Gjest trist og oppgitt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Man kan nok bli stoppet på gaten i Oslo, ja. Men da må man på en måte være en moduskandidat - en man ser er tilbøyelig til å bruke rus. Verken mine venner eller meg har blitt stoppet på gaten i Oslo, selv om vi har gått forbi langere. Men, nå jobber jeg ikke, og har aldri jobbet, i Oslo, så dette vet jeg egentlig lite om. Men jeg vil tro at langerne ikke stopper hvem som helst. Det gjør de i alle fall ikke andre steder. En brukerdose er ikke mye, men som regel kjøper man mellom et halvt gram til et gram. Det er uavhengig hvor sterk en ønsker den. En klump er rundt ett til to gram. Som regel ett gram. Er du usikker på mer, kontakt politiet anonymt. Der får du sikkert svar på det du lurer på. Takk nok en gang for fin informasjon :-) Ja, jeg vet...at "de" er flinke til å finne hverandre. Det er en jo en kjent sak. Jeg har heller aldri blitt stoppet av noen nei, så det er nok noe som signaliseres. Det eneste jeg vet, er at han den kvelden var det som på godt norsk kalles "dritings". Men jeg vil tro at langere ser forskjell på rus. Huff, dette er skremmende,for å si det mildt og det er ikke noe godt å se på at et menneske man tross alt har hatt mye bra sammen med, og vært glad i, ødelegger livet sitt. Men han er jo ikke den første, og heller ikke den siste. Men hva får jeg gjort med det..Ingen verdens ting. Skulle tro at man hadde mer vett i en alder av 38 år,men de destruktive kreftene er tydeligvis sterke. Takk nok en gang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976369 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Takk nok en gang for fin informasjon :-) Ja, jeg vet...at "de" er flinke til å finne hverandre. Det er en jo en kjent sak. Jeg har heller aldri blitt stoppet av noen nei, så det er nok noe som signaliseres. Det eneste jeg vet, er at han den kvelden var det som på godt norsk kalles "dritings". Men jeg vil tro at langere ser forskjell på rus. Huff, dette er skremmende,for å si det mildt og det er ikke noe godt å se på at et menneske man tross alt har hatt mye bra sammen med, og vært glad i, ødelegger livet sitt. Men han er jo ikke den første, og heller ikke den siste. Men hva får jeg gjort med det..Ingen verdens ting. Skulle tro at man hadde mer vett i en alder av 38 år,men de destruktive kreftene er tydeligvis sterke. Takk nok en gang! Jeg bare håper ting ordner seg for din del. Når man leser i media om narkotikasaker og slikt, så tenker en aldri over at det ligger så utrolig mange skjebner bak. Jeg har hørt det så utrolig mange ganger i ulike sammenhenger at "rusen skader jo bare meg, likevel. Hvorfor gidder du å bry deg?". Dette provoserer meg ganske mye. Det angår aldri bare en selv. Hva med familie? Venner? Kjæreste? Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg bare håper ting ordner seg for din del. Når man leser i media om narkotikasaker og slikt, så tenker en aldri over at det ligger så utrolig mange skjebner bak. Jeg har hørt det så utrolig mange ganger i ulike sammenhenger at "rusen skader jo bare meg, likevel. Hvorfor gidder du å bry deg?". Dette provoserer meg ganske mye. Det angår aldri bare en selv. Hva med familie? Venner? Kjæreste? Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? "Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? " Er det ikke det som er den største delen av jobben til politiet da.....? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist og oppgitt Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Jeg bare håper ting ordner seg for din del. Når man leser i media om narkotikasaker og slikt, så tenker en aldri over at det ligger så utrolig mange skjebner bak. Jeg har hørt det så utrolig mange ganger i ulike sammenhenger at "rusen skader jo bare meg, likevel. Hvorfor gidder du å bry deg?". Dette provoserer meg ganske mye. Det angår aldri bare en selv. Hva med familie? Venner? Kjæreste? Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? Ja, jeg skal nok klare meg, selv om dette kjennes ufattelig vondt akkurat nå. Jeg har sikkert vært for naiv og blåøyd,for lenge. Men noe av årsaken til at det har vært mulig, er at han er utrolig "dobbel". Tøff/ hard, og redd/uskyldig. Det siste halve året har jeg sett mye mer til den tøffe og harde, og den liker jeg faktisk ikke noe særlig. Så jeg bør vel bare sette strek - for godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Depsan Skrevet 13. juli 2004 Del Skrevet 13. juli 2004 Hei! Ja, du har helt rett! Jeg gjorde det samme og det gikk bra lenge! Helt til jeg rett å slett ble depressiv og som du sier.. Man sluttet å være sammen med familie og venner. Alt blir et eneste ork! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 "Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? " Er det ikke det som er den største delen av jobben til politiet da.....? Godt poeng. Men noen idiotiske handlinger er lettere å svelge enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsSophie Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Godt poeng. Men noen idiotiske handlinger er lettere å svelge enn andre. Uansett, det må da være mye mer tilfredstillende å foreta et stort dop-beslag enn å skrive ut pass, for eksempel ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Uansett, det må da være mye mer tilfredstillende å foreta et stort dop-beslag enn å skrive ut pass, for eksempel ;-) Det er faktisk på pass-siden man ofte finner de største idiotene. Forbausende mange som kommer dagen før de skal reise, og blir rasende når de finner ut at det er noe som heter saksbehandlingstid. Det er uansett morsommere å ta et stort beslag enn å måtte taue inn et dophode for femte gang på en uke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-976779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kutt ut dophauet Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Nei, det er ingen vits. Et slikt forhold blir bare skuffelser. Ingen blir tilfreds med en narkoman partner. Se deg om etter en ny! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist og oppgitt Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Nei, det er ingen vits. Et slikt forhold blir bare skuffelser. Ingen blir tilfreds med en narkoman partner. Se deg om etter en ny! Nei, det er jeg helt enig i. Men jeg har ikke helt klart å tenke på han som narkoman enda. For han er vel ikke det fordi om han bruker hasj...Eller? Har snakket med han i går på telefonen, og det er som å snakke til en vegg. Han søker spenning og innhold i livet, og har full kontroll, påstår han. Det er jeg som ikke har greie på dette, fordi jeg står "utenfor". Det er han som vet, fordi han er "innenfor". Jeg tror han var ruset da jeg snakket med han. Han lette etter ord, og tente på røyken i ett kjør. Og i dag er han på Oslo-tur... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 14. juli 2004 Del Skrevet 14. juli 2004 Jeg bare håper ting ordner seg for din del. Når man leser i media om narkotikasaker og slikt, så tenker en aldri over at det ligger så utrolig mange skjebner bak. Jeg har hørt det så utrolig mange ganger i ulike sammenhenger at "rusen skader jo bare meg, likevel. Hvorfor gidder du å bry deg?". Dette provoserer meg ganske mye. Det angår aldri bare en selv. Hva med familie? Venner? Kjæreste? Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? "Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? " Ok sorry den kommentaren der irriterte meg litt... Jeg er en eksnarkoman, og jeg innrømmer det gjerne, at jeg har vært dum og til tider, men man desverre ikke belaste alle skjebner på den ene personen (seg selv), om man vokser opp i gørra er det lite man kan gjøre... og hadde de (politiet) da gjort den jobben som de skulle gjøre i fra starten av, så hadde jeg vært et ganske annet sted idag...