Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg? Jeg var til gynologisk undersøkelse for en tid til bake. Jeg tok ingen tester utenom det vanlige..Hiv, klamydia, sopp osv. Alt var fint. Det eneste er... Jeg har i tre år hatt fast partner. Vi vil ha barn, men ikke enda. Dette sa jeg til gynokologen. Jeg har ikke gått på NOE SOM HELST av prevansjon. Jeg blir bare ikke gravid. Gynokologen sa at det ikke var noen fare, at jeg sikkert bare hadde tette eggledere! men hvorfor sjekket hun det ikke? jeg sa at jeg gjerne ville sjekke det, men hun sa det ikke var noen vits i det før vi bestemte oss for å bli gravide. Jeg syns det er fælt å gå å lure på hva som er galt. Det er ikke noe i veien med hans sperm, og jeg har vært gravid to ganger når jeg var ung. Tok da abort. jeg har hatt klamydia for ca 2 år siden. Kan jeg kreve at de tar tester på meg og finner ut hva som er galt?? jeg er så bekymret. Jeg går å lurer på hver dag hva som er galt... Hva skjer hvis jeg har tette eggledere? Har hørt at det er en stor og vond opperasjon.. Stemmer dette? Vær så snill å hjelp meg noen der ute..:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg har vært omtrent der du er nå. Jeg var 24 år og hos legen fordi jeg hadde smerter i underlivet. Legen så en cyste, jeg ble sendt ned på sykehuset for videre undersøkelse, og i samtalene der kom det fram at vi ikke hadde brukt prevensjon de siste 3,5 årene, og at jeg har hatt operasjoner i magen, som kan ha gitt sammenvoksninger og tette både det ene og det andre. Vi var studenter, midt oppe i hovedfag, og hadde overhode ingen planer om å få barn, men da vi fikk vite at jeg sannsynligvis var steril og tilbud om prøverør, så tok vi i mot dette. Egentlig var det jo helt galskap, og sånn sett var det vel bra at de to forsøkene vi hadde var mislykkede.

Men det er rart med det man ikke kan få, plutselig var det noe vi bare MÅTTE ha. Vi bestemte oss for å droppe flere prøverørsforsøk og heller adoptere om noen år. Drøye året etterpå syntes jeg vi hadde ventet lenge nok, og på min manns 27-års dag ble vi foreldre!

I dag er det rart å tenke på at det bare var tilfeldigheter som gjorde at vi så tidlig oppdaget at vi ikke kunne få barn på vanlig vis. Og selv om det var slitsomt da, er jeg veldig, veldig glad for at vi ikke utsatte det å få barn til vi var "30 og hadde jobbet noen år", slik den opprinnelige planen var.

Jeg forstår at du er fortvilet over det du har fått vite, og jeg skal ikke si at det ikke trenger å være noe problem, for er du tett, så er det jo et problem... Men samtidig så skal du være glad for at det kommer opp nå, i god tid før dere har planlagt barn, slik at du har muligheten til å finne ut om det virkelig er tilfelle at du har tette eggledere eller andre problemer, og kan planlegge deretter når dere bestemmer dere for å få barn.

Det bør ikke være noe problem å få legen din til å bestille time for røntgen av egglederne, om du ønsker det.

Lykke til!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976230
Del på andre sider

Hei,

Jeg har vært omtrent der du er nå. Jeg var 24 år og hos legen fordi jeg hadde smerter i underlivet. Legen så en cyste, jeg ble sendt ned på sykehuset for videre undersøkelse, og i samtalene der kom det fram at vi ikke hadde brukt prevensjon de siste 3,5 årene, og at jeg har hatt operasjoner i magen, som kan ha gitt sammenvoksninger og tette både det ene og det andre. Vi var studenter, midt oppe i hovedfag, og hadde overhode ingen planer om å få barn, men da vi fikk vite at jeg sannsynligvis var steril og tilbud om prøverør, så tok vi i mot dette. Egentlig var det jo helt galskap, og sånn sett var det vel bra at de to forsøkene vi hadde var mislykkede.

Men det er rart med det man ikke kan få, plutselig var det noe vi bare MÅTTE ha. Vi bestemte oss for å droppe flere prøverørsforsøk og heller adoptere om noen år. Drøye året etterpå syntes jeg vi hadde ventet lenge nok, og på min manns 27-års dag ble vi foreldre!

I dag er det rart å tenke på at det bare var tilfeldigheter som gjorde at vi så tidlig oppdaget at vi ikke kunne få barn på vanlig vis. Og selv om det var slitsomt da, er jeg veldig, veldig glad for at vi ikke utsatte det å få barn til vi var "30 og hadde jobbet noen år", slik den opprinnelige planen var.

