Gå til innhold

Kjøpe & installere ovn/kamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe Jøtul-ovn til ca kr 5000,-.

Noen som har peiling hva det koster å installere denne? Er det en vanlig murer som gjør dette?

Skrevet

Er det ovnsbakt kanin du snakker om, eller? Og heter den egentlig Jøtul? Og pleier dere vanligvis å sette navn på dyra dere skal spise?

Gjest IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja, murer kan innstalere ovnen. Men har du ikke en halvdel som kan gjøre det? Penger spart.

Skrevet

Er det ovnsbakt kanin du snakker om, eller? Og heter den egentlig Jøtul? Og pleier dere vanligvis å sette navn på dyra dere skal spise?

Sulten i natt?

Skrevet

Her jeg er på ferie er de også opptatt av å ikke sette navn på dyr som skal spises... Hengebuksvinet skal f.eks. på bordet julaften, og kan derfor ikke kalles Jøtul!

Skrevet

Vi fikk vår ovn installert av murer, tror han brukte et par timer på jobben (husker ikke helt da vi også måtte ha en ny feieluke). Fordelen med å bruke en fagmann er selvfølgelig at det er mer sannsynlig at brannforskriftene blir overholdt:-)

Noen forretninger som selger ovnene formidler også kontakt med håndtverkere, og kan sikkert også angi ca pris.

Ny ovn blir bra når vinteren kommer!

Skrevet

Vi fikk vår ovn installert av murer, tror han brukte et par timer på jobben (husker ikke helt da vi også måtte ha en ny feieluke). Fordelen med å bruke en fagmann er selvfølgelig at det er mer sannsynlig at brannforskriftene blir overholdt:-)

Noen forretninger som selger ovnene formidler også kontakt med håndtverkere, og kan sikkert også angi ca pris.

Ny ovn blir bra når vinteren kommer!

Takk for tipset! Ja, det er best å bruke murer, så vi får godkjent bruken av kaminen!

Skal ringe Jøtul-forhandler og spørre hva det koster. Er bare litt bedagelig anlagt, mer lettvint å forhøre seg her på DOL.

:-)

Gjest jøtul
Skrevet

Takk for tipset! Ja, det er best å bruke murer, så vi får godkjent bruken av kaminen!

Skal ringe Jøtul-forhandler og spørre hva det koster. Er bare litt bedagelig anlagt, mer lettvint å forhøre seg her på DOL.

:-)

Det er ikke bare best å bruke murer, det er pålagt å bruke godkjent fagmann til slike jobber. Brannforskriftene gir ikke lenger anledning til å installere ovner eller peiser selv.

Skrevet

Det er ikke bare best å bruke murer, det er pålagt å bruke godkjent fagmann til slike jobber. Brannforskriftene gir ikke lenger anledning til å installere ovner eller peiser selv.

Det er ikke helt riktig.

Jeg fikk montert inn en peisovn i fjor, og kontaktet mange ulike instanser for å finne ut av hva som var gjeldende regelverk for slikt.

Det viste seg at regelverket er noe ulikt avhengig av hvor du bor. I Oslo er det feiervesenet som er riktige instans/myndighet.

Der fikk jeg beskjed om at når det gjelder montering av peisovn der det allerede finnes en pipe, så kan det egentlig gjøres av "hvemsomhelst". MEN det skal kontrolleres i etterkant av en "godkjent kontrollør/faginstans" før peisovnen tas i bruk.

Når jeg så spurte hva som er "godkjent kontrollør" og hva slags "godkjenning" det er snakk om, fikk jeg som svar at det ansvaret ligger på huseieren.

Med andre ord - det var opp til meg som huseier å godkjenne kontrolløren og sørge for at han/hun signerte på et brev om at ovnpeisen var montert iht godkjent monteringsinstruks. Dette brevet var det mitt ansvar å sende til feiervesenet i kommunen.

Det var altså mitt ansvar å vurdere om kontrolløren hadde nødvendig erfaring/kunnskap til å kunne kontrollere om jobben var utført på riktig måte.

Og den "godkjente monteringsinstruksen" er den som skal følge med peisovnen man kjøper.

Skrevet

Jeg kjøpe en Jøtul peisovn i fjor. Der jeg kjøpte den kunne de også levere og montere den for kr. 2.500,-. (Tillegg hvis den skulle opp eller ned noen etasjer).