(lang histore) Ikke det, jeg har klart meg jeg, holder på å utdanne meg, er rusfri, og godt igang med livet. Bare dumt at "vi"(meg og andre) måtte gjennom angst, depresjoner, innleggelse, rusproblemer osv osv, pga at de ikke hørte ropene våres i barndommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 "Eller hva med oss i politiet som må bruke så utrolig mye tid på andres idioti? " Ok sorry den kommentaren der irriterte meg litt... Jeg er en eksnarkoman, og jeg innrømmer det gjerne, at jeg har vært dum og til tider, men man desverre ikke belaste alle skjebner på den ene personen (seg selv), om man vokser opp i gørra er det lite man kan gjøre... og hadde de (politiet) da gjort den jobben som de skulle gjøre i fra starten av, så hadde jeg vært et ganske annet sted idag...(lang histore) Ikke det, jeg har klart meg jeg, holder på å utdanne meg, er rusfri, og godt igang med livet. Bare dumt at "vi"(meg og andre) måtte gjennom angst, depresjoner, innleggelse, rusproblemer osv osv, pga at de ikke hørte ropene våres i barndommen. Av og til synes jeg det er litt for enkelt å skylde på fortiden for hvordan man ender opp. Kanskje det er min inneboende kynisme som spiller inn, men jeg synes mange velger en litt for lettvint løsning. Jeg vet om utrolig mange tilfeller av personer som har hatt en direkte j....g barndom, men de klarer seg uten å måtte ty til rusmidler. Altfor mange skylder på samfunnet fordi de ender opp som de gjør. Men ethvert menneske er utstyrt med en fri vilje, og det er ikke samfunnet som gjør folk til narkomane osv. Det er altfor lett å påstå, mener jeg. Hvert menneske råder over sin egen skjebne. Men det betyr ikke at jeg ikke har sympati for alle de narkomane her i landet. Problemet er at det er for lett å skylde på alle andre enn seg selv om en havner i dette uføret. Og jeg er utrolig lei av folk som hele tiden messer om at vi ikke gjør jobben vår. Vi gjør den jobben vi er satt til å gjøre, men som i alle andre deler av samfunnet, vil det alltid være en liten prosent vi aldri oppdager. For vi kan ikke gå rundt i hjemmene til folk uten lov, selv om vi har uniformer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Av og til synes jeg det er litt for enkelt å skylde på fortiden for hvordan man ender opp. Kanskje det er min inneboende kynisme som spiller inn, men jeg synes mange velger en litt for lettvint løsning. Jeg vet om utrolig mange tilfeller av personer som har hatt en direkte j....g barndom, men de klarer seg uten å måtte ty til rusmidler. Altfor mange skylder på samfunnet fordi de ender opp som de gjør. Men ethvert menneske er utstyrt med en fri vilje, og det er ikke samfunnet som gjør folk til narkomane osv. Det er altfor lett å påstå, mener jeg. Hvert menneske råder over sin egen skjebne. Men det betyr ikke at jeg ikke har sympati for alle de narkomane her i landet. Problemet er at det er for lett å skylde på alle andre enn seg selv om en havner i dette uføret. Og jeg er utrolig lei av folk som hele tiden messer om at vi ikke gjør jobben vår. Vi gjør den jobben vi er satt til å gjøre, men som i alle andre deler av samfunnet, vil det alltid være en liten prosent vi aldri oppdager. For vi kan ikke gå rundt i hjemmene til folk uten lov, selv om vi har uniformer. Jeg har mang en gang snakket om valgene mine her på DOL, og jeg er ikke stolt over dem om det er det du tror. Men jeg tok de valgene en tenåring kan klare å gjøre, alene... har så og si dratt meg selv opp siden jeg var 7, uten innblanding av myndighetene før jeg var 16, og da var jeg allerede vill og gal, og var vandt til å ta egne valg og gjøre som jeg selv ville... å bli sendt ut i en slik rollercoster i en alder av 7 år er ingen spøk, det er heller ikke overgrep (fra jeg var 9), voldtekt ( som forøvrig ble henlagt, selv med bilder og rapporter fra voldtekten og en gjennomgående rapport fra en meget ok politimann, dette var da jeg var 12) osv osv! Klart man har valg, men det hjelper lite når man faller gjennom