Gjest mamma'n hans Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Sønnen min har fått diagnosen adhd, endelig! Neste uke blir han 13 og skal opp i ungdomsskolen og gruer seg. Hans rykte er litt frynset gjennom 7 skoleår med stadige tabber, som vi nå forstår er pga. persepsjonslidelsen adhd. Derfor tenker jeg at det blir ekstra viktig for ham å ikke skille seg negativt ut i klesveien - og med frisyren - særlig nå som han skal opp i ungdomsskolen. Det kan hjelpe litt om han ser ut som "alle de andre", om dere forstår. Nok om det. I kveld pakket jeg for ferien hans med far, og det viste seg jo at skapet hans bare inneholder klær som er blitt for små. Han vokser som et uvær. I tillegg fører adhd til at de klærne han faktisk har, blir ødelagt i løpet av første uka han har dem. Det gjelder sko, også - skikkelig gode sko varer kanskje i en måned, men... Nå vil jeg søke grunnstønad for å få råd til skikkelige klær for gutten min i ungdomsskolen. Det går ikke med bare arvetøy (han har i tillegg vokst forbi storebroen) mer. Han må få "sitt eget", dvs. nytt. Men jeg har utsatt og utsatt å sende den søknaden, fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal skrive den: Hvordan i all verden skal jeg beregne hva han trenger av klær når man blir bedt om å angi behov pr. måned? Hvordan skal jeg klare å skille mellom det behovet som "alle" ten-åringer har for klær etc, og det _han_ har - for det må vel da bli snakk om det han trenger _utover_ normalt behov? Og hvordan skal jeg klare å dokumentere de behovene han har, når jeg ikke har råd til å kjøpe klærne før jeg har mottatt grunnstønad? I det hele tatt tilstår jeg at hittil har han stort sett blitt tilgodesett med billige klær og arvetøy - "for han ødelegger det jo med en gang, likevel" - skjønner? Nå forstår vi at han ikke kan så mye for at han ødelegger - og i tillegg skal han altså opp i ungdomsskolen og da bør han ikke - i tillegg til sitt handicap - kle seg som en slusk, tenker jeg, men være pen i tøyet. Altså - hvordan beregner jeg hans behov for klær og hvordan dokumenterer jeg dette behovet? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vin Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Beklager å måtte skrive det ; men du må dokumentere(kvitteringer) for 3 mnd. forbruk når det gjelder klær ,sko og ev. andre ting som han måtte ødelegge eller miste..... Tåplig spør du meg , for har en mulighet til å hamstre skikkelig de tre mnd. kan en jo kjøpe mye mere enn behovet er , så det blir helt feil. Du kan også søke om hjelepstønad. Der skriver du hvor mye mere tidkrevende han er i forhold til jevnaldrende. Det enten være i leksehjelp,aktiviteter,hjelp i dagliglivet , etc. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-982347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til! Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hei :-) Er det noen tips som kanskje kan komme godt med. http://www.ressurssentralen.com/fortopic11.html http://www.ressurssentralen.com/fortopic13.html http://www.ressurssentralen.com/fortopic12.html Den kjennelsen fra trygderetten og utdraget fra rundskrivet kan det muligens være lurt å henvise til også. Så slipper du å måtte anke på det grunnlaget ihvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-982379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Beklager å måtte skrive det ; men du må dokumentere(kvitteringer) for 3 mnd. forbruk når det gjelder klær ,sko og ev. andre ting som han måtte ødelegge eller miste..... Tåplig spør du meg , for har en mulighet til å hamstre skikkelig de tre mnd. kan en jo kjøpe mye mere enn behovet er , så det blir helt feil. Du kan også søke om hjelepstønad. Der skriver du hvor mye mere tidkrevende han er i forhold til jevnaldrende. Det enten være i leksehjelp,aktiviteter,hjelp i dagliglivet , etc. Lykke til! Tusen takk for gode råd, skal i møte med trygdekontoret i dag, fredag...håper saksbehandleren er ok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-982500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Hei :-) Er det noen tips som kanskje kan komme godt med. http://www.ressurssentralen.com/fortopic11.html http://www.ressurssentralen.com/fortopic13.html http://www.ressurssentralen.com/fortopic12.html Den kjennelsen fra trygderetten og utdraget fra rundskrivet kan det muligens være lurt å henvise til også. Så slipper du å måtte anke på det grunnlaget ihvertfall. Tusen takk for gode råd, skal i møte med trygdekontoret i dag, fredag...håper saksbehandleren er ok! