Gå til innhold

kan man høre at noen er fra Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest timari
Skrevet

jeg får så mange spørsmål fra folk som er utenfra Oslo om jeg egentlig er fra Oslo. de mener at det ikke høres slik ut. Men er det egentlig noen standar oslodialekt? jeg er jo født og oppvokst her så at jeg skulle høres ut som om jeg kommer fra et annet sted er jo merkelig. Hva mener dere andre oslo folk og distriktsfolk? kan man høre om noen er fra Oslo

Gjest null pointer
Skrevet

For meg er det omvendt. Jeg tror alle er fra Oslo, selv om de egentlig er fra f.eks. Porsgrunn eller Larvik.

Skrevet

For meg er det omvendt. Jeg tror alle er fra Oslo, selv om de egentlig er fra f.eks. Porsgrunn eller Larvik.

Jeg kan høre forskjell på, grovt sagt øst og vest i Oslo. Det kan strekkes noen mil utenfor Oslo. Men kommer du fra Drammen, Jessheim, eller Moss så hører jeg den lille forskjellen (uten at jeg legger noe mer i det).

Gjest bebba
Skrevet

Jeg kan høre forskjell på, grovt sagt øst og vest i Oslo. Det kan strekkes noen mil utenfor Oslo. Men kommer du fra Drammen, Jessheim, eller Moss så hører jeg den lille forskjellen (uten at jeg legger noe mer i det).

Kan du forklare denne forskjellen.

Skrevet

Vel - noen forskjeller er det. Men iom. at Oslo har blitt bare mer og mer en smeltedigel av forskjellige dialekter og varianter av sistnevnte, så er nok foskjellene mer diffuse nå enn for kanskje 20-30 år siden.

".........................."

Gjest bebba
Skrevet

Vel - noen forskjeller er det. Men iom. at Oslo har blitt bare mer og mer en smeltedigel av forskjellige dialekter og varianter av sistnevnte, så er nok foskjellene mer diffuse nå enn for kanskje 20-30 år siden.

".........................."

Det er jo en del av oss også som snakker med utenlandske aksenter.

Gjest mor i juni
Skrevet

Har inntrykk av at "Oslodialekta" sprer seg. F.eks på Lillehammer er det knapt nok dølamål igjen å spore. Så det blir bare vanskeligere og vanskeligere å høre hvor folk kommer fra.

Gjest Timari
Skrevet

ja det lurer jeg også på. kan nok høre at en person er fra Moss. Men drammen og jessheim? snakket med en jente fra drammen for en stund siden. kunne aldri ha gjettet at hun var fra drammen ut fra dialekta. Kanskje mange distriktfolk tror at hvis du er ekte osloborger så sier du Bannan og Appelsin med trykk på første stavelse. Men som sagt Oslo er jo en eneste stor smeltedigel. Det er jo vanskelig å skille ut hva som er oslodialekt da.

Skrevet

Selvfølgelig kan man høre det. Jeg hører til og med forskjell på der jeg vokste opp, Lamberseter og Groruddalen jeg. Jeg hører også at ungene mine har tre forskjellige Oslodialekter.

Men vestkantdialektene hører jeg ikke forskjell på.

Gjest Timari
Skrevet

Selvfølgelig kan man høre det. Jeg hører til og med forskjell på der jeg vokste opp, Lamberseter og Groruddalen jeg. Jeg hører også at ungene mine har tre forskjellige Oslodialekter.

jøss!!tre forskjellige oslodialekter. Lurer på om du hadde avslørtmeg som har bodd flere steder i Oslo. Dessuten flytter jo folk såmye rundt at jeg skjønner ikke at det kan være en egen groruddalsdialekt eller lamberseterdialekt. Er det enkelte ord som skiller da?

Skrevet

jøss!!tre forskjellige oslodialekter. Lurer på om du hadde avslørtmeg som har bodd flere steder i Oslo. Dessuten flytter jo folk såmye rundt at jeg skjønner ikke at det kan være en egen groruddalsdialekt eller lamberseterdialekt. Er det enkelte ord som skiller da?

De snakker breiere i Groruddalen enn på Lambertseter.

Min eldste snakker Groruddalsdialekt, tjukke l og ganske mange ord med trykk på første stavelse.

Dattera mi snakker litt "penere" dvs Grünerdialekt før med endel urduord innimellom.

Minstemann snakker Grünerdialekt nå dvs nesten vestkantdialekt men banner på sex og ikke gud. Ingen unger sier faen her, de sier gå å pul mora di.