systemet allerede som barn, man står uten middler til å komme seg et steg videre og klarer derfor ikke å følge den utviklingen som de på din egen alder følger, man har en bør å bære og den er ikke enkel. Å bli sett på som dum, og skitten av lærere og omsorgsarbeidere, fordi ens egne foreldre ikke klarte å ta vare på enn, det var jeg som var problemet, situasjonen min hjemme, var for vanskelig til at de kunne gjøre noe med den (ta meg ut) dessuten så bare overså de situasjonen og trodde den bare skulle gå over av seg selv... den gjorde det i en alder av 26, da jeg våknet til meg selv... Men greit, den mentaliteten psykologer har prøvd å få inn i hodet mitt om at tingene jeg har opplevd ikke er min feil, så sier du det motsatte, og det er dette man møte i dagliglivet, og det er dette som knekker enn... Ønsker du folk tilbake til null, så bare si... det er din egen feil, det var du som selv ville bli misbrukt, det var du selv som var skyld i din voldtekt, og du har kun deg selv og takke fordi du ikke var psykisk sterk nok til å takle alt dette og måtte sløve ned hjernen din fordi du ikke orket tanken på å gjennoppleve det hele hver en eneste dag... Selv om jeg gjorde det, så var ikke smertene der når jeg var i rusen, og da snakker jeg om alle ruser, den rusen du får av å drikke alkohol, den rusen du får av å ta stoffer, den rusen du får av å skade deg selv (selvskading) den rusen du får av å hate deg selv på samme måte som andre hater deg... men dette kommer du nok aldri til å skjønne, og det kan du prise deg lykkelig for at du slipper å skjønne det. Når det gjelder at du er lei av å høre at dere ikke gjør jobben deres, så er det vel en grunn til det... dere har for lite middler, vet da det, men det nytter lite å skylde på middlene når det er mennesklige egenskaper det er snakk om... empati og forståelse, og det er det en del polititjenestemenn som ikke innhar (sier ikke du), har møtt mange på min vei, både som misbruker og som støtteperson for de som vil anmelde voldtekter og andre overgrep (man skjønner til slutt hvorfor så få orker å gå gjennom den kverna, når man møter et surt mannemenneske som påstår at man kunne kommet seg utav den situasjonen om man gjorde sånn og sånn) Det er ikke uten grunn at sosiologene idag har funnet ut at det er sammenheng mellom oppvekst og hvordan man blir og ter seg i det voksne liv... Det er ofte at barn av overgripere blir overgripere selv, alkoholmisbrukerbarn blir alkoholikere og de som er vokst opp hos psykopater kan ha de tilnærmet tendensene selv... De har også funnet ut at rådgjeving til familiemedlemmer bør bli et must innenfor rusterapi, da dette omhandler flere enn bare den som er misbruker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg har mang en gang snakket om valgene mine her på DOL, og jeg er ikke stolt over dem om det er det du tror. Men jeg tok de valgene en tenåring kan klare å gjøre, alene... har så og si dratt meg selv opp siden jeg var 7, uten innblanding av myndighetene før jeg var 16, og da var jeg allerede vill og gal, og var vandt til å ta egne valg og gjøre som jeg selv ville... å bli sendt ut i en slik rollercoster i en alder av 7 år er ingen spøk, det er heller ikke overgrep (fra jeg var 9), voldtekt ( som forøvrig ble henlagt, selv med bilder og rapporter fra voldtekten og en gjennomgående rapport fra en meget ok politimann, dette var da jeg var 12) osv osv! Klart man har valg, men det hjelper lite når man faller gjennom systemet allerede som barn, man står uten middler til å komme seg et steg videre og klarer derfor ikke å følge den utviklingen som de på din egen alder følger, man har en bør å bære og den er ikke enkel. Å bli sett på som dum, og skitten av lærere og omsorgsarbeidere, fordi ens egne foreldre ikke klarte å ta vare på enn, det var jeg som var problemet, situasjonen min hjemme, var for vanskelig til at de kunne gjøre noe med den (ta meg ut) dessuten så bare