Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er opptatt av kropp. Mannen min (vi er nygift etter en del år som kjærester / samboere) er ikke særlig opptatt av kropp. Jeg trener 3-4 ganger i uka, og blir kvalm av dissende fett. Jeg synes at bodybuildere er too much, men liker en kropp som ser frisk, sunn og sterk ut. Jeg liker at en kropp kan sykle langt eller gå en lang fjelltur med sekk på ryggen.

Nå er det slik at min mann lagt på seg noen kg i løpet av det siste året, og han har vel knapt trent overhodet på lang tid (1-2 år). Han har betraktelig dårligere form enn meg. Jeg må ta mye hensyn (vente, ta det rolig) når vi en sjelden gang går tur i fjellet.

Han føler deg vel med sin lille vom, og synes den er kledelig. Han er sårbar og har mye behov for annerkjennelse. Vi vet begge at vi har ulikt kroppsideal. Jeg ønsker ikke å såre ham, jeg vil gjerne gi ham annerkjennelse for det aller meste ved ham. Problemet er akkurat nå at jeg synes at han nå er blitt direkte usexy. (jeg har vel syntes veldig lenge at han kunne skjerpet treningen, men det toppet seg nå nylig da jeg så ham igjen etter noen uker fra hverandre på grunn av jobb. Jeg opplever det slik at han har fått DEN magen. I andres øyne er sikkert magen beskjeden (5 cm spekklag ?) Mange folk synes det er kledelig med spekk, jeg synes som sagt det er ekkelt.

Vi har likevel god sex, i begges øyne har jeg klart inntrykk av. Jeg har til nå klart å holde fokuset borte fra kropp under akten. Jeg tenner dog ikke på kroppen hans, men på lukten, på tanken.

Bør jeg gå i en eller annen terapi for å endre mitt kroppsideal, sånn at jeg lærer å like det jeg per i dag klassifiserer som kvapsete, utrente og uattraktive kropper?

Eller er det OK å synes at kjæresten er usexy og uattraktiv?

Eller er det noen som helst måte mulig å få ham til selv å få et kroppsidel som nærmer seg bittelitt mitt, sånn at han med glede trener litt mage og bryst (+ gjerne noe mer fokus på kosthold og friluftsliv.)

Jeg kan nevne til slutt at jeg vet at han syntes jeg var direkte usexy og uattraktiv da jeg hadde en periode da jeg var tynn for et par år siden. I etterkant fortalte han at dette (det at han syntes jeg var ekkelt tynn) var årsaken til at han ikke ønsket å ha noe særlig sex med meg denne våren. Jeg vet at han selv nå kanskje skulle ønske at jeg la på meg noen kg, da han liker at det er litt å ta i. Han sier samtidig at det egentlig ikke er er sååå viktig for ham om jeg legger på meg eller ikke.

Vel, for meg er hans kropp viktig!

Jeg har nevnt tre mulige løsninger på dette problemet. Råd mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• shandy

4

• Clue1365380406

4

• fjelljente

4

Jøsses, en kan bli spysjuk av mindre enn dette innlegget her.

Beklager, fjelljente, men det er min reaksjon. Det ser ut som om du har for få "ordentlige" problemer her i livet.

Kanskje du kan drive med litt frivillig arbeid?

Vel,

takk for tipset om frivillig arbeid. Jeg jobber allerede en god del frivillig blant flyktninger og stortrives med det.

Jeg er klar over at mitt problem kan synes som et luksusproblem. Det er av denne grunn at jeg foreslår som en av løsningen at jeg selv kanksje bør gå i terapi. Det kan godt hende at jeg er syk. Men at du selv må spy av innlegget mitt synes jeg er synd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978675
Del på andre sider

Når dere blir gamle, sammen eller hver for seg, vil kroppene forfalle. Kanskje vil dere også få svakeheter som gjør at dere ikke lengre klarer å være like aktive som det du nå er. Dette vil være lettere å takle dersom du klarer å justere holdningen din til kropp noe, den virker ekstrem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978680
Del på andre sider

Gjest LucySky

Vel,

takk for tipset om frivillig arbeid. Jeg jobber allerede en god del frivillig blant flyktninger og stortrives med det.

Jeg er klar over at mitt problem kan synes som et luksusproblem. Det er av denne grunn at jeg foreslår som en av løsningen at jeg selv kanksje bør gå i terapi. Det kan godt hende at jeg er syk. Men at du selv må spy av innlegget mitt synes jeg er synd.

Nei, det er jo ikke noe luksusproblem, jeg syns ikke det, selv om innlegget mitt nok kunne tyde på det.

Det er vel heller trist og forstemmende at grensene dine er så snevre. Da tenker jeg på f.eks, når/om dere får barn, at du blir utålmodig av å vente, dårlig tåler svakhet. For det er å tolke det som forakt for svakhet når du syns det er så dårlig at ikke mannen din gider å jobbe med mage-og brystmuskulatur.

Sånn sett, syns jeg nok du burde tenke nøyere over å gå til behandling.

