Gå til innhold

Må man ha "tillatelse" fra allm. lege for å gå til gynekolog?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 26 år. I en del år nå så har jeg vært plaget med smerter i underlivet/ magen. Alt i fra smerter under sex akten, til smerter utenom. Det er alltid lavt lokalisert i magen. Samtidig så kjennes det ut som om det er fryktelig ømt på hver side, d.v.s. ca. der hvor eggstokkene er plassert. Mitt spørsmål er som følger: To ganger har jeg vært på legevakten p.g.a. ekstreme smerter i nederste delen av maven. Da har den legen som har sjekket meg sagt at jeg må få meg en henvisning til gynekolog av min faste lege. Dette fordi de mente at det kunne være en cyste el.l. på eggstokkene. Legene mente at det var bare mulig å finne det ut med en vaginal ultralyd. Senere fikk jeg også "beskjed" av en homeøpat å be min faste lege om det samme. MEN, min faste lege sier at dette bare er tull, og at han helt fint kan kjenne seg frm til at det ikke er noe på eggstokkene. Smertene mine mener han er i forbindelse med lite vorspiel før sex.... Så derfor lurer jeg på om det er mulig for meg å komme meg til en gynekolog uten henvisning fra legen min. Fordi jeg blir jo litt bekymret når jeg stadig blir bedt om å komme meg til gynekolog.

Takker for snarlig svar.

Klem fra

Fortsetter under...

Du kan gå til gynekolog uten rekvisisjon, men da koster det mye mer. Jeg var nettopp til en sjekk og betalte 250,- med rek. uten ville den samme timen koste 650,-.

Du kan jo bare gå til en tilfeldig lege og be om å få rekvisisjon sånn som jeg gjorde!

Mette Moen, Gynekolog

Du kan søke spesialist uten henvisning, men da må du ofte betale mer. Når du bestiller time bør du forhøre deg om prisen så du ikke blir ubehagelig overrasket. Det er sjelden at cyster gir smerter!

Du kan gå til gynekolog uten rekvisisjon, men da koster det mye mer. Jeg var nettopp til en sjekk og betalte 250,- med rek. uten ville den samme timen koste 650,-.

Du kan jo bare gå til en tilfeldig lege og be om å få rekvisisjon sånn som jeg gjorde!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...