Gå til innhold

kan man høre at noen er fra Oslo?

Anbefalte innlegg

Gjest Overløper
Skrevet

Finnes det flere vestkantdialekter. Trodde bare at de snakket rent bokmål, som ligner mer på dansk enn den norsken andre nordmenn snakker.

Ja det finnes mange variasjoner i vestkantdialekt(sosiolekter).

Jeg tror forskjellene følger alder i stor grad, men også bydeler og de sosiale klasser man føler seg medlem av.

Og så er det oss da; vi som er oppvokst på vestkanten, men som bor på østkanten som voksne, vi er nok mer avslepne, selv om det skinner gjennom (det får jeg ofte høre tiltross for a-endinger mm)

Skrevet

Finnes det flere vestkantdialekter. Trodde bare at de snakket rent bokmål, som ligner mer på dansk enn den norsken andre nordmenn snakker.

Jo, det finnes flere vestkantdialekter også. Venninna mi klarer å høre forskjell på dem, hun er fra Adamstua. Men det hører ikke jeg.

Skrevet

Morapuler er et ord som jeg er veldig godt kjent med som lærer i Osloskolen. Det kom inn i språket når muslimene kom, og 'norske' barn måtte finne noe som gjorde dem rasende. Ingenting gjør i utgangspunktet en muslim så rasende som å krenke hans mor. De fleste barn nå aner ikke hva banneordene betyr, de gjør ingen forskjell på faen og morapuler. Det er ikke lenge siden jeg tok ei jente som kalte klassekameraten sin hore og spurte henne om hun viste hva det betydde, 'ja to menn som kysser hverandre' var svaret jeg fikk.

Jeg skal love deg at sønnen min fikk bank av de muslimske ungene i bakgården da han kalte en av dem jævla koranfaen.

Jeg har gjort det helt klart der ute at noen religionskrig blandt ungene er helt uaktuelt enten de er muslimer eller kristen eller ingenting. Og et par av de muslimske foreldrene var helt enig med meg, heldigvis.

Skrevet

Ja det finnes mange variasjoner i vestkantdialekt(sosiolekter).

Jeg tror forskjellene følger alder i stor grad, men også bydeler og de sosiale klasser man føler seg medlem av.

Og så er det oss da; vi som er oppvokst på vestkanten, men som bor på østkanten som voksne, vi er nok mer avslepne, selv om det skinner gjennom (det får jeg ofte høre tiltross for a-endinger mm)

Å ja da, dere stikker dere ut her dere har okkupert oss på Løkka. Og språket har forandret seg de siste 10 årene også. Jeg hører godt forskjell datteren min og minstemann.

Skrevet

Ok da har jeg forstått det riktig, men at det ikke anses som pent språk har jeg fått med meg.

Har du hørt noe så tullete som at den dialenten regnes som stygg. Jeg synes det er litt trist at språkvariasjonene forsvinner.

Gjest Overløper
Skrevet

Å ja da, dere stikker dere ut her dere har okkupert oss på Løkka. Og språket har forandret seg de siste 10 årene også. Jeg hører godt forskjell datteren min og minstemann.

I hvilken retning har det forandret seg da?

Mener du vi "okkupantene" har påvirket språket?

Jeg bor forøvrig på Vålerenga, her er vi fremdeles i mindretall:-)

Skrevet

I hvilken retning har det forandret seg da?

Mener du vi "okkupantene" har påvirket språket?

Jeg bor forøvrig på Vålerenga, her er vi fremdeles i mindretall:-)

Ja, språket har blitt mye mere likt vestkantdialekten. Men jeg vet ikke hvor mange "utenlandske" ord som blir brukt på vestkanten da. Men jeg synes han på 8 bruker lite urduord i forskjell til de to eldste.

Gjest mor i juni
Skrevet

Jo, det finnes flere vestkantdialekter også. Venninna mi klarer å høre forskjell på dem, hun er fra Adamstua. Men det hører ikke jeg.

He-he, har aldri "hørt" noen si Adamstua. :-) Jeg snakker med a-endinger selv, men sier likevel Adamstuen. Majorstuen derimot, blir for fint for meg.. Pussig egentlig.

Gjest bebba
Skrevet

Har du hørt noe så tullete som at den dialenten regnes som stygg. Jeg synes det er litt trist at språkvariasjonene forsvinner.

Jeg er helt enig med deg. Jeg har veldig liten følelse for hva andre anser for fint, og forsto ikke helt for noen år siden hva datteren min og venninnene hennes mente da de kalte meg 'vestkantsosse'. Måtte smile og minne dem på at innvandrere som meg forsto ikke slikt.

Skrevet

He-he, har aldri "hørt" noen si Adamstua. :-) Jeg snakker med a-endinger selv, men sier likevel Adamstuen. Majorstuen derimot, blir for fint for meg.. Pussig egentlig.

Jeg skjønner at jeg er midt i mellom:o)

Jeg kunne aldri finne på å si Majorstuen heller

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...