For det er opplagt trist ikke å ha lyst på den en elsker, som jeg formoder du gjør. Og at det skal så lite til for at du ikke får det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978692
Del på andre sider

midtimellom

Vel,

He he... spy meg her og spy meg der...

Synes dere var litt festlige nå... humrer for meg selv....

Tror du har et stresset forhold til kropp. Det er like ille det altså (kanskje verre), som å ha en liten øl-vom.

Det er snakk om at kropp og trening er din interesse, du kan ikke kreve at han skal være like opptatt av dette som deg... ei heller like dyktig. På lik linje som han ikke kan kreve at du er like flink til fx. musikk...

Det er jo tross alt et spørsmål om interesser. Hvis det er så viktig for deg at han er like gira på det du liker burde du helle sjekke opp en instruktør på sats, som bare ELSKER å trene :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978701
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Jeg sytnes selv at man ikke skal la seg forfalle selv om man har etablert seg i et forhold. Men når det er snakk om 5 cm fett utenpå musklene så må jeg le litt. Dere har kanskje ikke barn ennå? (virker ikke sånn) Håper for din skyld at du vil få et annet syn på ting med årene, og fokusere på det som er viktig. MEN som jeg startet med må bør ikke la seg forfalle. Samboeren min la på seg 12 kg og da sa jeg pent ifra at han kanskje skulle tenke seg litt om før han puttet alt mulig rart i munnen. Og det tok han pent :-)(han er IKKE av den hårsåre typen)

Så det er snakk om at man må ha rom for at ting blir annerledes, men at han ble direkte tykk vill jeg klart og tydelig sagt ifra om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978708
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Forstår frustrasjonen din, og dette er et fenomen man ser gang på gang. Enkelte lar seg forfalle så fort de etablerer seg.

Selv ville jeg hatt problemer med det, men så er det også viktig for meg personlig å være i form.

Jeg forstår ikke tankegangen til mange: "Når jeg er singel må jeg se bra ut for det motsatte kjønn. Når jeg er etablert trenger jeg ikke lenger å se bra ut".

Det er jo selvsagt perverst, for det er klart man burde gjøre det beste ut av seg selv for sin kjære.

Hvis det blir slutt mellom dere engang kan du for øvrig banne på at han begynner å trene igjen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978716
Del på andre sider

Gjest Sniff

Forstår frustrasjonen din, og dette er et fenomen man ser gang på gang. Enkelte lar seg forfalle så fort de etablerer seg.

Selv ville jeg hatt problemer med det, men så er det også viktig for meg personlig å være i form.

Jeg forstår ikke tankegangen til mange: "Når jeg er singel må jeg se bra ut for det motsatte kjønn. Når jeg er etablert trenger jeg ikke lenger å se bra ut".

Det er jo selvsagt perverst, for det er klart man burde gjøre det beste ut av seg selv for sin kjære.

Hvis det blir slutt mellom dere engang kan du for øvrig banne på at han begynner å trene igjen...

Det er vel også et kjent fenomen at kroppen faktisk har en tendens til å forfalle litt med årene,da..

Da jeg var 20 kunne jeg spise hva som helst uten å legge på meg. Det kan jeg ikke nå...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978720
Del på andre sider

serendipity

Det er vel også et kjent fenomen at kroppen faktisk har en tendens til å forfalle litt med årene,da..

Da jeg var 20 kunne jeg spise hva som helst uten å legge på meg. Det kan jeg ikke nå...

Nei, og da må man enten putte mindre i munnen eller trene mer ;-) Jeg syntes det er greit at man forandrer litt fasong og evt. får noen kilo mer. Men jeg ville helt ærlig ikke satt pris på om mannen min ble tykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978725
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Da spiser man:

a) Mindre og sunnere.

B) Man trener.

c) Man trener og spiser mindre og sunnere.

Overvekt er i ferd med å bli et stort samfunnsproblem. Et problem hver enkelt av oss kan forebygge ved å ta vare på oss selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978729
Del på andre sider

midtimellom

En kjensgjerning som singel er jo at man ikke har så god tid til å tilbrede koselige middags greier, for man er hele tiden på farten.

Sammen med en kjæreste er det så deilig å ligge på sofaen å kose etter en digg middag....

Det er nok det som skjer, ikke at man går inn for å forfalle når man er i et forhold...

Jeg synes det krever mye mer arbeid å holde meg i form i et forhold. Som singel satt jeg skjelden stille og gadd nesten ikke spise annet enn tørre brødskiver og nudler...

Det blir man ikke feit av.

min mening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978730
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

En kjensgjerning som singel er jo at man ikke har så god tid til å tilbrede koselige middags greier, for man er hele tiden på farten.

Sammen med en kjæreste er det så deilig å ligge på sofaen å kose etter en digg middag....

Det er nok det som skjer, ikke at man går inn for å forfalle når man er i et forhold...

Jeg synes det krever mye mer arbeid å holde meg i form i et forhold. Som singel satt jeg skjelden stille og gadd nesten ikke spise annet enn tørre brødskiver og nudler...

