Gå til innhold

Hvordan slipe en ljå?

Anbefalte innlegg

Gjest Magic Halo
Skrevet

Kan noen forklare meg hvordan man går fram for å få et vellykket resultat når man skal slipe en ljå?

Skrevet

Jeg har aldri prøvd å slipe en ljå (bare sett på), men bryne den kan jeg.

Vanskelig å forklare uten å demonstrere det, men altså: Du trenger et bryne, som du jevnlig dypper i vann slik at det er vått. Hold skaftet på ljåen fast mellom knærne slik at du får begge hendene fri.

Hold bladet rolig med venstre hånd. Før brynet frem og tilbake langs bladet slik at brynet ligger intil eggen. For all del ikke på tvers av eggen, da ødelegger du den!

Før brynet fram og tilbake først langs ene siden av ljå-bladet og deretter langs den andre. Har du et bryne som er grovt på ene halvparten og fint på den andre, så bruker du først den grove siden og deretter den fine.

Lykke til - og ikke kutt av deg fingrene i forsøket!

Gjest Big Mac
Skrevet

Først: Du må være en bestefar, det er bare bestefedre som klarer å slipe en ljå.

Så trenger du

1) en slipesten av den gamle typen, med vann i et trau som stenen går gjennom.

2) et barnebarn som kan dra stenen jevnt rundt

Så sliper du rytmisk fra side til side, først på den ene siden, så på den andre, og vips du har en kvass ljå.

Skrevet

Først: Du må være en bestefar, det er bare bestefedre som klarer å slipe en ljå.

Så trenger du

Så sliper du rytmisk fra side til side, først på den ene siden, så på den andre, og vips du har en kvass ljå.

Eller du trenger kun ei bryne, godt håndlag og noen spytt :)

Gjest Magic Halo
Skrevet

Jeg har aldri prøvd å slipe en ljå (bare sett på), men bryne den kan jeg.

Vanskelig å forklare uten å demonstrere det, men altså: Du trenger et bryne, som du jevnlig dypper i vann slik at det er vått. Hold skaftet på ljåen fast mellom knærne slik at du får begge hendene fri.

Hold bladet rolig med venstre hånd. Før brynet frem og tilbake langs bladet slik at brynet ligger intil eggen. For all del ikke på tvers av eggen, da ødelegger du den!

Før brynet fram og tilbake først langs ene siden av ljå-bladet og deretter langs den andre. Har du et bryne som er grovt på ene halvparten og fint på den andre, så bruker du først den grove siden og deretter den fine.

Lykke til - og ikke kutt av deg fingrene i forsøket!

Takk for forklaringen. skal prøve i løpet av dagen, og telle fingrer etterpå.

Gjest Magic Halo
Skrevet

Så trenger du

Ikke er jeg noen bestefar og har heller ingen slipestein, så jeg prøver med et bryne :-)

Gjest Sniff
Skrevet

Så trenger du

Bestefedre er også flinkest til å bruke ljåen! Da ser det _så_ enkelt ut.. gresset faller pent og jevnt, og det ser ikke ut som om det er noen sak...

Skrevet

Takk for forklaringen. skal prøve i løpet av dagen, og telle fingrer etterpå.

Gikk det bra? Selv har jeg ti fingre, men et solid arr etter et dypt kutt tvers over lang-fingeren.

Typisk nok kom det da jeg var sliten etter å ha slått to mål gress og bare skulle bryne en siste gang før jeg ryddet bort ljåen...

Skrevet

Så trenger du

"Først: Du må være en bestefar, det er bare bestefedre som klarer å slipe en ljå."

Det er riktig. Det var bestefaren min som lerte meg å bryne, men desverre klarte jeg aldri å overtale ham til å la meg få slipe, han mente det var for farlig.

"Så trenger du

2) et barnebarn som kan dra stenen jevnt rundt "

Dette barnebarnet (meg) slapp å dra stenen, bestefar sin slipestein hadde en "pedal" som han trådde for å få steinen til å gå. Men jeg så på så ofte jeg kunne - kjempefasinerende for et barn. Har du også gode bestefar minner?

Bestefar lærte meg forresten også å ro, sette garn og sløye fisk...

Gjest Magic Halo
Skrevet

Gikk det bra? Selv har jeg ti fingre, men et solid arr etter et dypt kutt tvers over lang-fingeren.

Typisk nok kom det da jeg var sliten etter å ha slått to mål gress og bare skulle bryne en siste gang før jeg ryddet bort ljåen...

Fingrene er fortsatt fulltallige, men dette er noe som krever en del øvelse.

Skrevet

Fingrene er fortsatt fulltallige, men dette er noe som krever en del øvelse.

Det er riktig :-)

Heller ikke så lett når du ikke har fått det demonstrert, men bare beskrevet skriftlig!

Gjest Magic Halo
Skrevet

Det er riktig :-)

Heller ikke så lett når du ikke har fått det demonstrert, men bare beskrevet skriftlig!

Hm, nå ser det mer ut som at jeg har høgd gras enn slått. Jeg får øve mere på slipingen, tror jeg

mil1365380270
Skrevet

Hm, nå ser det mer ut som at jeg har høgd gras enn slått. Jeg får øve mere på slipingen, tror jeg

Låne en sau?

Gjest Magic Halo
Skrevet

Låne en sau?

Nei, men ellers takk :-) -Det er hesten som skal ha graset jeg slår.

Skrevet

Det er ikke mer trening på å slå du trenger da? ;-)

Husk å ikke flytt ljåen for langt mellom hvert slag, så du unngår å få gresstuster mellom...

Gjest Magic Halo
Skrevet

Det er ikke mer trening på å slå du trenger da? ;-)

Husk å ikke flytt ljåen for langt mellom hvert slag, så du unngår å få gresstuster mellom...

Siden dette er min andre dag med ljåen så takker jeg for alle gode råd. Jeg begynner å skjønne tegninga etter å ha høgd både gresstuer og kjørt meg fast i bakken.

Skrevet

Siden dette er min andre dag med ljåen så takker jeg for alle gode råd. Jeg begynner å skjønne tegninga etter å ha høgd både gresstuer og kjørt meg fast i bakken.

Når du kjører ljåen fast i bakken, må du desverre bryne ljåen på nytt. Da er den garantert blitt uskarp - desverre...

Det er også lurt å ikke slå for bred stripe om gangen. Slå ei stripe framover. så flytter du deg til siden og slår neste. Pass også på at du ikke "peiver" for mye med ljåen. Slå bare små korte tak, og pass på å treffe langt nede på gresset - uten å sette fast ljåen i bakken. - Jada, jeg vet det er lettere sagt enn gjordt.

Får nesten lyst til å besøke deg og vise litt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...