Gjest ukebladleser Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hei! Jeg håper du også leser dette, selv om jeg ikke har krysset av for det! Saken er at jeg ble sterilisert for mange år siden nå, og siden har mensen vært uregelmessig, og også forbundet med humørsvingninger og noe smerter som jeg ikke hadde før. Dette har jeg tatt opp med de legene jeg har møtt, her på forumet inkludert - og alle henviser til min alder. Jeg er 46, og begynnende overgangsalder. Jeg har i så fall befunnet meg i "begynnende overgangsalder" i 7 år...Selv har jeg insistert på at dette er noe som er kommet etter inngrepet, men det vil ingen leger/gynekologer høre på. Så sitter jeg her og blar gjennom noen gamle ukeblader fra 2000, altså 4 år gamle. Da faller blikket mitt på følgende artikkel - som jeg nå deler med dere alle og håper brikkene faller på plass for flere enn meg. "Sex - Steril og lite lysten? Rundt ti prosent av alle kvinner som steriliserer seg får problemer i etterkant. Enten med sterkere og oftere smerter ved eggløsning og menstruasjon, uregelmessige blødninger, mer PMS, og hormonelle forstyrrelser som kan påvirke blant annet sexlysten, viser amerikanske undersøkelser. Grunnen antas å være at inngrepet på egglederne påvirker blodgjennomstrømmingen i underlivet, noe som kan resultere i smerter og hormonelle problemer." (kk 19/2000) Dette er nesten ordrett det jeg selv har spurt legen om fordi det faktisk er akkurat slik det kjennes ut! Som at blodgjennomstrømning og nedbrytning av modne egg ikke lenger skjer som før. Jeg vil legge til at før inngrepet var min menstruasjonssyklus så regelmessig at jeg kunne stille klokka etter den! Dette er en meget ergelig bivirkning som jeg ikke hørte noe om på forhånd. Jeg ville ha valgt en annen prevensjonsform i mitt skrantende ekteskap, hadde jeg hørt at det var mulig at menstruasjonssyklusen min ble forstyrret. Jeg hører til blant de kvinner som nyter å være kvinne fullt og helt - og å merke at kroppen fungerer regelmessig var jeg veldig fornøyd med! Nå må jeg til enhver tid ha et ekstra bind liggende i jakkelommer og vesker - sånn for sikkerhets skyld. I tillegg har jeg smerter - men siden de er uregelmessige, gjør de meg litt engstelig for at noe skal være galt. Etter å ha lest denne artikkelen, er jeg blitt enda tryggere på to ting: a) Min egen opplevelse, intuisjon, om man vil, når kroppen sier meg noe og når intuisjonen sier en ting og legen noe annet, skal jeg stole mest på meg selv! Det er ikke en kritikk av leger - men en erkjennelse av dette fantastiske at til syvende og sist, vet man selv best! Og det ligger jo en slags stolthet i det, også - at man kjenner sin egen kropp best! Og er på parti med den! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hurra for deg! Vi er selv eksperter på egen kropp (til en viss grad), og det har du bevist for alle at du også er. Jeg synes du skal ta vare på det utklippet og ta det med til legen neste gang du skal dit. Legene har godt av å bli minnet på at de ikke er hverken allvitere eller ufeilbarlige! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-984144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ukebladleser Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Hurra for deg! Vi er selv eksperter på egen kropp (til en viss grad), og det har du bevist for alle at du også er. Jeg synes du skal ta vare på det utklippet og ta det med til legen neste gang du skal dit. Legene har godt av å bli minnet på at de ikke er hverken allvitere eller ufeilbarlige! Ikke bare det - men tenke seg til at ukebladene er mer oppdatert om nyeste forskning enn spesialistene! Forsøkte si det til en legevenn av meg, men det trodde han ikke noe på. Akk ja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-984330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ukebladleser Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Når jeg først er inne på dette med leger - har jeg en til på lager! En flott en - med Christian Anker i hovedrollen! (dyktig lege) Jeg hadde merket en kul på halsen, under kjeven, som bekymret meg. Derfor tok jeg dette opp med