overså de situasjonen og trodde den bare skulle gå over av seg selv... den gjorde det i en alder av 26, da jeg våknet til meg selv... Men greit, den mentaliteten psykologer har prøvd å få inn i hodet mitt om at tingene jeg har opplevd ikke er min feil, så sier du det motsatte, og det er dette man møte i dagliglivet, og det er dette som knekker enn... Ønsker du folk tilbake til null, så bare si... det er din egen feil, det var du som selv ville bli misbrukt, det var du selv som var skyld i din voldtekt, og du har kun deg selv og takke fordi du ikke var psykisk sterk nok til å takle alt dette og måtte sløve ned hjernen din fordi du ikke orket tanken på å gjennoppleve det hele hver en eneste dag... Selv om jeg gjorde det, så var ikke smertene der når jeg var i rusen, og da snakker jeg om alle ruser, den rusen du får av å drikke alkohol, den rusen du får av å ta stoffer, den rusen du får av å skade deg selv (selvskading) den rusen du får av å hate deg selv på samme måte som andre hater deg... men dette kommer du nok aldri til å skjønne, og det kan du prise deg lykkelig for at du slipper å skjønne det. Når det gjelder at du er lei av å høre at dere ikke gjør jobben deres, så er det vel en grunn til det... dere har for lite middler, vet da det, men det nytter lite å skylde på middlene når det er mennesklige egenskaper det er snakk om... empati og forståelse, og det er det en del polititjenestemenn som ikke innhar (sier ikke du), har møtt mange på min vei, både som misbruker og som støtteperson for de som vil anmelde voldtekter og andre overgrep (man skjønner til slutt hvorfor så få orker å gå gjennom den kverna, når man møter et surt mannemenneske som påstår at man kunne kommet seg utav den situasjonen om man gjorde sånn og sånn) Det er ikke uten grunn at sosiologene idag har funnet ut at det er sammenheng mellom oppvekst og hvordan man blir og ter seg i det voksne liv... Det er ofte at barn av overgripere blir overgripere selv, alkoholmisbrukerbarn blir alkoholikere og de som er vokst opp hos psykopater kan ha de tilnærmet tendensene selv... De har også funnet ut at rådgjeving til familiemedlemmer bør bli et must innenfor rusterapi, da dette omhandler flere enn bare den som er misbruker. En 7-åring er barnevernet og dets likesinnedes ansvar - ikke politiet. Men vi ser dessverre at de svikter langt oftere enn det som er forsvarlig. Og det er da vi kommer inn. Om vi ser en 16-åring som er vill og gal, så har vi direktiv vi må følge. De bakenforliggende årsaker har vi ikke anledning til å bry oss om. Om noen begår en kriminell handling, eller er ute av stand til å ta vare på seg selv, så har vi klare retningslinjer. Pågrip og få personen i "sikkerhet". En voldtekt er utrolig vanskelig for oss å håndtere. I en stor del av sakene eksisterer det ikke fysiske bevis, og da blir det ord mot ord. Og - selv hvor lite vi liker det - så må vi stole like mye på en som åpenbart er skyldig, som den som er voldtatt. Nettopp fordi vi må operere rundt begrepet "uskyldig til det motsatte er bevist". Og dette tærer på oss alle, tro meg. At saker blir henlagt i rettsystemet, får de ta på sin kappe. Vi gjør den jobben vi skal (i 95 prosent av tilfellene, i alle fall), og mer kan ingen forlange av oss. Og når midlene er så dårlige, må vi prioritere akutte saker som går på liv og helse. Det er ingen som sier at alt som har skjedd er din egen feil. Mitt poeng er at alle har et valg - uansett hvor vanskelig valget er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 En 7-åring er barnevernet og dets likesinnedes ansvar - ikke politiet. Men vi ser dessverre at de svikter langt oftere enn det som er forsvarlig. Og det er da vi kommer inn. Om vi ser en 16-åring som er vill og gal, så har vi direktiv vi må følge. De bakenforliggende årsaker har vi ikke anledning til å bry oss om. Om noen begår en kriminell handling, eller er ute av stand til å ta vare på seg selv, så har