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-982501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt far Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hei "mamma'n hans"! Etter å bladd mye frem og tilbake på nettet etter hjelp og informasjon om grunnstønad i forb. med barn med ADHD, kom jeg over ditt innlegg. Ser at det er over et år siden du skrev dette, men jeg håper du fortsatt er på nett. Vi kjenner oss igjen fullstendig. Vårt barn blir 9 år om en uke. Han ble utredet som ADHD allerede i barnehagen, men kun av PP-tjenesten. Det var først når han begynte på skolen at han var til skikkelig utredning ved sykehus, og fikk en "offisiell" diagnose, hvorpå han ble "overført" til BUPA for videre opfølging og etterhvert også medisinert med Ritalin. Først nå har vi fått greie på, av andre med ADHD barn, at vi har krav på Grunnstønad og muligens også Hjelpestønad. (!) I likhet med det du beskriver, går det hardt utover klær, sengeklær, puter, sko osv., men også alt mulig annet, leker, video, stereo, syklen... Alt går på en "merkelig" måte istykker. Men så var det dette med å konkretisere/spesifisere det,da. Vi har søkt rundt på nettet for å se om det finnes noen eksempler på utfylling o.l., men det har vi ikke klart å finne frem til. Vi skulle gjerne danne oss en formening om hvor mye som vil være naturlig å ta med. En annen ting er krav til dokumentasjon på hva som slites. Kvitteringer på alt mulig sånt, sitter jo ikke vi på lenger. (Vi prøvde forresten linkene fra et av tipsene du fikk, men disse virker visst ikke.) Tips/hint fra "mamma'n hans" eller deg som leser dette ville vi vært svært takknemlige for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-1372521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hei "mamma'n hans"! Etter å bladd mye frem og tilbake på nettet etter hjelp og informasjon om grunnstønad i forb. med barn med ADHD, kom jeg over ditt innlegg. Ser at det er over et år siden du skrev dette, men jeg håper du fortsatt er på nett. Vi kjenner oss igjen fullstendig. Vårt barn blir 9 år om en uke. Han ble utredet som ADHD allerede i barnehagen, men kun av PP-tjenesten. Det var først når han begynte på skolen at han var til skikkelig utredning ved sykehus, og fikk en "offisiell" diagnose, hvorpå han ble "overført" til BUPA for videre opfølging og etterhvert også medisinert med Ritalin. Først nå har vi fått greie på, av andre med ADHD barn, at vi har krav på Grunnstønad og muligens også Hjelpestønad. (!) I likhet med det du beskriver, går det hardt utover klær, sengeklær, puter, sko osv., men også alt mulig annet, leker, video, stereo, syklen... Alt går på en "merkelig" måte istykker. Men så var det dette med å konkretisere/spesifisere det,da. Vi har søkt rundt på nettet for å se om det finnes noen eksempler på utfylling o.l., men det har vi ikke klart å finne frem til. Vi skulle gjerne danne oss en formening om hvor mye som vil være naturlig å ta med. En annen ting er krav til dokumentasjon på hva som slites. Kvitteringer på alt mulig sånt, sitter jo ikke vi på lenger. (Vi prøvde forresten linkene fra et av tipsene du fikk, men disse virker visst ikke.) Tips/hint fra "mamma'n hans" eller deg som leser dette ville vi vært svært takknemlige for. Hei - sånn flaks at jeg var innom her akkurat i dag, det er flere uker siden sist! Det jeg gjorde, da jeg søkte om stønad på trygdekontoret, var å ta utgangspunkt i et av mine andre barns behov for klær og slikt. Jeg satte rett og slett opp et lite regnestykke: Barn A trenger ca. 2-3 bukser for å ha rent tøy hver dag på skolen, barn B trenger omtrent det dobbelte fordi han søler, klipper i stykker, klatrer og får ødelagt etc, etc... I tillegg argumenterte jeg for viktigheten av at et barn med adhd ser pen og ren ut, siden han oppfører seg på en måte som gjør at han kan trenge all den godviljen han kan få. Om en unge ser skitten og ustelt ut og banner så det lyser omkring ham, tror