legen min da jeg likevel var innom pga. en spontanabort. Hun beroliget meg - det var ganske vanlig å bli bekymret for helsa når noe slikt skjedde, ikke noe bry seg om, den kulen! Bare psykisk. Neivel... Ved neste korsvei - og neste - og neste - i vår bydel skiftet de ofte leger på legesenteret - spurte jeg i alt tre leger til om denne kulen, alle beroliget meg. Jeg var bekymret, men følte meg vel nesten som en hypokonder, slik de tok det. Ved en tur innom Ullevål for å sjekke føflekker, spurte jeg like godt der også - neida, sa legen, det er sikkert bare en fettkul - en meget uvanlig fettkul, riktignok - men likevel - sikkert bare en fettkul! Da hadde jeg spurt norske leger i 2 år! Så flyttet jeg utenlands og ble generelt dårlig etter en måneds tid. Jeg gikk til legen der, en lege som ikke snakket engelsk, med kulen og almentilstanden. Hun mistenkte straks kreft og sendte meg til videre utredning. Tumor er jo et internasjonalt ord, så det fikk jeg med meg - i tillegg til rynken i panna og noe om blodprøver på hematologisk avdeling og ultralyd av magen... Jeg har aldri vært så redd i mitt liv! Og aldri så ergelig på meg selv over at jeg ikke slår kraftigere i bordet når jeg mener det "er noe", når legen bagatelliserer. Tenk om det var kreft og jeg var døende! Bare fordi jeg ikke sto hardt nok på? _Da_ satte jeg meg ned og skrev til Hjemmetlegen - Christian Anker - og klaget min nød! Beskrev alt jeg allerede hadde beskrevet og vist fram til 5 norske leger uten annen diagnose enn "fettkul". Det varte og rakk før svaret kom, og i mellomtida ble jeg utredet og fikk følgende diagnoser: Mononukleose (kyssesyken) og klassisk parotissvulst (svulst i en spyttkjertel). Svulsten var så klassisk, at jeg ble bedt om å vise den fram til alle turnuslegene slik at alle skulle ha sett og kjent på en så de ville gjenkjenne den en annen gang. En operasjon var nødvendig, og i løpet av året var kulen ute av mitt liv, før den rakk bli ondartet! Så kom altså brevet fra Norge og Chr. Anker: På den avstanden og på grunnlag bare av min beskrivelse, beroliget han meg og skrev at det jeg hadde sannsynligvis var to ting - en eller annen infeksjonssykdom - og sannsynligvis svulst i en spyttkjertel! Slå den! Suverent! Det 5 andre norske leger ikke fant ut, tok han pr. post. Derfor har Chr. Anker for all tid en plass i hjertet mitt! Så om han nå får lest dette - Takk skal du ha, doktor! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-984398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Takk for ditt innlegg. Det er helt klart at det bare er du som kjenner din kropp, og det er også klart at man forsøker å finne en årsak til forandringer som inntrer, og det er naturlig å relatere til de endringer som er skjedd, for deg sterilisering. En norsk ekspertgruppe har i forbindelse med en nasjonal veileder for alle gynekologer gått gjennom internasjonal forskning omkring sterilisering og kommer til konklusjonen: Sterilisering påvirker ikke hormonproduksjon, seksuell lyst, menstruasjonssyklus eller alder for overgangsalder. En norsk gynekolog har fulgt over 200 steriliserte kvinner i mer enn seks år og konkluderte i en doktorgradsavhandling at de fleste var svært fornøyd med inngrepet. Hva så med artikkelen i KK? Jeg har ikke bakgrunnen for den, så jeg vet ikke hav undersøkelse den bygger på. Med moderne teknikk tar man ikke blodforsyningen til eggstokkene, man unngår blodkar fordi det kan gi ubehagelig blødning. Hvis du går inn på nettet (bruk Google-søk, søk på ’female sterilization’, klikk på bilder og finn så bilde nr551766.jpg som du kan klikke på og forstørre) så vil du se at det finnes ulike metoder. I Norge har man i mange år brukt metoden med kauterisering (ikke med ’bånd’), og som du kan se fjerner man ikke eller ødelegger ikke annet en egglederen. Det er altså utenkelig at man ødelegger blodforsyning til eggstokkene. Hva brukte du av prevensjon før sterilisering? Brukte du f.eks. p-pille eller andre hormoner, kan de ha ’skjult’ de symptomer du nå har med uregelmessige blødninger og smerter, for først å dukke opp når du slutter med hormonene. Du taler