Etter å ha hentet den selv (tung som f...en), og montert den med hjelp av en kamerat som er murer med god erfaring i slikt, så vil jeg i etterkant si at det hadde vært verdt å bruke 2.500,- på å la firmaet jeg kjøpte den hos gjøre jobben....:-)

Skrevet

Jeg kjøpe en Jøtul peisovn i fjor. Der jeg kjøpte den kunne de også levere og montere den for kr. 2.500,-. (Tillegg hvis den skulle opp eller ned noen etasjer).

Etter å ha hentet den selv (tung som f...en), og montert den med hjelp av en kamerat som er murer med god erfaring i slikt, så vil jeg i etterkant si at det hadde vært verdt å bruke 2.500,- på å la firmaet jeg kjøpte den hos gjøre jobben....:-)

Ringte Jøtul-forhandler i Oslo nå, de skulle ha kr 3100,- for montering - jeg får virkelig håpe at dette inkluderer levering! (det gjør det sikkert) I tillegg skulle de ha ca 1000-1200 kr for rørtillegg/materiale. Når kaminen koster 6000,- blir det i alt i overkant av 10000,-

Jaja, men hett&fint skal det bli.

Skrevet

Ringte Jøtul-forhandler i Oslo nå, de skulle ha kr 3100,- for montering - jeg får virkelig håpe at dette inkluderer levering! (det gjør det sikkert) I tillegg skulle de ha ca 1000-1200 kr for rørtillegg/materiale. Når kaminen koster 6000,- blir det i alt i overkant av 10000,-

Jaja, men hett&fint skal det bli.

Vi kjøpte en Jøtul F 250 hos Henriksen Peisforum i Oslo.

Med rør/materiale/gulvplate mm så kom det på ca 10.000,-. Da fikk vi også noe rabatt siden det ble bestillt gjennom min kamerat som er murer og registrert firmakunde hos dem.

Her kan du se hva de selv sier om montering:

"Hvor mange tommeltotter har du?

Dagens lovgivning krever at ildstedet godjennes av en sertifisert forhandler, kvalifisert kontrollør eller kommunal kontrollmyndighet. Du velger selv om du vil montere ildstedet på egenhånd, eller la Peisforum ordne alt inklusive godkjenningen."

Vi er kjempefornøyd med den peisovnen vi valgte. God kvalitet, varmer MEGET godt og har et stort og fint "flammebilde" - riktig så koselig.

Og ikke minst er den enkel å holde ren:-)

Skrevet

Vi kjøpte en Jøtul F 250 hos Henriksen Peisforum i Oslo.

Med rør/materiale/gulvplate mm så kom det på ca 10.000,-. Da fikk vi også noe rabatt siden det ble bestillt gjennom min kamerat som er murer og registrert firmakunde hos dem.

Her kan du se hva de selv sier om montering:

"Hvor mange tommeltotter har du?

Dagens lovgivning krever at ildstedet godjennes av en sertifisert forhandler, kvalifisert kontrollør eller kommunal kontrollmyndighet. Du velger selv om du vil montere ildstedet på egenhånd, eller la Peisforum ordne alt inklusive godkjenningen."

Vi er kjempefornøyd med den peisovnen vi valgte. God kvalitet, varmer MEGET godt og har et stort og fint "flammebilde" - riktig så koselig.

Og ikke minst er den enkel å holde ren:-)

Denne her mener du:

http://www.ziem.no/produkt.php?id=1

Vi skal ha en gammeldags type, siden bygården er 120 år gammel og leiligheten i typisk bygårdsstil.

Her er Jøtul F100:

http://www.jotul.no/produkter/product_info1.asp?ProductKey=51

Men uaktuelt å bære og montere selv! :-)

Skrevet

Denne her mener du:

http://www.ziem.no/produkt.php?id=1

Vi skal ha en gammeldags type, siden bygården er 120 år gammel og leiligheten i typisk bygårdsstil.

Her er Jøtul F100:

http://www.jotul.no/produkter/product_info1.asp?ProductKey=51

Men uaktuelt å bære og montere selv! :-)

"Men uaktuelt å bære og montere selv!"

Kan du fortelle hva som er uaktuellt - og hvorfor? 1 times arbeid.

Skrevet

"Men uaktuelt å bære og montere selv!"

