firebird1365380441 Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg er ei 31 år gammel jente som er plaget med langvarige menstruasjoner, store blødninger og sterke menssmerter.Jeg ble sterilisert etter eget ønske i desember 03.Jeg har ingen barn og har aldri ønsket meg det heller. Jeg har alltid hatt langvarige og sterke menstruasjoner.Men etter steriliseringen har de nesten blitt verre.Jeg har per dags dato menstruasjon på 18 dagen, og det virker ikke som om den vil stoppe med det første.Slik som dette er det nesten hver måned.Da jeg var hos legen for 1 uke siden hadde jeg lav blodprosent(10,8), lavt blodtrykk(100/58) og lav puls(52).Jeg er i normalt god form, trener ikke noe særlig, så jeg har ikke lav hvilepuls pga trening i hvert fall.Jeg tar jerntilskudd, men har altså lav hb selv med tilskudd av 3 tabletter hemjern om dagen. I tillegg har jeg mye vondt i magen og ryggen og de 2-3 første dagene av mensen er jeg svært kvalm og kaster mye opp.Jeg må bruke tramadol (100 mg inntil 4 ganger daglig) for å takle de sterkeste smertene.Selv da ligger jeg for det meste rett ut. Jeg har en del sykdomsproblematikk å forholde meg til, noe som kompliserer hverdagen min i merkbar grad. Jeg har Ehlers Danlos Syndrom, type 3 ( hypermobil EDS), og er plaget med hyppige leddutglidninger i både kjeve, knær, tær og av og til fingre.Hofta har også en tendens til å skli ut.Jeg har hatt flere operasjoner i knær og tær pga subluksasjoner, noe som heldigvis har gjort meg bedre.Som følge av EDS'en er jeg 100% uføretrygdet per i dag. I tillegg til EDS har jeg Ulcerøs Kolitt, som jeg bruker medisiner mot.Den er forholdsvis "stabil". Jeg har vært hos fastlegen min for å diskutere hva som kan gjøres med mensplagene mine.Han har henvist meg til en gynekolog for samtale, slik at vedkommende kan henvise meg videre hvis vi blir enig om at operasjon er en god løsning.Jeg har jo likevel ikke bruk for livmora og slik det har vært de siste 15 åra har den kun gitt meg problemer. En venninne av meg mente i midlertid at fjerning av livmora ville gi meg så mange hormonelle plager at jeg ville angre på en operasjon i etterkant. Det jeg tenker mest på nå er 1) hvordan foregår en slik operasjon?Hvilken bedøvelse blir vanligvis brukt(jeg vil helst sove)? 2) Hvilke komplikasjoner er de mest vanlige? 3)Hva slags hormonelle plager vil det gi å fjerne livmora? 4)Hvor lang venteliste er det normalt for å få gjort denne typen operasjon? Jeg er blitt tilbudt medikamenter for å stoppe de store blødningene, men er svært skeptisk til medikamenter ettersom jeg brukte ssri mot depresjon i nærmere 14 år.Jeg vil helst slippe enda flere medisiner. På forhånd takk for svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ova Skrevet 26. juli 2004 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg vil bare si at om du fjerner livmor, skjer det ikke noe hormonelt med deg.( Det er dersom du får fjernet eggstokkene) På grunn av sykdom i underlivet er både eggstokker og livmor fjernet hos meg. Og jeg har det veldig fint nå ! Jeg har hormontabletter, selvfølgelig. Men det trenger jo ikke du som skal beholde eggstokkene ! Operasjonen gikk fint - full narkose. Husker at jeg var sykmeldt i 6 uker etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-984345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 26. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg vil bare si at om du fjerner livmor, skjer det ikke noe hormonelt med deg.( Det er dersom du får fjernet eggstokkene) På grunn av sykdom i underlivet er både eggstokker og livmor fjernet hos meg. Og jeg har det veldig fint nå ! Jeg har hormontabletter, selvfølgelig. Men det trenger jo ikke du som skal beholde eggstokkene ! Operasjonen gikk fint - full narkose. Husker at jeg var sykmeldt i 6 uker etterpå. Hei og takk for svaret fra deg.Jeg håper jeg får denne operasjonen ettersom jeg har såpass mange problemer med mensen.Venninnen min er veldig skeptisk, men jeg har egentlig bestemt meg - og jeg har jo ingen bruk for en livmor når jeg faktisk er sterilisert.