Gå til innhold

Verdens beste....

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Noe må du bidra med selv.

Det er et ekstremt luksus-spørsmål hvorvidt du trives, har venner og familie å hygge deg med. I forhold til STORT sett resten av verden.

'uføretrygdet på psykisk grunnlag' - la meg minne deg om at velferd som trygd er et fremmed begrep i størsteparten av verden.

'muskelsykdommer' - la meg minne deg om at denne diagnosen er ukjent i størsteparten av verden, altså at folk nok lider av den, men at de aldri kommer til lege og iallfall aldri får noen form for behandling.

'eldreomsorg' - la meg minne deg om at dette er et fremmedord i størsteparten av verden.

At vi i vesten mer og mer henfaller til psykiske lidelser kan nok forklares på begge måter. Kanskje vi har for mye tid og anledning til å kretse om vårt selv?

Samme hva som er grunnen til at et land får mer og mer psyksik ustabilitet og muskelsykdommer (eller annet grums) blant befolkningen, om det rett og slett er at vi har for mye fritid, så ER det jo slik vi har det her, og det er ikke trivelig. Enkelte mener jo at all den angsten og depresjonen som folk renner ned legestanden med rett og slett er menneskenes sunne reaksjon på vårt syke samfunn.

Tror faktisk de aller fleste heller vil ha en frisk kropp, et friskt sinn og en jobb med kollegaer, istedenfor å få en uføretrygd, samme hvor god den måtte være. Et samfunn som er det beste i verden, men som avler fler og fler uføre UNDER 26 år, må nødvendigvis ha gjort noe galt siden det har blitt slik. Ingen blir syke før de fyller tretti hvis de har det så jævlig godt. mange begynner jo ikke å produsere barn en gang før de har fyllt tretti! Folk velger jo ikke bort et normalt liv med jobb, barn og familie for å få en uføretrygd i begynnelsen av tjueåra. Alle disse som blir unge uføre nå får jo aldri bygd seg opp eget hjem feks. Noe annet er det å bli ufør når du er middelaldrende og allerede har hus og bil og er nesten gjeldfri. Ingen VELGER å bli ung ufør, men fler og fler blir det. I verdens rikeste land.

• Svar 111
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

27

• petter smart

17

• frosken

12

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm, det høres jo besynderlig ut. Du personlig har ikke gjort noen valg som har påvirket din elendige situasjon?

Hvilket land skulle du bodd i for å ha det bedre enn i Norge (altså som hadde tatt bedre vare på deg)?

Jeg ville sannsynligvis ha hatt det bedre i endel vestlige land. Sverige garantert og i USA ville jeg vært garantert både utdannelse, jobb og forsikring fordi mora og faren min høyst sannsynelig hadde hatt en forsikring som var av de bedre. Canada, tror jeg, selv om de har nesten like lange ventelister som her.

Skrevet

Det er et ekstremt luksus-spørsmål hvorvidt du trives, har venner og familie å hygge deg med. I forhold til STORT sett resten av verden.

'uføretrygdet på psykisk grunnlag' - la meg minne deg om at velferd som trygd er et fremmed begrep i størsteparten av verden.

'muskelsykdommer' - la meg minne deg om at denne diagnosen er ukjent i størsteparten av verden, altså at folk nok lider av den, men at de aldri kommer til lege og iallfall aldri får noen form for behandling.

'eldreomsorg' - la meg minne deg om at dette er et fremmedord i størsteparten av verden.

At vi i vesten mer og mer henfaller til psykiske lidelser kan nok forklares på begge måter. Kanskje vi har for mye tid og anledning til å kretse om vårt selv?

Har du noen gang tenkt på at mange av de som blir uføretrygdet i ung alder har liten mulighet til å skaffe seg en omgangskrets.

Jeg kjenner folk som ikke kommer seg noe særlig ut i det hele tatt, de kan ikke gå på besøk eller komme inn på noen ting pga manglende tilgjengelighet og har 150 TT-turer i året. Når det gjelder tilgjengelighet er vi et av de dårligste tilrettelagte vestlige land.