Jeg forstår at du er fortvilet over det du har fått vite, og jeg skal ikke si at det ikke trenger å være noe problem, for er du tett, så er det jo et problem... Men samtidig så skal du være glad for at det kommer opp nå, i god tid før dere har planlagt barn, slik at du har muligheten til å finne ut om det virkelig er tilfelle at du har tette eggledere eller andre problemer, og kan planlegge deretter når dere bestemmer dere for å få barn.

Det bør ikke være noe problem å få legen din til å bestille time for røntgen av egglederne, om du ønsker det.

Lykke til!

Beste hilsen fra

Men vil det si at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid? Blir helt deppa av dette... Er det en stor opperasjon å ta? Etter sånn som jeg har forstått, er det det... Men på gynokolgen virket det ikke som at det var noe problem.. Dere adopterte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976265
Del på andre sider

Men vil det si at jeg mest sannsynlig ikke kan bli gravid? Blir helt deppa av dette... Er det en stor opperasjon å ta? Etter sånn som jeg har forstått, er det det... Men på gynokolgen virket det ikke som at det var noe problem.. Dere adopterte?

Hei,

Jeg kan ikke si noe om hvor vidt du ikke kan bli gravid, men om dere har hatt ubeskyttet sex i 3 år, så er det vel en fare for at ting ikke er helt som de skal, dessverre. Men ikke ta sorgene på forskudd!

Å finne ut om du er tett er ikke noe stort inngrep, jeg tok røntgen av egglederne, og man er våken mens det skjer. Om de ikke er potte tette kan faktisk en slik røntgenundersøkelse åpne dem igjen, har jeg hørt, men det skjedde altså ikke med meg.

Jeg vet ikke hvor ofte man opererer for å åpne tette eggledere, ofte anbefaler man vel helst bare at man går omveien om prøverør. Tar jeg feil er det nok noen som retter meg på det.

Vi hadde to av tre prøverørsforsøk, men valgte å hoppe av den karusellen og adoptere i stedet. Det føltes rett for oss, og vi er nå foreldre til verdens vakreste datter som vi hentet i Colombia i 2000, og vi er i gang med neste adopsjon. Hvis noen i dag hadde sagt jeg kunne velge mellom å bli gravid eller adoptere neste barn er det ikke tvil i mitt hjerte - også mitt neste barn skal adopteres.

Men om du bekymrer deg så mye for om du er blitt steril, så synes jeg du skal få undersøkt om det virkelig er tilfelle, så slipper du å bekymre deg uten grunn! Jeg forstår deg når du er stressa og redd - husker selv klumpen i magen og sorgen jeg følte da jeg fikk vite at vi ikke kunne få det til på naturmåten.

Men det er ikke verdens undergang, bare husk det! Mange blir gravide ved hjelp av prøverør, og mange blir foreldre ved hjelp av adopsjon. Hvor rart det enn kan høres ut - når jeg ser datteren min så kan jeg ikke annet enn å prise meg lykkelig for at jeg aldri ble gravid - hadde jeg blitt det, så hadde jeg jo ikke hatt henne! Selvfølgelig hadde jeg jo hatt et annet barn jeg hadde elsket like høyt. Men det hadde jo ikke vært Bella vår. Om du forstår.

Dette er forresten ikke noe flammende innlegg om adopsjon i stedet for prøverør. Men det er det jeg kan mest om, så jeg er sikker på at det er noen andre her som kan fortelle deg om prøverør.

Så det finnes lykkelige utganger, selv om veien til lykken er full av torner!

Lykke til!

Beste hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976293
Del på andre sider

Hei,

Jeg kan ikke si noe om hvor vidt du ikke kan bli gravid, men om dere har hatt ubeskyttet sex i 3 år, så er det vel en fare for at ting ikke er helt som de skal, dessverre. Men ikke ta sorgene på forskudd!

Å finne ut om du er tett er ikke noe stort inngrep, jeg tok røntgen av egglederne, og man er våken mens det skjer. Om de ikke er potte tette kan faktisk en slik røntgenundersøkelse åpne dem igjen, har jeg hørt, men det skjedde altså ikke med meg.

Jeg vet ikke hvor ofte man opererer for å åpne tette eggledere, ofte anbefaler man vel helst bare at man går omveien om prøverør. Tar jeg feil er det nok noen som retter meg på det.

Vi hadde to av tre prøverørsforsøk, men valgte å hoppe av den karusellen og adoptere i stedet. Det føltes rett for oss, og vi er nå foreldre til verdens vakreste datter som vi hentet i Colombia i 2000, og vi er i gang med neste adopsjon. Hvis noen i dag hadde sagt jeg kunne velge mellom å bli gravid eller adoptere neste barn er det ikke tvil i mitt hjerte - også mitt neste barn skal adopteres.