vi klare retningslinjer. Pågrip og få personen i "sikkerhet". En voldtekt er utrolig vanskelig for oss å håndtere. I en stor del av sakene eksisterer det ikke fysiske bevis, og da blir det ord mot ord. Og - selv hvor lite vi liker det - så må vi stole like mye på en som åpenbart er skyldig, som den som er voldtatt. Nettopp fordi vi må operere rundt begrepet "uskyldig til det motsatte er bevist". Og dette tærer på oss alle, tro meg. At saker blir henlagt i rettsystemet, får de ta på sin kappe. Vi gjør den jobben vi skal (i 95 prosent av tilfellene, i alle fall), og mer kan ingen forlange av oss. Og når midlene er så dårlige, må vi prioritere akutte saker som går på liv og helse. Det er ingen som sier at alt som har skjedd er din egen feil. Mitt poeng er at alle har et valg - uansett hvor vanskelig valget er. Mitt poeng er at ikke alle har et valg, om jeg hadde hatt det så hadde jeg ikke valgt oppveksten min... Barnevernet var ikke det det er idag, på den tiden (29 snart) og det var ingenting som hette incest og overgrep på den tiden... Jeg gjorde ingen kriminell handling annet enn å drikke meg sanseløs hver en eneste dag som 16 åring, så fikk jeg overnatte i fyllearresten flere enn en gang fordi de ikke turte å sende meg hjem til stefar. Du pratet om sikkerhet, de hadde jeg de nettene jeg satt i arresten... ikke ellers I en del saker innen voldtekt, overser de beviser som er fysiske, om man har bilder av en forslått, knivstukket og voldtatt 12 åring så er ikke det tilstrekkelige beviser fordi vedkommende som voldtar har ikke fortått reglene vi har her i landet (om at det ikke er lov å voldta noen) og ikke kunne vite at dette ikke var lov, altså å voldta, kvivstikke å legge igjen offeret for å dø. Dette var nok til at politiet henla saken den gang, og mannen har gått fri siden. Voldtekt, overgrep ol er ikke det saker som går på liv og helse? Det har iallefall ødelaggt helsen min, å da snakker jeg om den psykiske. Om jeg hadde hatt flere valg, så hadde jeg tatt dem... det var ikke sånn som det var idag, før. Jeg hadde ikke rett på noen skole gang etter 9ende, jeg ble arbeidsledig, og gikk den veien, uten noen rettleding om hvilke muligheter og rettigheter jeg hadde forran meg... Det er de som har hatt alle valgene som sier dette, at man kunne bare velge og vrake... at det har noe med valgene man tar... men er man født i gørra, så tar det en tid å finne ut åssen vanlige normale familier lever livet sitt, åssen de har komt seg dit de har komt seg, fordi vi ikke er vandt til at livet er rosenrødt og det er bare å gjøre sånn og sånn, fordi det har mamma sagt... Jeg og mange med meg har ikke hatt den muligheten... Men som sagt, noen som ikke har vært der selv, kommer alltid til å tenke på den måten at alt er selvforskyldt og at man fortjener det man får... bare synd at det da er skjeldent at den som fortjener det får det! Og det er skjeldent et lite barn har skyld i noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Nei, det er jeg helt enig i. Men jeg har ikke helt klart å tenke på han som narkoman enda. For han er vel ikke det fordi om han bruker hasj...Eller? Har snakket med han i går på telefonen, og det er som å snakke til en vegg. Han søker spenning og innhold i livet, og har full kontroll, påstår han. Det er jeg som ikke har greie på dette, fordi jeg står "utenfor". Det er han som vet, fordi han er "innenfor". Jeg tror han var ruset da jeg snakket med han. Han lette etter ord, og tente på røyken i ett kjør. Og i dag er han på Oslo-tur... Dersom han bruker hasj hver dag er han nok narkoman. En person som drikker hver dag er alkoholiker. Han har i alle fall store rusproblemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist og oppgitt Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Dersom han bruker hasj hver dag er han nok narkoman. En person som drikker hver dag er alkoholiker. Han har i alle fall store rusproblemer. Hm...Jeg