sterksvak Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Når du har toppkarakterer vil du sikkert forstå følgende: Hvis du ved 20 års alder tester 1000 tilfeldig utplukkede personer på kognitive funksjoner, vil de selvsagt ha en normalfordeling. Hvis du etter f.eks 20 år deler dem i en gruppe som ikke har vært deprimerte og en annen gruppe som har hatt gjentatte depresjoner, vil begge gruppene fortsatt ha en normalfordeling. Om du legger begge kurvene inn i det samme koordinatsystemet, vil de være noe forskjøvet i forhold til hverandre med noe lavere skårer for gruppen med gjentatte depresjoner. Om du opprinnelig er svært intelligent, er du sikkert det fortsatt tross gjentatte depresjoner, men du ville sannsynligvis skåre enda høyere om du ikke hadde hatt depresjonene. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14985153 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14985153 Hei:) Joda jeg forstår hvordan Gauss kurve fungerer Takk for linkene:) Det jeg lurer på er om funnene kunne blitt sånn pga den tilstanden personene fannt seg i der og da. Uten at det nødvendigvis behøver si noe om varig nedsatt kognitiv funksjonsevne. Jeg får lese litt om det Uansett. Takk for linkene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152607-farlig-%C3%A5-v%C3%A6re-deprimert-nhd/page/2/#findComment-976263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eval Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Det er først og fremst to forhold som er bekymringsfulle ved manglende eller utilstrekkelig behandling av depresjon: 1. Risikoen for nye depresjoner og et kronisk forløp øker. En blir mer og mer "sittende fast i myra". Fra å være en person med depresjon blir en "en deprimert person". Tankemønstrene blir en del av personligheten. Da jeg begynte i psykiatrien på 80-tallet, kalte min sjef, avdelingsoverlege Hals, det for "karakterfiksert depressiv nevrose". 2. Det andre er at forskere, bl.a. i Bergen, har påvist at gjentatte depresjoner fører til en målbar reduksjon i kognitive funksjoner. En ting ble uklart for meg når jeg leste disse linkene: Det ser ut til at kognitive funksjoner er målt mens personene er i en av sine tilbakevendende depressive episoder. (Mens MADRS > 18.) Da lurer jeg på: - Hva om man måler MELLOM disse episodene, er personene også da kognitiv redusert? - Jeg har forstått det slik at alle deprimerte er noe kognitivt redusert.Hva om man måler folk i sin førstegangs depresjon, og sammenligner med de som har hatt flere - kommer de sistenvnte da dårligere ut? Såvidt jeg kan se må begge disse spm besvares med ja for at det skal være "farlig" å være deprimert flere ganger. Kan ikke se i abstraktene at disse spm er adressert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152607-farlig-%C3%A5-v%C3%A6re-deprimert-nhd/page/2/#findComment-976629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 En ting ble uklart for meg når jeg leste disse linkene: Det ser ut til at kognitive funksjoner er målt mens personene er i en av sine tilbakevendende depressive episoder. (Mens MADRS > 18.) Da lurer jeg på: - Hva om man måler MELLOM disse episodene, er personene også da kognitiv redusert? - Jeg har forstått det slik at alle deprimerte er noe kognitivt redusert.Hva om man måler folk i sin førstegangs depresjon, og sammenligner med de som har hatt flere - kommer de sistenvnte da dårligere ut? Såvidt jeg kan se må begge disse spm besvares med ja for at det skal være "farlig" å være deprimert flere ganger. Kan ikke se i abstraktene at disse spm er adressert. Det er korrekt det du skriver. Jeg kunne ikke i farten finne referansene til de forskningsfunn jeg har hørt lagt frem fra samme gruppe på minst to konferanser. Her har en sett vedvarende fall i kognitive funksjoner fra episode til episode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152607-farlig-%C3%A5-v%C3%A6re-deprimert-nhd/page/2/#findComment-976630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Fra psykiatrinytt.no ÉN AV FEM DEPRIMERTE BLIR IKKE FRISKE Postet Friday 16 April @ 10:46 av Øystein Eiring Nærmere én av fem pasienter med alvorlig depresjon blir aldri helt friske i årene etter episoden. En sjelden studie viser nå hvordan det egentlig går med de deprimerte pasientene. Øystein Eiring - Få oppfølgende studier av depresjon har evaluert de depressive symptomene over tid. Det gjelder både i forhold til depresjoner, og når pasienten har depressive symptomer uten å fylle kriteriene for depresjon, skriver britiske forskere i en ny studie i velrennomerte British Journal of Psychiatry. For å finne svar, gjennomførte forskerne detaljerte intervjuer med ialt 61 pasienter som tidligere hadde gjennomgått en alvorlig depressiv episode. Temaet for samtalene var de åtte til elleve årene som fulgte etter depresjonen. Tallene gir et tankevekkende bilde av situasjonen: *18 prosent av pasientene oppnådde aldri en asymptomatisk tilstand i årene som fulgte. *I 48 prosent av tiden som fulgte var pasientene enten deprimerte, eller hadde depressive symptomer, i gjennomsnitt. *De resterende 52 prosent av tiden var gjennomsnitts-pasienten asymptomatisk. - Etter alvorlige episoder er depressive symptomer under terskelnivå vanlig og vedvarende, med betydelige variasjoner. Variasjonene tyder på et kontinuum mellom subterskel-syndromer og klinisk depresjon, skriver forskerne. The British Journal of Psychiatry (2004) 184: 330-336 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152607-farlig-%C3%A5-v%C3%A6re-deprimert-nhd/page/2/#findComment-976655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lotus-Or. Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Fra psykiatrinytt.no ÉN AV FEM DEPRIMERTE BLIR IKKE FRISKE Postet Friday 16 April @ 10:46 av Øystein Eiring Nærmere én av fem pasienter med alvorlig depresjon blir aldri helt friske i årene etter episoden. En sjelden studie viser nå hvordan det egentlig går med de deprimerte pasientene. Øystein Eiring - Få oppfølgende studier av depresjon har evaluert de depressive symptomene over tid. Det gjelder både i forhold til depresjoner, og når pasienten har depressive symptomer uten å fylle kriteriene for depresjon, skriver britiske forskere i en ny studie i velrennomerte British Journal of Psychiatry. For å finne svar, gjennomførte forskerne detaljerte intervjuer med ialt 61 pasienter som tidligere hadde gjennomgått en alvorlig depressiv episode. Temaet for samtalene var de åtte til elleve årene som fulgte etter depresjonen. Tallene gir et tankevekkende bilde av situasjonen: *18 prosent av pasientene oppnådde aldri en asymptomatisk tilstand i årene som fulgte. *I 48 prosent av tiden som fulgte var pasientene enten deprimerte, eller hadde depressive symptomer, i gjennomsnitt. *De resterende 52 prosent av tiden var gjennomsnitts-pasienten asymptomatisk. - Etter alvorlige episoder er depressive symptomer under terskelnivå vanlig og vedvarende, med betydelige variasjoner. Variasjonene tyder på et kontinuum mellom subterskel-syndromer og klinisk depresjon, skriver forskerne. The British Journal of Psychiatry (2004) 184: 330-336 3 spørsmål: 1: Hva menes med "asymtomatisk"? 2: Hvilken betydning har det om det har vært en eller flere depresjoner? 3: Hadde de som deltok i undersøkelsen "bare" hatt en depresjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152607-farlig-%C3%A5-v%C3%A6re-deprimert-nhd/page/2/#findComment-976915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.