Gå til innhold

Hvordan forklare barnet om adopsjon

Anbefalte innlegg

Gjest anonym ikveld

Noen jeg kjenner har to barn.

Den yngste fortalte en dag at hans første mamma ikke VILLE ha han,og siden han mamma ikke kunne få barn selv kom han til henne.

Dette er forklaringen han har fått av sine foreldre,og han er 5 år.

Syntes dere andre at dette er en grei måte å forklare en 5åring om adopsjon.

Personlig kunne jeg tenke meg å si at bio. mor ikke KUNNE ha han,og foreløbig ikke fortelle noe ang egen barnløshet...og ihvertfall ikke slik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153820-hvordan-forklare-barnet-om-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

trk1365380645

Enig med deg, jeg ville også brukt "kunne ikke". Og jeg ville heller ikke sagt noe om egen barnløshet, bare at jeg ønsket meg barn og ble veldig glad for at jeg fikk ham. Men når det er sagt, er det vel ikke sikkert det er foreldrene som har formulert seg sånn, men 5-åringen som refererer det sånn? Men det betyr kanskje at foreldrene ikke har vært helt klare i talen i utgangspunktet?

Jeg har tnkt mye på hvordan vi skal fortelle jentene våre om adopsjonen, og jeg synes at jeg har løst det på en glimrende måte.

Jentene våre er bare 18 mnd.og når de er så store at di forstår når vi leser til dem ,har jeg skrevet en barnefortelling om hvorfor og hvordan de kom til oss. Har også satt inn bilder fra hentereisen.

Vi forklarer våre barn at de har ligget i magen til ei dame i (fødelandet) og at hun av kjærlighet ga oss barnet slik at hun/han skulle få det bra i livet. Barna våre er 4 og 8, men vi har alltid fortalt og snakket om fødelandet. Når barna ble så store at de mente de hadde ligget i min mage, forklarte vi som ovenfor. Og mange spm. rundt dette har medført en enkel forklaring av hvorfor ikke vi kan ha baby i magen. Barna har slått seg til ro med denne forklaringen. Men vi har bevisst ikke brukt mamma/mor ved snakk om biologisk mor.

Jeg er enig i at det ikke er så smart å få det til å høres ut som om noen ikke _ville_ ha barnet.

Men ikke fordøm foreldrene. Man har ingen som helst garanti for at en 5-åring refererer en samtale helt korrekt. Forskjellen på kunne, ville, måtte og burde kan være vanskelig selv for den som ikke har hørt noe annet enn norsk språk rundt seg helt fra fødselen.

Bortsett fra at de vet veldig godt hva JEG VIL betyr;-)

Gjest Sniff

Jeg er enig i at det ikke er så smart å få det til å høres ut som om noen ikke _ville_ ha barnet.

Men ikke fordøm foreldrene. Man har ingen som helst garanti for at en 5-åring refererer en samtale helt korrekt. Forskjellen på kunne, ville, måtte og burde kan være vanskelig selv for den som ikke har hørt noe annet enn norsk språk rundt seg helt fra fødselen.

Bortsett fra at de vet veldig godt hva JEG VIL betyr;-)

Ja, jeg tror sikkert ikke foreldrene framstilte det slik...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...