Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp hatt en fæl uke på hytta med kone og barn. Hun begynte ferien med barna et par uker før meg. Så ankommer jeg og får "kald skulder" fordi jeg "ødelegger" idyllen deres ved å "bestemme hit og dit". Dette er tro kopi av første ferieuke i fjor, da omtrent det samme skjedde. Jeg er stort sett snill og grei (mener jeg da), men hun overopptatt av at "ingen skal få bestemme over henne (og barna). Jeg mener det er et felles ansvar, men opplever å bli "frøset ut". Synd for barna! Opplever sterkt at hun (og kanskje andre kvinner) er blitt så selvstendige at de ønsker "bukten og begge ender". Men opplever samtidig at teppet blir trukket unna meg. Stiller meg uforstående til hennes påstander. Jeg pakket og dro til byen og drar heller på jobb. Hva skal vi gjøre når oppfatningene er så ulike. "Ingen vitner" som kan bekrefte/avkrefte situaasjonen, ikke noe vold o.l., men null kommunikasjon. Takknemmlig for svar/kommentarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153155-ferie-og-samlivsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg forstår din frustrasjon og det er nok sikkert ikke enkelt. Men samtidig så tror jeg at jeg kan forstå din kone også. Her er det slik at mannen er borte på jobbe over lengre tid (2-3 mnd). Da er det slik at tingene fungerer på en grei måte når han er borte og vi finner "vår" måte å leve på for at tingene skal bli enklest mulig for meg og barna (har tre stk.)

Det jeg synes er vanskelig er at samme dagen mannen kommer hjem, så er han der med "hele seg". Da begynner han å styre og bestemme som om han ikke har vært borte og nesten som om at han ikke kan forstå hvordan vi har klart oss uten han. Ingen ting er godt nok. Jeg har prøvd å si det flere ganger. Han kan godt begynne å delta og gjøre ting som han vil dagen etter at han har kommet hjem, men det er utrolig leit når han begynner å ta over all "kontroll" i det han kommer inn dørene. Jeg prøver å bite meg i det, men det skal vel ikke være slik at man skal grue seg til den andre parten kommer?

Jeg tenker at det kanskje kan være noe slikt som har skjedd hos dere. Her har din kone og ungene kost seg og slappet av og funnet "sin hverdag" på hytta, og så kommer du uten å ta hensyn til at de allerede har skapt seg en "feriehverdag" der de er. Klart begge må være med og bestemme og organisere ting som skal skje, men jeg tror at det kan være lurt å ikke "brase" inn i det de har bygget opp disse ukene, men heller bruke "list" og la de venne seg til at du er der en dag eller to før du tar det du ønsker av "kontroll"

Det er nok feil hos begge parter, men jeg føler i allefall at når den ene parten bare kommer og forventer å være en del av hverdagen uten å ta hensyn til hvordan man av ulike grunner har valgt tidligere ting som man har gjort, så blir det veldig leit.

Det var kanskje ikke så mye til hjelp dette her, men jeg vil bare prøve å få deg til å se det fra en litt annen side også....

Håper dette ordner seg. Det er nok ikke lett for noen av dere.

mvh

Prat skikkelig sammen etter at barna er i seng om hvordan dere ønsker at ferien skal være for ALLE sammen.

Ikke minst bør dere ta noen minutters prat hver kveld, for å lufte ut felles tanker om morgendagen.

Det blir jo full kræsj om alle har ulike forventninger til måltider, aktiviteter og samvær.

Kommunikasjon er atter en gang løsningen.

Prøv også å være litt ydmyk i forhold til at hun allerede har vært på hytta en stund.

Du kan jo høre om hvilke rutiner de har på ting og hva som fungerer bra, også kan du foreslå egne løsninger.

Skjønner at dette er for sent for denne gang, men dere bør vel ta praten når hun kommer hjem fra hytta, for å forebygge senere konflikter..

Ta det over et glass vin og en dag begge har overskudd og er i godt humør. Nytter ikke å komme med konstruktive løsninger og forslag til en som allerede har alle piggene ute.

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Dette høres ikke bra ut. Men du er ikke alene om å ikke takle ferien. Slik jeg forstår det virker det som om dere to har viktige spørsmål å diskutere. Det viktige er å komme bak fasaden og se hva som ligger under og trykker av misnøye. Det er ikke feriens skyld at dere ikke kommuniserer godt, men den har satt problemet deres på dagsorden. Bruk muligheten til å rydde opp. Det klarer dere hvis dere begge er motivert for å fortsatte samlivet.

Kanskje din kone savner bekreftelser fra deg om at hun duger og er bra nok? Eller har dere et så travelt liv hjemme til hverdags at dere ikke har tid til hverandre? Kjenner dere hverandres tanker og følelser og behov?

Det er for lett bare å skylde på kvinnenes frigjøring, for at du føler deg satt ut av din kone.

Ikke legg saken i en skuff. Da dukker den opp neste ferie. Ta intiativ til en skikkelig gjennomgang av hva slags parforhold dere har og ønsker å ha.

Mange par tror de ikke kan justere sine liv. Det er fullt mulig, særlig hvis begge er enige om å ville, og dermed tar tak og jobber med forholdet.

Lykke til!

Hei!

Dette høres ikke bra ut. Men du er ikke alene om å ikke takle ferien. Slik jeg forstår det virker det som om dere to har viktige spørsmål å diskutere. Det viktige er å komme bak fasaden og se hva som ligger under og trykker av misnøye. Det er ikke feriens skyld at dere ikke kommuniserer godt, men den har satt problemet deres på dagsorden. Bruk muligheten til å rydde opp. Det klarer dere hvis dere begge er motivert for å fortsatte samlivet.

Kanskje din kone savner bekreftelser fra deg om at hun duger og er bra nok? Eller har dere et så travelt liv hjemme til hverdags at dere ikke har tid til hverandre? Kjenner dere hverandres tanker og følelser og behov?

Det er for lett bare å skylde på kvinnenes frigjøring, for at du føler deg satt ut av din kone.

Ikke legg saken i en skuff. Da dukker den opp neste ferie. Ta intiativ til en skikkelig gjennomgang av hva slags parforhold dere har og ønsker å ha.

Mange par tror de ikke kan justere sine liv. Det er fullt mulig, særlig hvis begge er enige om å ville, og dermed tar tak og jobber med forholdet.

Lykke til!

Takk for vettuge svar. Ser at vi trenger å få pratet om dette, selv om det blir vanskelig. Noen gode tips på dyktige personer i Oslo vi kan oppsøke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...