflatet livmorhals og 1 1/2 cm åpning, så det hadde vært aktivitet. Legen antok jeg ville føde før uken var slutt, men jeg gikk enda to uker før vannet gikk, og datteren min ble født 16 dager før tiden, sterk og frisk.Det kan jo hende at noe lignende er i ferd med å skje med deg, uten at du nødvendigvis føder enda. Men om fødselen skulle komme igang, er nok den lille klar for det! Prøv å slappe av mest mulig. Var jeg deg ville jeg enten ringt føden eller en lege, bare for å få kontrollert om livmorhalsen er "moden", så vet du det iallefall! Uansett, snart har du det lille gullet ditt i armene. Lykke til!

Hilsen Tullerull

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...