Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger litt info ang. terminberegning.

Siste mens 26.03.04, som gir termin 01.01.05. Men jeg vet at barnet ble unnfanget tidlig i syklusen, 04.04.04, og hadde derfor forventet at termindatoen ble flyttet fram på UL idag. Istedet ble den flyttet en uke tilbake til 06.01.05. Har litt vanskelig å akseptere denne datoen fordi far reiste bort i tre uker rett etter unnfangelsen, så jeg er ganske sikker på at denne datoen er riktig.

Hadde også en UL i uke 12, og da var størrelsen på forstret riktig.

Har noen en forklaring på dette, i og med at jeg er sikker på unnfangelsesdato?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/153959-terminberegning-ulunnfangelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

UL-termin behøver langt fra være riktig. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt legen om å endre termin igjen, evt. få en ny UL. Det har jo litt å si for permisjonen også hva slags termin man operer med.

Du kan jo ikke ha blitt gravid senere, så noe stemmer helt klart ikke.

Korrekt termin for deg er 28. desember hvis man teller 38 uker og 2 dager fra 4. april i år. Jeg ville absolutt klaget på UL-terminen og begrunnet med følgende artikkel:

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=3412

Jeg vet selv nøyaktig dato for unnfangelse, og er forberedt på kamp hvis UL-termin avviker mer enn et par dager.

Trine Endsjø, jordmor

Denne problemstillingen som du her beskriver, er faktisk svært vanlig og det er ikke lett å finne noen god forklaring på dillemmaet. Jeg tviler overhode ikke på at du vet når du mest sansynlig ble befruktet, ei heller tviler jeg på resultatet fra den første ultralyden du var på. Hvis man skal være helt eksakt, vet man at ultralyd rundt uke 10-12 er mest hensiktsmessig når det gjelder å anslå eksakt alder på fosteret. Grunnen til at man har valgt å ha rutinemessig ultralydundersøkelse av gravide rundt uke 18, er at man da kan anslå fosterets alder og samtidig få så god oversikt over fosteret generelt som man ønsker. Problemet du kan stå overfor at at tidspunktet som du evt. blir vurdert som overtidig kanskje er seinere enn det som stemmer med realiteten. Høyst sannsynlig vil du føde når barnet er klar for fødsel, uansett hvilken termindato du måtte ha.

Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege/jordmor om hvordan dere skal forholde dere hvis du går over tiden.

Du skal ikke se bort i fra at termindatoen som ble satt ikke er helt bak mål. Man vet av erfaring fra kvinner som har fått innsatt befruktede egg i forb. med kunstig befruktning, at termindatoen kan bli forskjøvet utover det som virker logisk. I denne sammenheng kan man begynne å lure på om enkelte embryo (fosteranlegget) trenger mer tid på seg før de går i gang med aktiv utvikling enn det som anses man regner som normalt.

Jeg ønsker deg uansett lykke til videre i svangerskapet og håper du stoler på at barnet kommer det er klart, det skjer nesten alltid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...