Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette,

Jeg er en 51 år gammel kvinne som 3. mai i år fikk fjernet livmoren og eggstokker på grunn av uregelmessig og veldig stor menstruasjon. Hormonprøver viste at jeg ikke var i overgangsalderen. Operasjonen gikk fint selv om det var komplikasjoner for jeg hadde en stor livmor, 3 5-cm store muskelknuter og sammenvoksing av livmoren med tarmer og magesekk (er det mulig? eller har jeg misforstått). Behandlingen jeg fikk på Bærum Sykehus var veldig bra på alle plan og jeg følte meg veldig godt ivaretatt hele tiden. Jeg fikk imidlertid med meg sykehusinfeksjon (gule stafelykokker) og ble kasteball mellom sykehus, hjemmesykepleie, fastlege og legevakt. Endelig etter to pencilinkurer grodde såret i slutten av juni og jeg begynner nå å føle meg i ganske bra form selv om det fremdeles er rødblått og 'klumpete' der hvor infeksjonen tøt ut. Jeg er ikke så veldig opptatt av det estetiske mht bikini osv, bare jeg fungerer bra i hverdagen.Jeg går på Progynova østrogenpiller og det tar seg av overgangsalderen jeg gikk rett inn i. Jeg lurer på om du kan peke meg til steder hvor jeg kan finne øvelser som kan styrke magemusklene - og om jeg nå så smått kan begynne å sykle. Alle gode råd som kan gjøre mitt nye liv uten mens bedre mottas med takk - samtidig vil jeg dele min historie med andre...

PS Jeg har nå funnet en mengde andre måter å bruke både bind og tamponger på :-)

hilsen

Åsta

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153874-hva-n%C3%A5-etter-fjerning-av-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke det var sammenvoksninger til magesekken, men kanskje til bukhinnen og tarmene?

Jeg har funnet nettsteder med mageøvelser som ser bra ut. Jeg kan ikke se at det er noe i veien for at du begynner å trene så mye du orker. Sykle kan du gjerne starte med.

Du har hatt et komplisert forløp, så det tar sin tid å komme helt i form igjen. Vær oppmerksom på at såret/arret etter operasjonen vil ha endret følsomhet lenge etterpå, kanskje for bestandig. Det kan også være en liten ’pølse’ over arret som ikke helt forsvinner.

Progynova er bra, og da det bare inneholder hormonet østrogen (ikke gestagen som du slipper når livmoren er fjernet) har du sannsynligvis ikke øket risiko for brystkreft (som er tilfelle med kombinasjonsbehandlingen). Ta for sikkerhets skyld litt ekstra kalk og D-vitamin (om du ikke drikker mer enn en liter melk om dagen), det styrker skjelettet.

Et godt råd er å lytte etter kroppen og ikke forsere treningen utover det du orker.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

http://www.sats.com/no/temaer_no/temaarchive_no/tema_effektiv_trening_av_magemuskler_no.htm

http://www.trim.no/artikkel.php?id=87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...