Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 46 som aldri har brukt Ppiller, men i høst skal jeg til Hellas og i den anledning vil jeg utsette mensen. Min datter mener jeg kan utsette denne ved å begynne på Trionetta etter min nærmeste menstruasjon og ved hjelp av disse utsette menstruasjonen jeg venter på dette ugunstige tidspuktet i høst. Er det noen store komplikasjoner ved å gjøre dette da jeg aldri har tatt noen hormonpåvirkende medisiner før? Finnes det noen annen evt bedre måte å utsette en menstruasjon på? Vil dette kunne gjøre at jeg føler noe ubehag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152578-utsette-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan 'låne' p-piller av din datter og starte første menstruasjonsdag ved neste blødning. Du tar så en pille daglig i så mange dager som du ønsker å endre menstruasjonssyklus. Etter et par dager kommer en blødning, og så retter den nye syklus seg etter den. Men husk at du er i en alder hvor det lett kan komme uregelmessighet. For å bruke p-piller må du være frisk, ikke-røker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

En annen mulighet er å utsette menstruasjon ved å starte med primolut, 1x3 dagl, i ca en uke før ventet menstruasjon. Du fortsetter til du ønsker menstruasjonen, den kommer er par dager etter siste tablett. Her må du få resept fra din lege. Da du er ute i så god tid, kan du ha endret syklus før du skal på ferie, det er ikke alltid morsomt å spise nye medisiner når man er på reise, primolut kan gi premenstruelle plager (PMS).

God ferie, hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152578-utsette-mensen/#findComment-975617
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...