Gå til innhold

Viktig i et parforhold

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker det skal fungere :-)

Hvilke faktorer virker inn på et parforhold?

Jeg ønsker å jobbe for å få mitt forhold til å fungere bedre, men er usikker på om vi har et ”godt nok” grunnlag til å fortsette. Jeg ønsker derfor hjelp til å sette opp noen punkter over faktorer som er betydningsfulle i et parforhold? Kan dere hjelpe meg med å legge til flere punkter i listen???

1. Tiltrekning

2. Begjær/lidenskap

3. Interesser/hobbyer

4. Menneskesyn

5. Barneoppdragelse

6. Tillit

7. Gi/ta Kritikk

8. Sårbarhet

9. "Prate lett"

......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154029-viktig-i-et-parforhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

For min del ville jeg satt det opp sånn:

Respekt

Tillitt

Ærlighet

Komminikasjon

Trygghet (At man føler seg trygge på partneren, at man føler man kan være seg selv. Og at man f.eks. ikke er sjalu, pga. trygghet og tillitt.)

Aksept (At man klarer å akseptere partneren som h*n er, og ikke henger seg opp i små uvaner)

Tiltrekning

Begjær/lidenskap

Menneskesyn

Interesser/hobbyer

Barneoppdragelse (Kommunikasjon og aksept (at man er litt tøyelige, møtes på halvveien har mye å si her)

Gi/ta Kritikk (Komminikajson/aksept) At man kan fortelle partneren noe man ikke liker ved det andre uten at det blir bråk.

Hva du mener med sårbarhet er jeg usikker på?

Annonse

For min del ville jeg satt det opp sånn:

Respekt

Tillitt

Ærlighet

Komminikasjon

Trygghet (At man føler seg trygge på partneren, at man føler man kan være seg selv. Og at man f.eks. ikke er sjalu, pga. trygghet og tillitt.)

Aksept (At man klarer å akseptere partneren som h*n er, og ikke henger seg opp i små uvaner)

Tiltrekning

Begjær/lidenskap

Menneskesyn

Interesser/hobbyer

Barneoppdragelse (Kommunikasjon og aksept (at man er litt tøyelige, møtes på halvveien har mye å si her)

Gi/ta Kritikk (Komminikajson/aksept) At man kan fortelle partneren noe man ikke liker ved det andre uten at det blir bråk.

Hva du mener med sårbarhet er jeg usikker på?

Med sårbarhet, mener jeg at to mennesker som elsker hverandre senker forsvaret sitt og åpner seg helt. De er derfor mer sårbare ovenfor kritikk fra hverandre enn f.eks. en kollega...

forståelse og glemsel fra tidligere ;-)

det lærte jeg meg etter utroskap med tidligere partner, jeg måtte gi masse pluss at han måtte gi meg litt tid:-)

Dette er ikke lett men av egen erfaring så bør du kaste tidligere mistenksomheter langt bort før du går inn i et nytt forhold...

Annonse

Det var vel kanskje litt av grunnen til at jeg gjorde det slutt? Fordi du var en umoden #¤&¤%?

Jeg, umoden ? Synes du at det er umodent at jeg jobber med å få mitt nåværende forhold til å fungere?

Ganske sikker på at du ikke er min eks. Hun ville aldri i livet brukt sånt språk som deg...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Jeg synes du har laget en bra liste av viktige faktorer for et parforhold som skal vare. Jeg pleier å liste som de to viktigste punktene, altså som nr. 1 og nr. 2

1. gjensidig tillit

2. evne og vilje til å løse konflikter.

Gjensidig tillit er helt avgjørende for å kunne gi hveranre trygghet. Hvis den først får en brist kan nedturen begynne.

Og hvordan dere løser konflikter er nyttig å tenke gjennom. Alle par møter utfordringer i smlivet, og viljen til å løse dem er bedre enn å stikke dem under teppet.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...