Skrevet

Samme hva som er grunnen til at et land får mer og mer psyksik ustabilitet og muskelsykdommer (eller annet grums) blant befolkningen, om det rett og slett er at vi har for mye fritid, så ER det jo slik vi har det her, og det er ikke trivelig. Enkelte mener jo at all den angsten og depresjonen som folk renner ned legestanden med rett og slett er menneskenes sunne reaksjon på vårt syke samfunn.

Tror faktisk de aller fleste heller vil ha en frisk kropp, et friskt sinn og en jobb med kollegaer, istedenfor å få en uføretrygd, samme hvor god den måtte være. Et samfunn som er det beste i verden, men som avler fler og fler uføre UNDER 26 år, må nødvendigvis ha gjort noe galt siden det har blitt slik. Ingen blir syke før de fyller tretti hvis de har det så jævlig godt. mange begynner jo ikke å produsere barn en gang før de har fyllt tretti! Folk velger jo ikke bort et normalt liv med jobb, barn og familie for å få en uføretrygd i begynnelsen av tjueåra. Alle disse som blir unge uføre nå får jo aldri bygd seg opp eget hjem feks. Noe annet er det å bli ufør når du er middelaldrende og allerede har hus og bil og er nesten gjeldfri. Ingen VELGER å bli ung ufør, men fler og fler blir det. I verdens rikeste land.

Du må ha misforstått hvis du tror at jeg hevder at folk velger å trygde seg. Noen gjør det nok, men selvsagt ikke brorparten.

Jeg prøvde å få fram at dette er en type velferd, et gode, et svinaktig godt tilbud faktisk. Og noe de aller, aller fleste på denne kloden aldri har hørt om.

_Hvorfor_ sånne og slike sykdommer og skjebner er naturlig nok et komplekst felt, og ikke noe jeg føler meg kompetent til å komme med teorier rundt.

Men etpar tydelige aspekter er det uansett:

Med økende materiell velferd i vesten putler folk mer og mer med hodet sitt, sykdommer og diagnoser blir det fler og fler av. Dessuten modelleres kroppen mer og mer og seksualiteten er på god vei til å bli tingliggjort.

Vi holder på å sykeliggjøre oss rett ihjel.

Skrevet

De har sett på hvilken utdannelse folk har, hvor lenge de lever og hvor mye de tjener!

At snart halve landet har psykiske plager åga rush i samfunnet, har de IKKE regnet med.

De har med anre orde bare sett på det materielle, ikke det menneskelige. PÅ det menneskelige plan ville Norge havnet langt nede på lista.

Jeg er ikke stolt av den undersøkelsen der. Men det er jo der fatiige land higer etter å komme. Men de er ofte rike på andre omrpder, som tjener mennesket i sinn og sjel.

Jeg tror de fleste i dette landet har det godt, og med en grei tilfredsstillelse av de behov man måtte ha.

Det finnes imidlertid en del unntak - kanskje særlig blant kronisk syke samt personer som fra tidlig av har falt ut av "den normale utviklingen" mht til vennskap, utdanning, familiedannelse etc.

Gjest Kan det være hele sannheten?
Skrevet

Jeg ville sannsynligvis ha hatt det bedre i endel vestlige land. Sverige garantert og i USA ville jeg vært garantert både utdannelse, jobb og forsikring fordi mora og faren min høyst sannsynelig hadde hatt en forsikring som var av de bedre. Canada, tror jeg, selv om de har nesten like lange ventelister som her.

Men hvorfor bor du her da?

Skrevet

Har du noen gang tenkt på at mange av de som blir uføretrygdet i ung alder har liten mulighet til å skaffe seg en omgangskrets.