Kan du fortelle hva som er uaktuellt - og hvorfor? 1 times arbeid.

1 times arbeid?

Da setter jeg pris på å høre hvor lang tid du bruker på å hakke ut hullet til ovnsrøret i en moderne lekapipe - spesielt slik at du ivaretar kravet om flens for den indre rørinnsatsen.

Og hvor lenge du venter til innsatsen er ferdig montert og festemidlet har herdet - før du så monterer selve ovnsrøret, og venter på at festemidlet til ovnsrøret har tørket,

Før du så murer igjen hullet rundt ovnsrøret i pipa og venter på at det tørker - før du så pusser overflaten til det går i ett med resten av overflaten - eventuelt legger på en egen overflate så det "går i ett."

Og når det er klart så er det bare å male pipa på nytt - men det bør selvfølgelig huseieren selv gjøre.

Personlig er jeg bare interessert i å høre hvordan du løser det som ligger av arbeid i forkant av dette på 1 time.....

Og at det samtidig er utført med en viss grad av håndtverksmessig kvalitet......

Skrevet

1 times arbeid?

Da setter jeg pris på å høre hvor lang tid du bruker på å hakke ut hullet til ovnsrøret i en moderne lekapipe - spesielt slik at du ivaretar kravet om flens for den indre rørinnsatsen.

Og hvor lenge du venter til innsatsen er ferdig montert og festemidlet har herdet - før du så monterer selve ovnsrøret, og venter på at festemidlet til ovnsrøret har tørket,

Før du så murer igjen hullet rundt ovnsrøret i pipa og venter på at det tørker - før du så pusser overflaten til det går i ett med resten av overflaten - eventuelt legger på en egen overflate så det "går i ett."

Og når det er klart så er det bare å male pipa på nytt - men det bør selvfølgelig huseieren selv gjøre.

Personlig er jeg bare interessert i å høre hvordan du løser det som ligger av arbeid i forkant av dette på 1 time.....

Og at det samtidig er utført med en viss grad av håndtverksmessig kvalitet......

Selve monteringen tar ikke stort mer enn 1 time. Jeg jobber i Træna kommune og monterer flere slike ovner i de kommunale boliger i året.

Jeg mente ikke å fleipe med noen, dette er ikke nò hokus-pokus.

Skrevet

Selve monteringen tar ikke stort mer enn 1 time. Jeg jobber i Træna kommune og monterer flere slike ovner i de kommunale boliger i året.

Jeg mente ikke å fleipe med noen, dette er ikke nò hokus-pokus.

Jeg mente ikke å være "frekk" på noen måte selv heller.

Men jeg ble nyskjerrig på hvordan det er mulig å gjøre en slik jobb på 1 time?

I henhold til den monteringsinstruksen som fulgte med den peisovnen jeg kjøpte, for montering i en lekapipe der det ikke tidligere har vært montert peisovn (ergo ingen hull i pipeveggen fra før) - så ser jeg ikke hvordan det er mulig?

Hvis det allerede finnes et ovnsrør montert i pipa, så burde det absolutt la seg gjøre. Men det tror jeg ikke det gjør i dette tilfellet?

Skrevet

Jeg mente ikke å være "frekk" på noen måte selv heller.

Men jeg ble nyskjerrig på hvordan det er mulig å gjøre en slik jobb på 1 time?

I henhold til den monteringsinstruksen som fulgte med den peisovnen jeg kjøpte, for montering i en lekapipe der det ikke tidligere har vært montert peisovn (ergo ingen hull i pipeveggen fra før) - så ser jeg ikke hvordan det er mulig?

Hvis det allerede finnes et ovnsrør montert i pipa, så burde det absolutt la seg gjøre. Men det tror jeg ikke det gjør i dette tilfellet?

Jeg blander ei bøtte betong nede på jobben. Tar mål på pipa der jeg skal meisle hull. Støper inn "fatningen" som røret skal sitte i.

Branninnspektøren henger seg opp i ting som at ovnen er plasert i rett avstand fra brannmur/pipe. Plata under ovnen må stikke minst 30 cm utafor front.

Hvis man er i tvil om noe er det bare å ringe det lokale brannvesen, de vet dette.

Skrevet

Sulten i natt?

Nja, var jeg? Husker ikke helt. Synes bare Jøtul var et noe uortodokst navn på en gris. Men navnet skjemmer jo ingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...