Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er jente på 24 år. Fikk mensen da jeg var 13 og hadde den ca to ganger i året til jeg var 16 og begynte med p-piller. Sluttet med disse for ca 18 mndr siden og har siden da ikke hatt mens uten at den har vært fremkalt av medikamenter.

Min samboer og jeg har barneønske, og jeg ble henvist gynekolog som ga meg Primolut for å få blødning. Denne har jeg brukt tre ganger, nå siste gang i kombinasjon med Pergotime. Jeg tok siste Pergotimetbl 5.des. og har selvsagt ikke hatt noen blødning siden, men jeg er ikke gravid. Hva er neste skritt, når begynner jeg med neste Pergotimekur? Må jeg ta Primolut først for å få blødning? Hvor mange Pergotimekurer kan man ta? Hva er neste skritt?

Vi ønsker jo selvsagt å greie dette på "egen hånd" hjemme, medikamenter er liksom en ting mens å overlate hele selve befruktningen til helsevesenet er et stort skritt...

Hjelp!

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke alltid at pergotime fører til målet, men det er viktig å sjekke om du har eggløsning. Det har du sannsynligvis ikke hatt siden du ikke fikk blødning. Pergotime gir blødning, men er ikke nødvendig for å starte med Pergotime når du er sikker på at du ikke er gravid (en test er negativ). Det vil være naturlig å øke dose av pergotime, og kuren bør sjekkes med temperaturmåling og hormonprøver for å se om den virker. Har man dokumentert 3 eggløsninger uten at det blir graviditet (størst sjanse i tiden etter siste tablett til temperaturen er steget), vil man sjekke din manns sæd og dine eggledere (f.eks, ved røntgen). Hvis du ikke får eggløsning på tabletter, kan det bli aktuelt med hormonsprøyter. Lykke til.

PS hvis du er overvektig er det viktig å forsøke å gå ned i vekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...