Jeg kjenner folk som ikke kommer seg noe særlig ut i det hele tatt, de kan ikke gå på besøk eller komme inn på noen ting pga manglende tilgjengelighet og har 150 TT-turer i året. Når det gjelder tilgjengelighet er vi et av de dårligste tilrettelagte vestlige land.

Er dette innlegget til meg?

Hvorfor du og jeg og alle andre har den og den omgang med folk eller mangel på omgang med folk, kan jeg ikke si at jeg har grunnet over, nei.

Men jeg skjønner ikke helt, hva vil du at det offentlige skal gjøre for folk som ikke har venner eller familie? Det er klart at ordninger som bidrar til at mennesker kan komme seg hit og dit relativt uproblematisk, er noe de fleste av oss gjerne ser på som et selvfølgelig tilbud.

Men som jeg sa - vi må jo være klar over at det aller meste vi har av velferdstildbu er utopisk luksus for majoriteten av jordas befolkning.

Skrevet

Enig i mye av det du skriver her!

Det at enkelte sliter veldig med sine liv, gir ikke grunnlag for å hevde at flertallet av oss ikke har stor tilgang på goder som ikke er noen selvfølge.

Ikke alle problemer på individnivå, kan forklares med problemer på systemnivå.

Skrevet

Men hvorfor bor du her da?

Tror du noen andre land vil påta seg ansvaret for meg? Jeg kan ikke engang flytte ut av kommunen uten tillatelse fra den kommunen jeg eventuelt ville flytte til.

Skrevet

Jeg synes vi har det veldig bra her, jeg, og jeg tror ikke at de som sliter i Norge ville hatt det særlig mye bedre i andre land.

Det meste som skjer i våre liv er resultat av de valg vi selv tar, og det gjelder jo over alt ellers i verden.

Norge er ikke perfekt, men vi lever veldig godt om vi bruker topplokket litt.

Mye av det som skjer med oss kan sies å være resultat av egne valg - men langt fra alt.

Enkelte vokser opp under vilkår som ikke gir noe godt grunnlag for å fungere som voksne. Det er selvfølgelig fortsatt deres egne valg som vil dominere videre utvikling, men man skal være litt forsiktig med å tillegge dem all skyld for egen situasjon.

Dette gjelder i enda større grad for enkelte av de kronisk syke. Det er neppe våre egne valg alene som avgjør hvem som rammes av f.eks sykdommer som gradvis ødelegger hjernen...

Skrevet

Er dette innlegget til meg?

Hvorfor du og jeg og alle andre har den og den omgang med folk eller mangel på omgang med folk, kan jeg ikke si at jeg har grunnet over, nei.

Men jeg skjønner ikke helt, hva vil du at det offentlige skal gjøre for folk som ikke har venner eller familie? Det er klart at ordninger som bidrar til at mennesker kan komme seg hit og dit relativt uproblematisk, er noe de fleste av oss gjerne ser på som et selvfølgelig tilbud.

Men som jeg sa - vi må jo være klar over at det aller meste vi har av velferdstildbu er utopisk luksus for majoriteten av jordas befolkning.

Det var kanskje litt på siden. Og det offentlig kan selvfølgelig ikke ordne med det sosiale nettverket til folk. Men mangelen på tilgjenelighet er det offentliges ansvar.

Og uten sosialt nettverk er det vanskelig å være fornøyd med livet.

Skrevet

Glem det.

Jeg skal klage på norsk helsevesenet helt til jeg får hjelp. Lange køer, ingen behandling selv om behandlingen finnes i utlandet og en nesten sultihjel trygd.

At det finnes rikinger her som aldri har hatt noen annen sykdom enn de mest vanlige, hjelper ikke meg.

Jeg synes det er viktig å skille mellom det at vi generelt sett lever i et land med mange goder, og det at et mindretall ikke på noen måte får den hjelp de burde ha fått.

Skrevet

Det var kanskje litt på siden. Og det offentlig kan selvfølgelig ikke ordne med det sosiale nettverket til folk. Men mangelen på tilgjenelighet er det offentliges ansvar.