om et ’skrantende ekteskap’, det er i all fall noe som kan forklare manglende sexlyst. Med hensyn til begynnende overgangsalder, så er det en prosess som går over 10-15 år. Uregelmessige blødninger kan ofte reguleres med gestagentabletter, f.eks. Provera tatt i 12 dager hver måned. Snakk med din lege om det. Med hensyn til legers kunnskaper og informasjon, så er det jo slik at mye forskning bygger på det pasientene forteller, f.eks. ubehag etter sterilisering. Det kan føre til gode studier hvor man etterprøver en teori etter spesielle forskningsregler og så kommer til en konklusjon hvor man beviser eller motbeviser teorien. Teorien avvises utfra statistikk, at sammenhangen var tilfeldig. For forskningen er vi helt avhengig av det pasientene forteller, en dialog er viktig. Når vi informerer pasienter før inngrep gjør vi det utfra vitenskapelige funn. Noen ganger har man ikke vitenskapelige holdepunkter og da må man være åpen for alle muligheter og si at man ikke vet sikkert. Akkurat med hensyn til sterilisering, så har man god dokumentasjon for at det ikke medfører slike symptomer som du beskriver. På den andre siden har vi god dokumentasjon for at symptomer som dine forekommer hyppigere i årene før overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen PS vanligvis ser jeg ikke spørsmål som legges uten om betalingsordningen, men ditt innlegg fant jeg tilfeldig. Jeg synes debattet er viktig, derfor mitt gratis-svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-986783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. juli 2004 Del Skrevet 30. juli 2004 Takk for ditt innlegg. Det er helt klart at det bare er du som kjenner din kropp, og det er også klart at man forsøker å finne en årsak til forandringer som inntrer, og det er naturlig å relatere til de endringer som er skjedd, for deg sterilisering. En norsk ekspertgruppe har i forbindelse med en nasjonal veileder for alle gynekologer gått gjennom internasjonal forskning omkring sterilisering og kommer til konklusjonen: Sterilisering påvirker ikke hormonproduksjon, seksuell lyst, menstruasjonssyklus eller alder for overgangsalder. En norsk gynekolog har fulgt over 200 steriliserte kvinner i mer enn seks år og konkluderte i en doktorgradsavhandling at de fleste var svært fornøyd med inngrepet. Hva så med artikkelen i KK? Jeg har ikke bakgrunnen for den, så jeg vet ikke hav undersøkelse den bygger på. Med moderne teknikk tar man ikke blodforsyningen til eggstokkene, man unngår blodkar fordi det kan gi ubehagelig blødning. Hvis du går inn på nettet (bruk Google-søk, søk på ’female sterilization’, klikk på bilder og finn så bilde nr551766.jpg som du kan klikke på og forstørre) så vil du se at det finnes ulike metoder. I Norge har man i mange år brukt metoden med kauterisering (ikke med ’bånd’), og som du kan se fjerner man ikke eller ødelegger ikke annet en egglederen. Det er altså utenkelig at man ødelegger blodforsyning til eggstokkene. Hva brukte du av prevensjon før sterilisering? Brukte du f.eks. p-pille eller andre hormoner, kan de ha ’skjult’ de symptomer du nå har med uregelmessige blødninger og smerter, for først å dukke opp når du slutter med hormonene. Du taler om et ’skrantende ekteskap’, det er i all fall noe som kan forklare manglende sexlyst. Med hensyn til begynnende overgangsalder, så er det en prosess som går over 10-15 år. Uregelmessige blødninger kan ofte reguleres med gestagentabletter, f.eks. Provera tatt i 12 dager hver måned. Snakk med din lege om det. Med hensyn til legers kunnskaper og informasjon, så er det jo slik at mye forskning bygger på det pasientene forteller, f.eks. ubehag etter sterilisering. Det kan føre til gode studier hvor man etterprøver en teori etter spesielle forskningsregler og så kommer til en konklusjon hvor man beviser eller motbeviser teorien. Teorien avvises utfra statistikk, at sammenhangen var tilfeldig. For forskningen er vi helt avhengig av det pasientene forteller, en dialog er viktig. Når vi informerer pasienter før inngrep gjør vi det utfra vitenskapelige funn. Noen ganger har man ikke vitenskapelige holdepunkter