Gå til innhold

Livmortappens forandring

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har denne måneden forsøkt å undersøke livmortappen, ettersom jeg har vært litt usikker på når jeg har eggløsning. Jeg synes det er vanskelig å finne eggløsningsslimet, men har lest at livmortappen forandres gjennom syklusen og at denne er lett å sjekke selv. Siden den dagen jeg mener at jeg hadde eggløsning har livmortappen min vært litt hoven, myk og den har en åpning på midten. Altså en uke nå.

Jeg har lest at den vil være slik under eggløsningen, men at den så trekker seg opp og bakover fram til menstruasjonen.

Hvis dette stemmer, hvorfor har ikke min det?

Kan du, Dr.Moen, forklare kort hvordan livmortappen forandrer seg gjennom syklusen, og hvordan den vil være om en befruktning har skjedd??

Takker for svar!

Klem fra Sønni

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15427-livmortappens-forandring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Selve livmortappen forandrer seg ikke, men mormunnsåpningen og slimet endres pga de store hormonforandringer som skjer (økning av produksjon av østrogen like før eggløsning). Mormunnsåpningen blir litt mer åpen og slimet langt og seigt. Noen bruker det som test på eggløsning.

Ved graviditet vil området mellom livmorhalsen og selve livmoren bli mykt.

Nevnte tegn er meget 'uspesifikke' og selv en erfaren gynekolog vil ha problem med å stille diagnose utfra slike funn, men noen kvinner bruker slimtesten (lang tråd) som en slags prevensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...