(Det virker nesten som at folk tror en blir mindre kvinnelig hvis en får fjernet livmor og eggstokker.) Jeg venter spent på å få time på sykehuset - håper det ikke er så alt for lang venteliste til den typen operasjoner. Godt å vite at det ikke er så ille å få fjernet den typen organer som enkelte tydeligvis innbiller seg. :-)Hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-984375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juli 2004 Del Skrevet 27. juli 2004 Utfra din beskrivelse synes jeg det er et godt valg å få fjernet livmoren. Hormonspiral hadde vært en annen mulighet. De tabletter du har fått (Cyklokapron?) avkorter ikke blødningstiden, men kan redusere mengden. Din lave puls har ikke sammenhang med litt lav blodprosent (lav blodprosent vil ev. bli kompensert med RASK puls). 1) Operasjonen foregår enten ved at man opererer via et snitt (ofte bikinisnitt på magen) eller via skjeden. Det siste er den enkleste metoden, den gir minst smerter og kortest sykehusopphold, men det er opp til operatøren å avgjøre hvilken metode som best egner seg for deg. Uansett vil du sannsynligvis få full bedøvelse så du sover. Du kan fremsette ønske om en slik metode, selvom det også kan gis epidural ved operasjon via skjeden. 2) Vanligste komplikasjon er blødning hvor det må til en ny operasjon for å stoppe den (ca 5%), sårinfeksjon er heller ikke uvanlig hvor man spriker litt i såret og tømmer puss ut. Urinveisinfeksjon kan forekomme. Meget sjelden oppstår skade på urinblære eller urinleder som må syes, og en sjelden gang en skade på tarm som må syes igjen. Stort sett går operasjonen uten komplikasjoner. 3) Man får ingen hormonelle plager ved bare å fjerne livmoren, eggstokkene som produserer hormoner står tilbake. Man diskuterer om kvinner med fjernet livmor kan komme litt tidligere (1-2 år) i overgangsalderen. Hvis en kvinne ønsker hormoner for overgangsplager, er det enklere å gi hormonbehandling. Du spør ikke om forhold ved samleie, men jeg kan opplyse at det blir som før med hensyn til lyst, fuktighet (som kommer fra skjeden) og orgasme. 4) Ventetid varierer fra sted til sted, spør aktuelle sykehusavdleing. Husk at du har fritt sykehusvalg, om det er kortere ventetid et annet sted, kan du velge det. Lykke til med operasjonen, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-984467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugga1 Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hei og takk for svaret fra deg.Jeg håper jeg får denne operasjonen ettersom jeg har såpass mange problemer med mensen.Venninnen min er veldig skeptisk, men jeg har egentlig bestemt meg - og jeg har jo ingen bruk for en livmor når jeg faktisk er sterilisert.(Det virker nesten som at folk tror en blir mindre kvinnelig hvis en får fjernet livmor og eggstokker.) Jeg venter spent på å få time på sykehuset - håper det ikke er så alt for lang venteliste til den typen operasjoner. Godt å vite at det ikke er så ille å få fjernet den typen organer som enkelte tydeligvis innbiller seg. :-)Hilsen fra Hei på deg! Jeg føler med deg! Har selv hatt masse smerter ved mensen i alle år. Skulle bli bedre etter å ha fått barn.... Har to stk og like vondt. Men jeg steriliserte meg og håpet det skulle bli bedre. Det ble det jo ikke, og den helv... mensen var der jo. Da fikk jeg høre om å "svi" livmora mi. Gikk til legen, ble henvist til sykehus. Og 2 mnd etterpå var det over.Jeg har ikke blødd en dråpe etterpå, og har ikke smerter. Håper dette kan hjelpe deg litt. Da slipper du unna med narkose og ingen snitt på magen. Lykke til. Hilsen 1970 modell 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-985202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tubal-kandidat Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Hei på deg! Jeg føler med deg! Har selv hatt masse smerter ved mensen i alle år. Skulle bli bedre etter å ha fått barn.... Har to stk og like