Men om du bekymrer deg så mye for om du er blitt steril, så synes jeg du skal få undersøkt om det virkelig er tilfelle, så slipper du å bekymre deg uten grunn! Jeg forstår deg når du er stressa og redd - husker selv klumpen i magen og sorgen jeg følte da jeg fikk vite at vi ikke kunne få det til på naturmåten.

Men det er ikke verdens undergang, bare husk det! Mange blir gravide ved hjelp av prøverør, og mange blir foreldre ved hjelp av adopsjon. Hvor rart det enn kan høres ut - når jeg ser datteren min så kan jeg ikke annet enn å prise meg lykkelig for at jeg aldri ble gravid - hadde jeg blitt det, så hadde jeg jo ikke hatt henne! Selvfølgelig hadde jeg jo hatt et annet barn jeg hadde elsket like høyt. Men det hadde jo ikke vært Bella vår. Om du forstår.

Dette er forresten ikke noe flammende innlegg om adopsjon i stedet for prøverør. Men det er det jeg kan mest om, så jeg er sikker på at det er noen andre her som kan fortelle deg om prøverør.

Så det finnes lykkelige utganger, selv om veien til lykken er full av torner!

Lykke til!

Beste hilsen

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg ble litt lettere til sins nå:-)

Jeg får håpe det går bra... Vi ville ikke hatt råd til å adoptere...har hørt at det koster veldig mye..desverre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976315
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tette eggledere, og ifølge legene på Omnia opererer de ikke dette lenger. Før forsøkte de å åpne dem med laser (jeg gjorde det for mange år siden), men du har ingen garanti for at det vil fungere. I tillegg så vil laseren brenne over de små hårene som skal føre det befrukta egget ned til livmoren...

Vi har vært gjennom prøverør (fem forsøk), og er nå 10 uker på vei med tvillinger :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976440
Del på andre sider

Gjest siwidi

Hei Arinna,

Ikke vær redd. Tette eggledere er i dag den viktigste årsaken hos kvinner når det gjelder barnløshet. De "oppfant" IVF-metoden (prøverør) for kvinner med tette eggledere fordi operasjon for å åpne egglederne både var risikofylt og medførte sjelden graviditet (som jo er målet).

Det gjennomføres 3000 IVF-forsøk hvert år i Norge, så det er mange som går gjennom prøverør og mange får barn. Hvert år fødes det ca 1500 prøverørsbarn i Norge, dobbelt så mange barn som adopteres.

Prøverør er ingen dans på roser, og ofte må man ha 3-5 forsøk for å lykkes, men det er heller ikke farlig eller skummelt hvis man leser litt på forhånd.

Som Snø sier så er dere jo heldige som oppdager dette tidlig og mens dere ennå kanskje har litt tid på å forberede dere og lese litt om det på nettet. http://www.fub.no har mye informasjon.

En undersøkelse av egglederne kan gjøres enten ved røntken eller som lapraskopi. Det siste er en liten oprasjon der de går inn med et lite kamera gjennom et lite snitt under navelen. Dette gjøres i narkose. Røntken gjøres mens du er våken og du får sprøytet kontrastvæske inn i livmoren og derfra inn i egglederne om de er åpne.

Klamydia kan ofte medføre tette eggledere om det går litt tid før det blir oppdaget. Om din mann også ble smittet samtidig med deg og han ikke er behandlet så kan det faktisk også være fare for tette sædledere. Han bør avgi en sædprøve før du gjennomgår en undersøkelse for tette eggledere, da en sædprøve er lett å gi og undersøke.

Lykke til! Ikke stress med dette. Les og søk på internet. Informasjon og kunnskap er den beste medisin mot redsel og frykt.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-976442
Del på andre sider

Silvana1365380201

Hei Arinna.

Mye er sagt allerede, men vil bare dele dette med deg:

Min søster har tette eggledere. Hun er nå gravid etter første prøverørsforsøk. Hun var gjennom en lapraskopi hvor de så at det var tett, og det hun fikk beskjed om var at med tette eggledere var det gode resultater på prøverør.

Synes det var rart at gynekologen ikke ville sjekke, men kom deg til lege og få henvisning videre for utredning. Samme gjelder din mann - sånn for sikkerhets skyld. Selv kan vi anbefale Andrologisk Senter i Oslo, men jeg vet ikke hvor du bor og om det passer slik.

Lykke til, dette går så fint. Tipper du ikke trenger å tenke på noen operasjon, og at dere sikkert får de barna dere ønsker dere til slutt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152750-jeg-er-redd/#findComment-977137
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...