Gå til innhold

Smerter i mage/rygg

Anbefalte innlegg

Har i løpet av de seks siste ukene hatt tre "anfall" av utrolig sterke smerter i øvre del av mage (under ribbein) og i ryggen (under skulderbladene).

Smertene sitter som ett belte, og er klemmende av karakter. De er mer eller mindre konstante, men det har variert hvor lenge de har vart; fra ett døgn til 3-4 timer. "Anfallet" begynner med at jeg kaldsvetter og blir litt dessorientert. Smertene er så sterke at jeg ikke kan konsentrere om noe annet.

Har hatt dette noen ganger før i løpet av de tre siste årene. Men det har ikke vart så lenge som det gjør nå. Har tatt prøver av lungene, lever, milt etc. uten at legene kan si hva det er.

Av og til kjenner jeg ubehag i den høyre siden, der hvor smertene kommer, uten at det utvikler seg.

Skal mest sannsynlig utredes videre for dette, men lurer på om du har noen tanker om hva det kan være.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1528-smerter-i-magerygg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest friend

Dette er et typisk gallesteinsanfall. Galleblæra befinner seg rett under høyre ribbeinsbue, og vil være trykkøm under og etter anfallene. Jeg har hatt slike anfall tre ganger i det siste, uten at det foreløpig er blitt operasjon. Inntil nå har jeg fått god hjelp av Ketogan- eller til og med Voltaren-sprøyter når anfallene melder seg. Hos meg følger det vanligvis brekninger med også. Selv om dette er plagsomt, er det god trøst å vite at det ikke er farlig, og at det finnes effektiv behandling (i siste instans kan galleblæra fjernes, og den kan vi leve godt uten).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1528-smerter-i-magerygg/#findComment-5476
Del på andre sider

Dette er et typisk gallesteinsanfall. Galleblæra befinner seg rett under høyre ribbeinsbue, og vil være trykkøm under og etter anfallene. Jeg har hatt slike anfall tre ganger i det siste, uten at det foreløpig er blitt operasjon. Inntil nå har jeg fått god hjelp av Ketogan- eller til og med Voltaren-sprøyter når anfallene melder seg. Hos meg følger det vanligvis brekninger med også. Selv om dette er plagsomt, er det god trøst å vite at det ikke er farlig, og at det finnes effektiv behandling (i siste instans kan galleblæra fjernes, og den kan vi leve godt uten).

HAr ikke hatt noe særlig bankesmerter etter anfall, var litt "øm" under det lengste anfallet.

Har ikke blitt tilbudt noe sterkere smertestillende enn vanlig paracet, som ikke har noe særlig effekt, og disse smertene er grusomt vonde. Enda verre er det å ikke vite om det varer en time eller ett helt døgn.

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1528-smerter-i-magerygg/#findComment-5497
Del på andre sider

Gjest Knut-Erik Ånensen, almenlege

Til Sissle ang smerter i mage/rygg.

Primært vil jeg si at det høres fornuftig og nødvendig ut med videre utredning!.

Utifra smertebeskrivelse og lokalisering vil det være mest naturlig å tenke på smertefokus i galleområdet, evt bukspyttkjertel eller kraftige luftsmerter i tarmsystemet.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Knut-Erik Ånensen, almenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/1528-smerter-i-magerygg/#findComment-5512
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...