Og uten sosialt nettverk er det vanskelig å være fornøyd med livet.

Litt på siden, Dorthe, men av og til har man inntrykk av at TT-brukerne i Oslo klager mer enn i resten av landet, enda tilbudet er ekstremt mye bedre enn andre steder...

Jeg synes av og til at "klagingen" blir for unyansert. Enkelte ting fungerer svært dårlig for kronisk syke, men samtidig er det jo enkelte ting som fungerer imponerende bra - mener jeg:-)

Skrevet

Jeg synes det er viktig å skille mellom det at vi generelt sett lever i et land med mange goder, og det at et mindretall ikke på noen måte får den hjelp de burde ha fått.

Jeg er helt enig i at vi lever i et land med mange goder men likevel synes jeg vi har lov til å fighte tilbake når vi ikke får det tilbudet vi har behov for, selv om vi tilhører mindretallet.

Skrevet

I et nøtteskall.

Skrevet

Høyredominert regjering, vet du.

Men hvem bygde landet? ;-)

Skrevet

Enig i mye av det du skriver her!

Det at enkelte sliter veldig med sine liv, gir ikke grunnlag for å hevde at flertallet av oss ikke har stor tilgang på goder som ikke er noen selvfølge.

Ikke alle problemer på individnivå, kan forklares med problemer på systemnivå.

Velformulert.

Skrevet

Litt på siden, Dorthe, men av og til har man inntrykk av at TT-brukerne i Oslo klager mer enn i resten av landet, enda tilbudet er ekstremt mye bedre enn andre steder...

Jeg synes av og til at "klagingen" blir for unyansert. Enkelte ting fungerer svært dårlig for kronisk syke, men samtidig er det jo enkelte ting som fungerer imponerende bra - mener jeg:-)

150 turer er 75 turer tur retur. Og når man bor slik at man må bruke dem til å komme seg på apoteket eller i butikken blir det ikke mange turer igjen. Jeg synes ikke det skulle være noen begrensning på turene for dem som ikke har bil.

Det er jo ikke noen begrensning for friske folk om hvor ofte de bruker offentlig kommunikasjon. Nå er ikke jeg noen storforbruker av TT-turer. Men de gangene jeg trenger det, trenger jeg det. Jeg bor slik til at det ikke stort sett nødvendig.

Forresten, hvordan blir det med trikketuren vår med Frognertrikken ;o)

Skrevet

Jeg er helt enig i at vi lever i et land med mange goder men likevel synes jeg vi har lov til å fighte tilbake når vi ikke får det tilbudet vi har behov for, selv om vi tilhører mindretallet.

Selvfølgelig har mindretallet en rett til å kjempe for sine rettigheter! At det er et mindretall som opplever de ekstreme hendelsene, gjør ikke disse mindre ekstreme...

Gjest Rusle
Skrevet

De har sett på hvilken utdannelse folk har, hvor lenge de lever og hvor mye de tjener!

At snart halve landet har psykiske plager åga rush i samfunnet, har de IKKE regnet med.

De har med anre orde bare sett på det materielle, ikke det menneskelige. PÅ det menneskelige plan ville Norge havnet langt nede på lista.

Jeg er ikke stolt av den undersøkelsen der. Men det er jo der fatiige land higer etter å komme. Men de er ofte rike på andre omrpder, som tjener mennesket i sinn og sjel.

"De har med anre orde bare sett på det materielle, ikke det menneskelige. PÅ det menneskelige plan ville Norge havnet langt nede på lista."

En undersøkelse på hvor lykkelige/fornøyde folk var ble gjort for ikke lenge siden. Og utrolig nok havnet Norge langt opp på listen. Danskene kom foran oss, men et land(husker ikke hvilket) i mellom Amerika kom øverst.

Men betenkelig er det at Norge ligger på topp når det gjelder selvmord blant tenåringer og unge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...