Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eg, jente 26 år, fekk eit barn for 5 mnd sidan og fullammer. Pga skule og arbeid ønsker vi oss ikkje fleire barn før om ca.3 år. Bruker for tida minipillen, men er nervøs for at det skal skje eit uhell sidan den er lett å gløyme å ta til rett tid. Kondom er eit alternativ vi ønsker å unngå. Kva vil de/dere anbefale?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153294-kva-prevensjon-b%C3%B8r-eg-velje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er grei prevensjon du bruker (minipille og full-amming), men når menstruasjonen (og eggløsning) kommer tilbake er risiko for graviditet ca 3%. Hva med en spiral? En vanlig kobberspiral vil gi litt rikeligere blødninger, en hormonspiral vil minske blødningen, men gir til gjengjeld ofte småblødninger uten mønster. Du kan også bruke p-pille, men da er det best å ha sluttet med amming da det kan redusere melkeproduksjonen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg fikk satt inn kobberspiral, og kan ikke si at mensen ble noe rikeligere som dr. Moen beskriver. Men jeg vet at det er en ganske vanlig bivirkning.

Synes det er kjempegreit med spiralen. Trenger ikke å tenke på noe - og den holder i minst 5 år (hvis man ønsker å ha den inne så lenge). MYE billigere enn hormonspiralen er den også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...