Gå til innhold

Et eller annet eller ett eller annet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er en annen

Et er jo i motsetning til en, ikke i motsetning til to.

Ett eller to egg? Et eller annet? En eller annen. Ikke To eller annen?

Ok, jeg ser logikken i dette, men er du sikker på at det er slik, rettskrivingsreglene er jo ikke alltid logiske?

Hos norsk språkråd kan jeg ikke akkurat nå i denne superfarten finne svar på dette spørsmålet, men de har skrevet (som svar på et annet spørsmål) "et eller annet" i en setning, så da går jeg fortsatt ut fra at det er rett.

Og det er tross alt bedre å ta feil på en logisk måte enn å ta feil på en ulogisk måte.

Annonse

Og det er tross alt bedre å ta feil på en logisk måte enn å ta feil på en ulogisk måte.

Dessuten, et søk på google gir deg dobbelt så mange treff på et eller annet, som på ett eller annet. I tillegg virker treffene mer seriøse, iallefall de første fem. ;)

Jeg er en annen

Hos norsk språkråd kan jeg ikke akkurat nå i denne superfarten finne svar på dette spørsmålet, men de har skrevet (som svar på et annet spørsmål) "et eller annet" i en setning, så da går jeg fortsatt ut fra at det er rett.

Ok, da overprøver jeg redaktøren min og skriver et eller annet.

Regelen for når man bruker ett, og når man bruker et er ikke så komplisert: ett er tallord, og et er artikkel.

Den innholdsmessige forskjellen mellom ett og et svarer til en sterkere, henholdsvis en svakere, vekt på det tallmessige; når man ønsker å understreke at man står overfor én ting, ett eksemplar av noe, bruker man ett i skrift (og sterkt trykk i tale). Når fremhevingen av det tallmessige er svakere, bruker man et i skrift (og svakt trykk i tale).

Tallordet (ett) legger vekt på motsetningen til de andre tallordene (jf. ett skap, ikke flere), mens artikkelen (et) understreker motsetningen mellom et eksemplar av det man snakker om, og et eksemplar av noe annet som det kunne være tale om (jf. et skap, ikke for eksempel en hylle).

I de følgende uttrykkene skal det alltid være tallord (ett):

han sier ett og mener noe annet

alt i ett

i ett kjør

ett er sikkert

ett og alt

Og her har man artikkel (et):

et og annet

Klokere nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...