jeg omgivelsene reagerer annerledes enn om han er pen i tøyet og er ren og pen, ikke sant? Så jeg viste på denne måten til at min sønn med adhd trenger flere skift på grunn av søling, ødelegging og sosial goodwill. F.eks. nevnte jeg at mens broren bare trengte en finbukse/skjorte/jakke, var det mest praktisk å ha (minst) to for ham med adhd, fordi en typisk situasjon jo er at han søler eller ødelegger når det passer som dårligst. Dessuten, argumenterte jeg, kan jeg jo ikke vaske klær hele tida, slik at han har rent, men bør ha flere skift så jeg kan vaske 1-2 ganger i uka. (Tid er også penger). Jeg argumenterte med at dette handler om å få en hel familie til å gå rundt, om å senke irritasjonsnivået (vet jeg at jeg har skift, kan jeg ta ulykker med et smil), og at husarbeid er noe som kommer på toppen av vanlig arbeidsdag. Da er det enklere å vaske 1-2 ganger i uka. Jeg trakk inn at jeg er avhengig av felles vaskerom der jeg bor, muligheter for å få tøyet tørket osv. Jeg sa også fra om at jeg selvfølgelig ikke var ute etter merkeklær, men at jeg måtte prioritere bl.a. skotøy av bedre kvalitet på grunn av slitasje, enn jeg behøver til broren hans, slik at sko ble en større utgift av den grunn. Jeg tror likevel det lureste jeg gjorde, var å bestille time med saksbehandler på mitt lokale trygdekontor og spørre ham hva han ønsket å ha i søknaden. Det handler om å bygge opp personlig tillit og å vise ansiktet sitt: "Jeg er en ærlig person som trenger hjelp til å få dekket utgifter, en stønad jeg etter loven har krav på, det vet vi jo, begge to, så kan du hjelpe meg til å formulere og dokumentere dette slik at det går i orden!?" Saksbehandler var veldig hyggelig og ok å snakke med, ba meg om konkrete ting han behøvde for å begrunne innvilgelse av søknaden og sannelig ble ikke søknaden behandlet fortere enn han forespeilet meg, også! Søk om time så fort du kan på trygdekontoret, men tenk litt gjennom på forhånd hvor deres utgiftsnivå ligger sånn omtrent sammenlignet med andre barns. Ta også med legeerklæring på diagnosen og få legen til å skrive spesielt om de økte utgiftene adhd fører med seg på grunn av slitasje og ødelegging av klær, sengetøy o.lign. Det handler jo i bunn og grunn om å støtte saksbehandleren slik at han/hun kan gi oss det vi har krav på, uten å bli hengt på grunn av manglende dokumentasjon dersom noen går igjennom saken seinere. Skulle du mot formodning komme ut for en saksbehandler som er vrang, får du heller ta en (anonym) ringerunde til andre trygdekontorer og spørre på rent generelt grunnlag om hva de krever som dokumentasjon - forresten - den ringerunden kan du ta på forhånd, også, så du har argumentene klar dersom du ikke møter velvilje. Gå også inn på siden http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=hjelpemidler - eller bare på www.trygdeetaten.no og se hva du finner der. Kanskje er det flere ting som passer for din familie enn for min. F.eks. får noen stønad til innkjøp av pc til sitt barn - kanskje det er aktuelt for dere? Men som sagt, dette bør gå helt greit!! Så lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-1373016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt far Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Hei - sånn flaks at jeg var innom her akkurat i dag, det er flere uker siden sist! Det jeg gjorde, da jeg søkte om stønad på trygdekontoret, var å ta utgangspunkt i et av mine andre barns behov for klær og slikt. Jeg satte rett og slett opp et lite regnestykke: Barn A trenger ca. 2-3 bukser for å ha rent tøy hver dag på skolen, barn B trenger omtrent det dobbelte fordi han søler, klipper i stykker, klatrer og får ødelagt etc, etc... I tillegg argumenterte jeg for viktigheten av at et barn med adhd ser pen og ren ut, siden han oppfører seg på en måte som gjør at han kan trenge all den godviljen han kan få. Om en unge ser skitten og ustelt ut og banner så det lyser omkring ham, tror jeg omgivelsene reagerer annerledes enn om han er pen i tøyet og er ren og pen, ikke sant? Så jeg viste på denne måten til at min sønn med adhd trenger flere skift på grunn av søling, ødelegging og sosial goodwill. F.eks. nevnte jeg at mens broren bare trengte en finbukse/skjorte/jakke, var