Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For en stund siden skrev jeg inn her om min tredje abort og lurte litt på utredning for Habituell abort. Legen på sykehuset var enig med deg og mente at siden jeg hadde gått igjennom et problemfritt svangerskap tidligere ville de nesten med sikkerhet ikke finne noe galt med meg eller mannen.

Må innrømme at jeg ble litt skuffet fordi jeg ved hjelp av el-tester har funnet ut dette;

Jeg har veldig regelmessig syklus på 28 dager +/- 1 dag. Jeg får som regel el smerter på dag 15 og positiv test på dag 18. Dvs at jeg mest sansynlig har el innen 24 til 36 timer. Hvis man ikke skal regne med dagen som man har el og første dag med blødninger gir dette meg en lutealfase på 9 dager. Med tanke på at eggget bruker fra 6-8 dager på å feste seg så er vel dette i knappeste laget vel?

Da jeg spurte om dette sa legen at det spilte ingen rolle, men det må jeg innrømme at jeg tviler på, for jeg tenker som så at hvis hcg hormonet fordobler seg hver 2. dag så vil kanskje ikke kroppen min få beskjed om at det er et befruktet egg i livmoren før mensen setter i gang. Mulig jeg er på jordet, men....

Finnes det noe som kan forlenge lutealfasen, pergotime eller noe lignende?

Dette skremmer meg litt med tanke på å prøve igjen, jeg er 34 år om en måned og føler ikke at jeg har all verdens med tid lenger heller.

På forhånd takk for svar

Sommer klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152675-lutealfase-defekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man har sterkt diskutert om begrepet 'lutealsvikt' med kort fase fra eggløsning til menstruasjon vil føre til at livmorslimhinnen ikke utvikler seg så egget kan grave seg ned, men det vil føre til barnløshet, ikke abort som du har opplevd. Det er fosteranlegget som produserer de nødvendige hormoner for å opprettholde graviditeten, hvis det ikke fungerer optilmalt vil det produsere mindre hormoner. Man bedrer ikke anleggets funksjon ved å tilføre hormoner, selvom man muligens kan utsette selve aborten, altså de krefter som utstøter graviditetsproduktene.

Så lenge det er en fungerende graviditet på gang, vil menstruasjonen stoppes.

Hos noen kvinner sette aldringsprosessen av eggene inn allerede fra 30 år, men det betyr ikke at alle egg er dårlige. Men det kan ta lengre tid å bli gravid og det er større risiko for abort.

Har du vært i kontakt med avd. for barnløshet? kanskje du skulle henvises til en slik klinikk, evt i privat regi og betale for det selv? Så kan du få en 3.vurdering. Jeg har jo ikke alle detaljer.

Altså ikke gi opp, men vær tålmodig. Jeg tror helkt sikkert at det vil lykkes med tiden.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152675-lutealfase-defekt/#findComment-977614
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...