ser på narkomani som en person som er avhengig av narkotika (fysisk og psykisk) og en alkoholiker som en som er fysik/psykisk avhengig av alkohol. Jeg mener at man godt kan misbruke hasj/alkohol hver dag, uten å være avhengig. Da er man misbruker. Selvfølgelig inntil det har gått så langt at man er avhengig. I mitt hode så er dette 2 forskjellige tilstander, hvor dene ene bærer mer preg av valg enn den andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kopps Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Mitt poeng er at ikke alle har et valg, om jeg hadde hatt det så hadde jeg ikke valgt oppveksten min... Barnevernet var ikke det det er idag, på den tiden (29 snart) og det var ingenting som hette incest og overgrep på den tiden... Jeg gjorde ingen kriminell handling annet enn å drikke meg sanseløs hver en eneste dag som 16 åring, så fikk jeg overnatte i fyllearresten flere enn en gang fordi de ikke turte å sende meg hjem til stefar. Du pratet om sikkerhet, de hadde jeg de nettene jeg satt i arresten... ikke ellers I en del saker innen voldtekt, overser de beviser som er fysiske, om man har bilder av en forslått, knivstukket og voldtatt 12 åring så er ikke det tilstrekkelige beviser fordi vedkommende som voldtar har ikke fortått reglene vi har her i landet (om at det ikke er lov å voldta noen) og ikke kunne vite at dette ikke var lov, altså å voldta, kvivstikke å legge igjen offeret for å dø. Dette var nok til at politiet henla saken den gang, og mannen har gått fri siden. Voldtekt, overgrep ol er ikke det saker som går på liv og helse? Det har iallefall ødelaggt helsen min, å da snakker jeg om den psykiske. Om jeg hadde hatt flere valg, så hadde jeg tatt dem... det var ikke sånn som det var idag, før. Jeg hadde ikke rett på noen skole gang etter 9ende, jeg ble arbeidsledig, og gikk den veien, uten noen rettleding om hvilke muligheter og rettigheter jeg hadde forran meg... Det er de som har hatt alle valgene som sier dette, at man kunne bare velge og vrake... at det har noe med valgene man tar... men er man født i gørra, så tar det en tid å finne ut åssen vanlige normale familier lever livet sitt, åssen de har komt seg dit de har komt seg, fordi vi ikke er vandt til at livet er rosenrødt og det er bare å gjøre sånn og sånn, fordi det har mamma sagt... Jeg og mange med meg har ikke hatt den muligheten... Men som sagt, noen som ikke har vært der selv, kommer alltid til å tenke på den måten at alt er selvforskyldt og at man fortjener det man får... bare synd at det da er skjeldent at den som fortjener det får det! Og det er skjeldent et lite barn har skyld i noe. Når jeg sier at alle har et valg, så mener jeg det at alle har et valg om de vil ruse seg eller ikke. Barndommen kan man ikke velge, det vet jo ethvert fornuftig menneske. Får inntrykket av at du tolker det dithen at jeg mener det slikt at man selv kan velge å bli utsatt for seksuelle overgrep. Og dette er jo en horribel påstand. Selvsagt kan man ikke velge slikt. Når jeg sier liv og helse, mener jeg akutte tilfeller av slikt. Men vi må ha en anmeldelse på bordet før vi kan gjøre noe i saker om seksuelt overgrep. Dette være seg en anmeldelse fra privatperson eller det offentlige system. Men når vi er avspist med et latterlig rettsystem, så blir ofte politiet hoggestaber. Vi gjør det vi kan, og kan dessverre ikke stå til ansvar for at andre deler av systemet svikter, slik det åpenbart har gjort i ditt tilfelle. Og det beklager jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-977809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistera Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 Når jeg sier at alle har et valg, så mener jeg det at alle har et valg om de vil ruse seg eller ikke. Barndommen kan man ikke velge, det vet jo ethvert fornuftig menneske. Får inntrykket av at du tolker det dithen at jeg mener det slikt at man selv kan velge å bli utsatt for seksuelle