vondt. Men jeg steriliserte meg og håpet det skulle bli bedre. Det ble det jo ikke, og den helv... mensen var der jo. Da fikk jeg høre om å "svi" livmora mi. Gikk til legen, ble henvist til sykehus. Og 2 mnd etterpå var det over.Jeg har ikke blødd en dråpe etterpå, og har ikke smerter. Håper dette kan hjelpe deg litt. Da slipper du unna med narkose og ingen snitt på magen. Lykke til. Hilsen 1970 modell Det er det som heter ablation på engelsk du mener da - altså å fjerne det som ligger på innsiden av livmoren, og forårsaker blødningene man får når man har mensen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-985257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugga1 Skrevet 28. juli 2004 Del Skrevet 28. juli 2004 Det er det som heter ablation på engelsk du mener da - altså å fjerne det som ligger på innsiden av livmoren, og forårsaker blødningene man får når man har mensen? Ja det er godt mulig det heter det. Etter som jeg forstod så er det på en måte ett nett som blir ført inn i livmora og for så å vie det ut. Så svir dem med det.Da tettes alle blodkar og mensen blir borte. Jeg hadde en del vondt+feber ett par dager etterpå. Men det er meg...Dette vil jeg mye heller ha gjort istedet for å sterilisere meg, hadde jeg visst om det den gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-985496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 29. juli 2004 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2004 Utfra din beskrivelse synes jeg det er et godt valg å få fjernet livmoren. Hormonspiral hadde vært en annen mulighet. De tabletter du har fått (Cyklokapron?) avkorter ikke blødningstiden, men kan redusere mengden. Din lave puls har ikke sammenhang med litt lav blodprosent (lav blodprosent vil ev. bli kompensert med RASK puls). 1) Operasjonen foregår enten ved at man opererer via et snitt (ofte bikinisnitt på magen) eller via skjeden. Det siste er den enkleste metoden, den gir minst smerter og kortest sykehusopphold, men det er opp til operatøren å avgjøre hvilken metode som best egner seg for deg. Uansett vil du sannsynligvis få full bedøvelse så du sover. Du kan fremsette ønske om en slik metode, selvom det også kan gis epidural ved operasjon via skjeden. 2) Vanligste komplikasjon er blødning hvor det må til en ny operasjon for å stoppe den (ca 5%), sårinfeksjon er heller ikke uvanlig hvor man spriker litt i såret og tømmer puss ut. Urinveisinfeksjon kan forekomme. Meget sjelden oppstår skade på urinblære eller urinleder som må syes, og en sjelden gang en skade på tarm som må syes igjen. Stort sett går operasjonen uten komplikasjoner. 3) Man får ingen hormonelle plager ved bare å fjerne livmoren, eggstokkene som produserer hormoner står tilbake. Man diskuterer om kvinner med fjernet livmor kan komme litt tidligere (1-2 år) i overgangsalderen. Hvis en kvinne ønsker hormoner for overgangsplager, er det enklere å gi hormonbehandling. Du spør ikke om forhold ved samleie, men jeg kan opplyse at det blir som før med hensyn til lyst, fuktighet (som kommer fra skjeden) og orgasme. 4) Ventetid varierer fra sted til sted, spør aktuelle sykehusavdleing. Husk at du har fritt sykehusvalg, om det er kortere ventetid et annet sted, kan du velge det. Lykke til med operasjonen, vennlig hilsen Mette H Moen Tusen takk til deg, Mette Moen og alle andre som svarte på innlegget mitt her på gynekologi.Jeg har nærmest bestemt meg for å få fjernet livmora pga plagene det gir meg.Sterilisert er jeg jo uansett og med andre ord har jeg liten bruk for livmora, annet enn at den har en plass der. Jeg ønsker ingen barn og er 100% fornøyd med å være sterilisert.Det er blødningene og smertene ved menstruasjonen som virkelig plager meg.Skal bestille time hos gynekolog nå, så får jeg se hvordan det fyker av. Ha en riktig god sommer alle sammen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/153739-fjerning-av-livmora-pga-mensplager/#findComment-985809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.