og da må man være åpen for alle muligheter og si at man ikke vet sikkert. Akkurat med hensyn til sterilisering, så har man god dokumentasjon for at det ikke medfører slike symptomer som du beskriver. På den andre siden har vi god dokumentasjon for at symptomer som dine forekommer hyppigere i årene før overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen PS vanligvis ser jeg ikke spørsmål som legges uten om betalingsordningen, men ditt innlegg fant jeg tilfeldig. Jeg synes debattet er viktig, derfor mitt gratis-svar Hvis det er en trøst (plaster på såret), så beskytter sterilisering mot egglederbetennelse og mot eggstokk-kreft! Det er det vitenskapelige holdepunkter for. Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-986788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ukebladleser Skrevet 1. august 2004 Del Skrevet 1. august 2004 Takk for ditt innlegg. Det er helt klart at det bare er du som kjenner din kropp, og det er også klart at man forsøker å finne en årsak til forandringer som inntrer, og det er naturlig å relatere til de endringer som er skjedd, for deg sterilisering. En norsk ekspertgruppe har i forbindelse med en nasjonal veileder for alle gynekologer gått gjennom internasjonal forskning omkring sterilisering og kommer til konklusjonen: Sterilisering påvirker ikke hormonproduksjon, seksuell lyst, menstruasjonssyklus eller alder for overgangsalder. En norsk gynekolog har fulgt over 200 steriliserte kvinner i mer enn seks år og konkluderte i en doktorgradsavhandling at de fleste var svært fornøyd med inngrepet. Hva så med artikkelen i KK? Jeg har ikke bakgrunnen for den, så jeg vet ikke hav undersøkelse den bygger på. Med moderne teknikk tar man ikke blodforsyningen til eggstokkene, man unngår blodkar fordi det kan gi ubehagelig blødning. Hvis du går inn på nettet (bruk Google-søk, søk på ’female sterilization’, klikk på bilder og finn så bilde nr551766.jpg som du kan klikke på og forstørre) så vil du se at det finnes ulike metoder. I Norge har man i mange år brukt metoden med kauterisering (ikke med ’bånd’), og som du kan se fjerner man ikke eller ødelegger ikke annet en egglederen. Det er altså utenkelig at man ødelegger blodforsyning til eggstokkene. Hva brukte du av prevensjon før sterilisering? Brukte du f.eks. p-pille eller andre hormoner, kan de ha ’skjult’ de symptomer du nå har med uregelmessige blødninger og smerter, for først å dukke opp når du slutter med hormonene. Du taler om et ’skrantende ekteskap’, det er i all fall noe som kan forklare manglende sexlyst. Med hensyn til begynnende overgangsalder, så er det en prosess som går over 10-15 år. Uregelmessige blødninger kan ofte reguleres med gestagentabletter, f.eks. Provera tatt i 12 dager hver måned. Snakk med din lege om det. Med hensyn til legers kunnskaper og informasjon, så er det jo slik at mye forskning bygger på det pasientene forteller, f.eks. ubehag etter sterilisering. Det kan føre til gode studier hvor man etterprøver en teori etter spesielle forskningsregler og så kommer til en konklusjon hvor man beviser eller motbeviser teorien. Teorien avvises utfra statistikk, at sammenhangen var tilfeldig. For forskningen er vi helt avhengig av det pasientene forteller, en dialog er viktig. Når vi informerer pasienter før inngrep gjør vi det utfra vitenskapelige funn. Noen ganger har man ikke vitenskapelige holdepunkter og da må man være åpen for alle muligheter og si at man ikke vet sikkert. Akkurat med hensyn til sterilisering, så har man god dokumentasjon for at det ikke medfører slike symptomer som du beskriver. På den andre siden har vi god dokumentasjon for at symptomer som dine forekommer hyppigere i årene før overgangsalderen. Vennlig hilsen Mette H Moen PS vanligvis ser jeg ikke spørsmål som legges uten om betalingsordningen, men ditt innlegg fant jeg tilfeldig. Jeg synes debattet er viktig, derfor mitt gratis-svar Hjertelig takk for langt og utfyllende svar! Forstatt god sommer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153707-til-mette-moen-mfl/#findComment-987704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.