tussir74 Skrevet 22. juli 2004 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg er ei jente på 29 år som de siste 2 årene mer eller mindre ikke har hatt mens. Dvs jeg har hatt mensen ca hver 6 mnd, da for 2-4 dager. Blør ikke spesielt mye da heller. Før dette hadde jeg normal og regelmessig mens. Har hatt store psysike problemer de siste årene (4) pga incest i barndommen. Får behandlng for dette. Har forsøkt å ta opp problemet mitt med fastlegen men han mente det ikke var noe å bekymre seg over - han har ikke tatt noen form for tester / prøver. Har hatt en gyn undersøkelse for 3 år siden men da pga store smerter i underlivet. Bør jeg gå videre eller bare slå meg til ro med at det er psykisk? Bør nevne at jeg er overvektig, tildels kraftig hårvekst på kroppen og går på antispykotiske medisiner. Glad for alle råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153486-manglene-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. juli 2004 Del Skrevet 23. juli 2004 Jeg synes absolutt du bør utredes. Umiddelbart ser jeg to mulige årsaker, men det kan være flere. Noen psykofarmaka påvirker hypofysen så den produserer for mye av hormonet prolaktin som hemmer stimulasjon av eggstokkene, så de går i dvale. Overvekt og mye hårvekst peker på at det kan være PCOS som foreligger ( se i Helseleksikon). Man behøver ikke nødvendigvis å gjøre gynekologisk undersøkelse for utredning, mye kan avklares ved en blodprøve. PCOS bør behandles, og det finnes flere muligheter. Jeg synes du skal få henvisning til spesialist i endokrinologi eller gynekologi for videre utredning. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153486-manglene-menstruasjon/#findComment-982983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Huldra78 Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Hei! Mulig jeg gjentar mye av det gynekologen svarte deg, men men Du burde ikke slå deg til ro med at det kan være psykisk! Var det legen din som sa det? Jeg fikk påvist PCOS ved å ta en blodprøve for noen år tilbake, da hadde jeg ikke hatt menstruasjonen på flere måneder etter p-pille stopp. Etter påvisning begynte jeg på Diane (p pille) for å få reglemessig menstruasjon. Hør med legen din om du kan ta en blodprøve for å utelukket at det kan være PCOS. Har du lest på medisinene du går på, om det kan være bivirkninger som for eksempel menstruasjoneforstyrrelser? Jeg las et sted for flere år siden, at "lykkepillen" kunne gi menstruajsoneforstyrrelser og vektøkning.Vet ikke om antipsykotika har det samme bivirkningene. Uansett er det vel greit for deg å vite hva årsaken er? Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153486-manglene-menstruasjon/#findComment-983255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei! Mulig jeg gjentar mye av det gynekologen svarte deg, men men Du burde ikke slå deg til ro med at det kan være psykisk! Var det legen din som sa det? Jeg fikk påvist PCOS ved å ta en blodprøve for noen år tilbake, da hadde jeg ikke hatt menstruasjonen på flere måneder etter p-pille stopp. Etter påvisning begynte jeg på Diane (p pille) for å få reglemessig menstruasjon. Hør med legen din om du kan ta en blodprøve for å utelukket at det kan være PCOS. Har du lest på medisinene du går på, om det kan være bivirkninger som for eksempel menstruasjoneforstyrrelser? Jeg las et sted for flere år siden, at "lykkepillen" kunne gi menstruajsoneforstyrrelser og vektøkning.Vet ikke om antipsykotika har det samme bivirkningene. Uansett er det vel greit for deg å vite hva årsaken er? Lykke til Jeg gikk på antipsykotiske medikamenter i flere år og noen av "bivirkningene" jeg fikk var blandt annet manglende menstruasjon,overvekt(gikk opp fra 68 til ca 108 kilo på 6 mnd)og økt hårvekst.Hårveksten var verst i ansiktet.Da jeg for en del år tilbake sluttet med medikamentene, kom mensen tilbake, vekta begynte og gå nedover og hårveksten avtok. Jeg brukte Zyprexa,Risperdal og Truxal.I tillegg brukte jeg Zoloft i 5 år og flere andre antidepressiva over nesten 14 år sammenhengende. Hvis du slår opp i felleskatalogen(www.felleskatalogen.no), vil du se at denne typen bivirkninger ikke er uvanlige.De vil som oftest forsvinne når du trapper ned på/slutter med medisinene. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153486-manglene-menstruasjon/#findComment-984267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.