det mest praktisk å ha (minst) to for ham med adhd, fordi en typisk situasjon jo er at han søler eller ødelegger når det passer som dårligst. Dessuten, argumenterte jeg, kan jeg jo ikke vaske klær hele tida, slik at han har rent, men bør ha flere skift så jeg kan vaske 1-2 ganger i uka. (Tid er også penger). Jeg argumenterte med at dette handler om å få en hel familie til å gå rundt, om å senke irritasjonsnivået (vet jeg at jeg har skift, kan jeg ta ulykker med et smil), og at husarbeid er noe som kommer på toppen av vanlig arbeidsdag. Da er det enklere å vaske 1-2 ganger i uka. Jeg trakk inn at jeg er avhengig av felles vaskerom der jeg bor, muligheter for å få tøyet tørket osv. Jeg sa også fra om at jeg selvfølgelig ikke var ute etter merkeklær, men at jeg måtte prioritere bl.a. skotøy av bedre kvalitet på grunn av slitasje, enn jeg behøver til broren hans, slik at sko ble en større utgift av den grunn. Jeg tror likevel det lureste jeg gjorde, var å bestille time med saksbehandler på mitt lokale trygdekontor og spørre ham hva han ønsket å ha i søknaden. Det handler om å bygge opp personlig tillit og å vise ansiktet sitt: "Jeg er en ærlig person som trenger hjelp til å få dekket utgifter, en stønad jeg etter loven har krav på, det vet vi jo, begge to, så kan du hjelpe meg til å formulere og dokumentere dette slik at det går i orden!?" Saksbehandler var veldig hyggelig og ok å snakke med, ba meg om konkrete ting han behøvde for å begrunne innvilgelse av søknaden og sannelig ble ikke søknaden behandlet fortere enn han forespeilet meg, også! Søk om time så fort du kan på trygdekontoret, men tenk litt gjennom på forhånd hvor deres utgiftsnivå ligger sånn omtrent sammenlignet med andre barns. Ta også med legeerklæring på diagnosen og få legen til å skrive spesielt om de økte utgiftene adhd fører med seg på grunn av slitasje og ødelegging av klær, sengetøy o.lign. Det handler jo i bunn og grunn om å støtte saksbehandleren slik at han/hun kan gi oss det vi har krav på, uten å bli hengt på grunn av manglende dokumentasjon dersom noen går igjennom saken seinere. Skulle du mot formodning komme ut for en saksbehandler som er vrang, får du heller ta en (anonym) ringerunde til andre trygdekontorer og spørre på rent generelt grunnlag om hva de krever som dokumentasjon - forresten - den ringerunden kan du ta på forhånd, også, så du har argumentene klar dersom du ikke møter velvilje. Gå også inn på siden http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=hjelpemidler - eller bare på www.trygdeetaten.no og se hva du finner der. Kanskje er det flere ting som passer for din familie enn for min. F.eks. får noen stønad til innkjøp av pc til sitt barn - kanskje det er aktuelt for dere? Men som sagt, dette bør gå helt greit!! Så lykke til! Hei igjen "mamma'n hans"! Først en takk for tipsene du ga og at du tok deg tid i en hektisk hverdag. Vi vet hvordan det er.- For oss er det ofte først når det blir ro i huset på kvelden, at det blir tid til overs, til f.eks. å kunne skrive dette. Jeg vil nok gjøre som du sier, ta kontakt med en saksbehandler og be om hjelp til å få oppgitt hva som trengs for å få godkjent et krav vi uansett har rett til. Like fullt er det fortsatt vanskelig med konkret dokumentasjon. Også i vårt tilfelle er det slik at vår sønn med ADHD arver fra sin 2 år eldre bror. Når det gjelder hjelpemidler har dette til nå kke vært et tema. Vår sønn har i tillegg Dysleksi. Hvorvidt PC med tilrettelagt innlæringsprogram vil gi resultater, vet vi for lite om. Han har hatt ekstra ressurs fra 2.kl. Dysleksi ble først oppdaget i 3.kl. og det er utarbeidet egen IOP med spes.ped. Dette har ført til gode fremskritt, og foreløpig tror vi det er riktig å følge dette sporet. Heldigvis har skolen hele tiden vært sitt ansvar bevisst og fulgt opp hele veien, noe de skal ha ros for. En leser og hører ofte om hvor elendig det kan være enkelte steder, og det er jo tragisk at geografisk plassering skal avgjøre om et barn skal få hjelp eller ikke.- Igjen, takk så langt, og vi hører gjerne fra deg igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153329-grunnst%C3%B8nad-adhd/#findComment-1375524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.