overgrep. Og dette er jo en horribel påstand. Selvsagt kan man ikke velge slikt. Når jeg sier liv og helse, mener jeg akutte tilfeller av slikt. Men vi må ha en anmeldelse på bordet før vi kan gjøre noe i saker om seksuelt overgrep. Dette være seg en anmeldelse fra privatperson eller det offentlige system. Men når vi er avspist med et latterlig rettsystem, så blir ofte politiet hoggestaber. Vi gjør det vi kan, og kan dessverre ikke stå til ansvar for at andre deler av systemet svikter, slik det åpenbart har gjort i ditt tilfelle. Og det beklager jeg. Nei jeg tolker det ikke dithen at du mener at de som har vært utsatt for overgrep har skyld i det selv, men med den måten du sier det på gjør jeg det! Det er DIN feil, hva er min feil... skjønner? Har møtt mere enn nok skjebner i mitt liv som misbruker både før og etter, og kommer til å bruke hele mitt liv på å få folk til å skjønne at ikke alle kunne ha vært reddet av at de hadde valg... si det til en på 13 som har vært full i et år... om mentaliteten her hadde vært forandret hadde flere kunnet vært redde lenge før de i det hele tatt har begynnt.. det er fordømmelsen som fører til videre fordømmelse... Jeg hadde valgt å ikke ruse meg om jeg hadde fått hatt en oppvekst som tilsa at alt lå tilrette for at jeg kunne komme meg velberget ut av ungdomskolen, det gjorde jeg ikke... men nok om det. Jeg har heller aldri påstått at du mener, jeg sier at holdninger som sier at man selv er skyld i sitt misbruk, ytrer om uvitenhet og intoleranse for hva andre mennesker har opplevd, og da er det ganske så nedbrytende å høre at grunnen til at man kastet bort over halve livet sitt på å glemme barndommen og å komme seg opp igjen, kan gi den sterkeste av de sterkeste et aldri så lite sammenbrudd... Men som sagt, dette kan man umulig vite om man ikke har opplevd det fra den siden selv, og man kan dømme så lenge man vil, fordi det har det alltid blitt gjort og kommer alltid til å bli gjort... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-978057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Clue1365380406 Skrevet 15. juli 2004 Del Skrevet 15. juli 2004 En 7-åring er barnevernet og dets likesinnedes ansvar - ikke politiet. Men vi ser dessverre at de svikter langt oftere enn det som er forsvarlig. Og det er da vi kommer inn. Om vi ser en 16-åring som er vill og gal, så har vi direktiv vi må følge. De bakenforliggende årsaker har vi ikke anledning til å bry oss om. Om noen begår en kriminell handling, eller er ute av stand til å ta vare på seg selv, så har vi klare retningslinjer. Pågrip og få personen i "sikkerhet". En voldtekt er utrolig vanskelig for oss å håndtere. I en stor del av sakene eksisterer det ikke fysiske bevis, og da blir det ord mot ord. Og - selv hvor lite vi liker det - så må vi stole like mye på en som åpenbart er skyldig, som den som er voldtatt. Nettopp fordi vi må operere rundt begrepet "uskyldig til det motsatte er bevist". Og dette tærer på oss alle, tro meg. At saker blir henlagt i rettsystemet, får de ta på sin kappe. Vi gjør den jobben vi skal (i 95 prosent av tilfellene, i alle fall), og mer kan ingen forlange av oss. Og når midlene er så dårlige, må vi prioritere akutte saker som går på liv og helse. Det er ingen som sier at alt som har skjedd er din egen feil. Mitt poeng er at alle har et valg - uansett hvor vanskelig valget er. Synes du viser en veldig svart/hvitt-holdning her. Klart alle er ansvarlig for sitt eget liv, og de valg man foretar seg. Men det er ikke det samme å ta valg som tenåring/barn og det å ta valg som voksen. En tenåring er mye preget av miljøet rundt seg, og er dermed lettpåvirkelig. Jeg mener absolutt at barndom og miljø har betydning for valg når man ikke har kommet lengre i livet enn som så. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152650-hasjr%C3%B8yking/page/2/#findComment-978088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.