Skrevet

ja det lurer jeg også på. kan nok høre at en person er fra Moss. Men drammen og jessheim? snakket med en jente fra drammen for en stund siden. kunne aldri ha gjettet at hun var fra drammen ut fra dialekta. Kanskje mange distriktfolk tror at hvis du er ekte osloborger så sier du Bannan og Appelsin med trykk på første stavelse. Men som sagt Oslo er jo en eneste stor smeltedigel. Det er jo vanskelig å skille ut hva som er oslodialekt da.

En _bitteliten_ smeltedigel, tror jeg.

Gjest Big Mac
Skrevet

Min eldste snakker Groruddalsdialekt, tjukke l og ganske mange ord med trykk på første stavelse.

Dattera mi snakker litt "penere" dvs Grünerdialekt før med endel urduord innimellom.

Minstemann snakker Grünerdialekt nå dvs nesten vestkantdialekt men banner på sex og ikke gud. Ingen unger sier faen her, de sier gå å pul mora di.

"Minstemann snakker Grünerdialekt nå dvs nesten vestkantdialekt men banner på sex og ikke gud. Ingen unger sier faen her, de sier gå å pul mora di. "

Første gang jeg hørte det begynte jeg å gapskratte, jeg skjønte ikke det var bannskap engang. Jeg tok det for et typisk fjortis-påfunn å oversette usa-slang direkte.

Men nå er det like vanlig på vest- som på øst-kanten. Trist.

Gjest Big Mac
Skrevet

En _bitteliten_ smeltedigel, tror jeg.

Neida, i norsk sammenheng er Oslo en enorm smeltedigel!

I Oslo bor det for tiden 550.000. Hadde Oslo vært i England, hadde det vært den tredje største byen, større enn Liverpool og Manchester, f.eks.

I tillegg pendler det inn nesten 200.000 til oslo hver dag for å jobbe her. I tillegg kommer turister og handlende.

Ca 50% av befolkningen i norge (dvs. ca 2,2 mill) bor i det som kalles det sentrale østlandsområdet. Her er Oslo det naturlige sentrum.

Oslo kan med rette kalles en smeltedigel, da en stor del av befolkningen utgjøres av mennesker med opphav andre steder i norge eller i utlandet.

Skrevet

Det flere ting som kan gjøre forskjell i språk. Det er selve ordene som brukes, uttalen, tonefallet i setningene, klangen i stemmene, og sikkert mange flere ting.

Folk fra byer på østlandet snakker gjerne standard Oslo-språk (jeg bruker ikke bokmål-begrepet her) men uten de spesielle/nyere ordene og lydene særlig de unge i Oslo bruker. Folk fra Hamar og Lillehammer kan f.eks. høres slik ut. Kommer du bare litt utenfor disse byene blir det straks noe annet.

Ang. folk fra Moss så har de litt Østfold-lyder i uttalen. Drammensfolk har en egen klang i stemmen (dette gjelder for Nedre Buskerud) som avslører de med en gang. Jessheim er ikke hva det en gang var, så der kan man faktisk bomme. Den pleide å være mye breiere....

Gjest bebba
Skrevet

Jeg trodde at bannan og appelsin med trykk på første stavelse var østkantfenomen, og at det fantes også øst for Oslo.

Gjest bebba
Skrevet

Finnes det flere vestkantdialekter. Trodde bare at de snakket rent bokmål, som ligner mer på dansk enn den norsken andre nordmenn snakker.

Gjest bebba
Skrevet

Morapuler er et ord som jeg er veldig godt kjent med som lærer i Osloskolen. Det kom inn i språket når muslimene kom, og 'norske' barn måtte finne noe som gjorde dem rasende. Ingenting gjør i utgangspunktet en muslim så rasende som å krenke hans mor. De fleste barn nå aner ikke hva banneordene betyr, de gjør ingen forskjell på faen og morapuler. Det er ikke lenge siden jeg tok ei jente som kalte klassekameraten sin hore og spurte henne om hun viste hva det betydde, 'ja to menn som kysser hverandre' var svaret jeg fikk.

Gjest Big Mac
Skrevet

Jeg trodde at bannan og appelsin med trykk på første stavelse var østkantfenomen, og at det fantes også øst for Oslo.

BANNan og APPelsin sies da over hele østlandet.

Gjest bebba
Skrevet

BANNan og APPelsin sies da over hele østlandet.

Ok da har jeg forstått det riktig, men at det ikke anses som pent språk har jeg fått med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...