Det blir man ikke feit av.

min mening.

De fleste par er ikke sammen 24 timer i døgnet, og når alle har 168 timer til rådighet i løpet av en uke skulle man tro de fleste hadde tid til å trene i 3-5 timer fordelt på 3-4 dager.

Da kan man unne seg den koselige middagen med god samvittighet, selv om jeg tviler på at de fleste spiser sånne middager 7 dager i uka.

Trening er på mange måter en livsstil, og ikke noe man kutter ut fordi man får seg dame/mann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978740
Del på andre sider

Hei!

Takk til alle for ulike svar.

For meg er det et viktig poeng at dersom det hadde blitt slutt mlm meg og mannen min, så hadde han blitt opptatt av utseende igjen og satt i gang med å trene / tenke litt på kosthold.

Mitt problem nå er i og for seg ikke at han har lagt på seg 6-8 kilo (eller 8-10 vi har ikke vekt hjemme).

Problemet mitt er at jeg synes at det er ekkelt med vom og sideflesk, og at jeg ikke tenner på det. At jeg synes det er uattraktivt, og må konsentrere meg for å tenne på ham. Det er jo trist.

Jeg tar hintet med at jeg selv burde gå i terapi for å gjøre noe med kroppsidealet mitt, og det er sant som en av innleggene nevnte at jeg generelt er opptatt av å ha kontroll på de fleste plan.

Vi har ikke barn, men har prøvd å få det i et år. Begge to er veldig gira. Jeg skal på hormonkur.

Men tilbake til det med tenning.

Hvordan skal man klare å tenne på kjæresten dersom man synes han er uattraktiv (før man har vært i terapi for å endre kroppsideal).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978743
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hei!

Takk til alle for ulike svar.

For meg er det et viktig poeng at dersom det hadde blitt slutt mlm meg og mannen min, så hadde han blitt opptatt av utseende igjen og satt i gang med å trene / tenke litt på kosthold.

Mitt problem nå er i og for seg ikke at han har lagt på seg 6-8 kilo (eller 8-10 vi har ikke vekt hjemme).

Problemet mitt er at jeg synes at det er ekkelt med vom og sideflesk, og at jeg ikke tenner på det. At jeg synes det er uattraktivt, og må konsentrere meg for å tenne på ham. Det er jo trist.

Jeg tar hintet med at jeg selv burde gå i terapi for å gjøre noe med kroppsidealet mitt, og det er sant som en av innleggene nevnte at jeg generelt er opptatt av å ha kontroll på de fleste plan.

Vi har ikke barn, men har prøvd å få det i et år. Begge to er veldig gira. Jeg skal på hormonkur.

Men tilbake til det med tenning.

Hvordan skal man klare å tenne på kjæresten dersom man synes han er uattraktiv (før man har vært i terapi for å endre kroppsideal).

I stedet for å fokusere på hvordan du skal klare å tenne på noe du ikke tenner på, er det vel enklere å fokusere på hvordan du kan ta problemet opp med mannen din og kanskje få han ut av sofaen?

Snakk med han. Kanskje han ikke er helt uvillig til å trene?

Det gagner jo han også. Trening hjelper jo tross alt ikke bare på utseende, men også det generelle velværet. Jeg vet hvordan jeg selv føler meg når jeg er i god form, sammenlignet med hvordan jeg føler meg etter lengre treningsavbrekk.

Spør han. Kanskje det ikke er utenkelig for han å bli med deg å trene noen ganger i uka?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978755
Del på andre sider

I stedet for å fokusere på hvordan du skal klare å tenne på noe du ikke tenner på, er det vel enklere å fokusere på hvordan du kan ta problemet opp med mannen din og kanskje få han ut av sofaen?

Snakk med han. Kanskje han ikke er helt uvillig til å trene?

Det gagner jo han også. Trening hjelper jo tross alt ikke bare på utseende, men også det generelle velværet. Jeg vet hvordan jeg selv føler meg når jeg er i god form, sammenlignet med hvordan jeg føler meg etter lengre treningsavbrekk.

Spør han. Kanskje det ikke er utenkelig for han å bli med deg å trene noen ganger i uka?

Vel, jeg har vel fokusert for mye på felles trening før. De første årene vi var sammen trente vi i lag. Så ble det gradvis mindre trening på ham, og i fjor da vi bodde på forskjellige steder av landet sluttet han helt å trene. Jeg kjøpte treningskort til ham på treningssenter for 2004 til jul. Han har ikke brukt det.

Dette klagde jeg på en stund, så har jeg over hodet ikke nevnt det på flere mndr. Han har ikke lyst til å trene. I alle fall ikke hvis jeg ber ham. Han er minstebarn og har mye trass i seg.

Da blir fokuset (tredje forslag i mitt opprinnelige innlegg): hvordan få ham til å HA LYST til å trene.

Jeg vet ikke hvordan. Han har musikervenner, ikke spory venner, så jeg ser ikke at jeg kan gå via noen på den kanten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152999-ulike-kroppsidealer/#findComment-978756
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...