Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mille Baci

Hei!

Er blødningene mine normale? Den siste tiden har jeg hatt en liten blødning omtrent rundt eggløsning. I tillegg kommer det brunlig/rødlig utflod i opptil en uke før mensen virkelig setter i gang. Syklusen varierer også noe. Fra 4 til 5 uker. Grunnen til at jeg er urolig er at jeg alltid tidligere har hatt en ryddig syklus uten mellomblødninger og blødning før mensen starter. Jeg er 31 år, har to barn på 2 og 4 år og er ellers normalt frisk og sunn. Bør dette sjekkes synes du? Og hvorfor har det forandret seg? Mannen lurer også på hvorfor jeg blør såpass lenge før mensen kommer? Vi ønsker også flere barn med tiden. Bør vi sette igang snart for å være sikre synes du eller kan vi trygt vente litt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153680-normal-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Syklus med varighet 4-5 uker regnes som normalt, og det er heller ikke uvanlig med en liten blødning på eggløsningstidspunktet. Menstruasjon som varer over 8 dager anses som unormalt. Ved bruk av spiral er det ikke uvanlig med slik småblødning før menstruasjonen setter inn. Jeg synes du skal få en gynekologisk undersøkelse for å utelukke polypper eller muskelknuter i livmoren. Med hensyn til din fruktbarhet, så er det meget vanskelig å si noe om status utfra slike symptomer. I 30-årene reduseres fruktbarheten, men spesielt etter 37 år. Når kom din mor i overgangsalder? Hvis den var tidlig, er det risiko for gjentagelse, og i bort imot 10 år før overgangsalderen regner vi med at muligheten for barn er nesten opphørt (men det finnes unntak).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153680-normal-mens/#findComment-984003
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...