Gå til innhold

Excelproblem. Citoyen?? Andre??

Anbefalte innlegg

Gjest - grønnskolling
Skrevet

Er ikke så god på Excel, bruker det minimalt. Men nå skulle jeg så gjerne ha opprettet et dok der jeg i kolonne A kan skrive fødselsdato, og kolonne b skrive navn. Så vil jeg ha en magisk knapp å trykke på som gjør at listen sorterer seg selv slik at den som er født den 1 i måneden blir liggende først. Helst uavhengig av måned de er født i. Altså, ALLE som er er født den 1 kommer først, så alle som er født den 2. At det så igjen sorterer seg til 1.1, 1/2, så 1/3 er greit, men aller aller helst etter fødselsdato.

Var det noen som skjønte hva jeg spurte om nå? Håper det!!!

Gjest kan noe Excel
Skrevet

Det er ikke så vanskelig.

Marker en celle fra kolonne A. Gå deretter til Data i menylinjen og velg Sorter.

Tror det er en fordel å ha datorekken formatert som dato, men det er ikke sikkert at det er nødvendig. (Formatere: marker kolonne A, høyreklikk, velg Formater celler, så velger du det formatet du vil ha).

petter smart
Skrevet

Det er ikke så vanskelig.

Marker en celle fra kolonne A. Gå deretter til Data i menylinjen og velg Sorter.

Tror det er en fordel å ha datorekken formatert som dato, men det er ikke sikkert at det er nødvendig. (Formatere: marker kolonne A, høyreklikk, velg Formater celler, så velger du det formatet du vil ha).

Det fungerer nok ikke. Da får hun sortert rekkene etter dato, men da kommer år først, så måned og så dag, ikke dag før måned. Tror ikke det er mulig å sortere slik hun vil dersom hun ikke skal bruke flere kolonner.

petter smart
Skrevet

Tror du må dele opp datoen slik at dagen står i første kolonne, så måned, så år, så navn. Så velger du sorter og velger kolonne 1 som førstevalg, så kolonne 2.

Skrevet

Tror du må dele opp datoen slik at dagen står i første kolonne, så måned, så år, så navn. Så velger du sorter og velger kolonne 1 som førstevalg, så kolonne 2.

Det tror jeg og - og da skulle det fungere fint

Gjest kan noe Excel
Skrevet

Det fungerer nok ikke. Da får hun sortert rekkene etter dato, men da kommer år først, så måned og så dag, ikke dag før måned. Tror ikke det er mulig å sortere slik hun vil dersom hun ikke skal bruke flere kolonner.

Merkelig!

Jeg har ingen problemer med å få det til, hog har prøvd det ut på to forskjellige maskiner med ulike operativsystemer.

petter smart
Skrevet

Merkelig!

Jeg har ingen problemer med å få det til, hog har prøvd det ut på to forskjellige maskiner med ulike operativsystemer.

Får du til å sortere de først på dag i måneden før selve måneden, slik at den 1.2 kommer før 2.1?

Hvordan?

Gjest kan noe Excel
Skrevet

Får du til å sortere de først på dag i måneden før selve måneden, slik at den 1.2 kommer før 2.1?

Hvordan?

Det var så enkelt da jeg gjorde det, at jeg ikke helt ser at det er et problem..

Jeg har lagt inn fødselsdatoene i kolonne A og lagt de inn som f.eks. 01.02.72 og 02.01.77.

Så legger jeg navnene inn i kolonne B.

Deretter går jeg til Data, Sorter, og velger å sortere kolonne A i stigende rekkefølge.

Da får jeg den ønskede rekkefølgen, med dagene først, altså at 01.02 kommer før 02.01.

Mulig det har noe med tallformatet (eller datoformatet) at dere ikke får det til?

petter smart
Skrevet

Det var så enkelt da jeg gjorde det, at jeg ikke helt ser at det er et problem..

Jeg har lagt inn fødselsdatoene i kolonne A og lagt de inn som f.eks. 01.02.72 og 02.01.77.

Så legger jeg navnene inn i kolonne B.

Deretter går jeg til Data, Sorter, og velger å sortere kolonne A i stigende rekkefølge.

Da får jeg den ønskede rekkefølgen, med dagene først, altså at 01.02 kommer før 02.01.

Mulig det har noe med tallformatet (eller datoformatet) at dere ikke får det til?

Når du gjør som du sier så sorterer den datoen kronologisk, dvs at 01.02.72 kommer før 02.01.77 fordi året 72 kommer før 77. Prøv med samme årstall så vil du se at den sorterer 02.01 før 01.02.

Gjest kan noe Excel
Skrevet

Når du gjør som du sier så sorterer den datoen kronologisk, dvs at 01.02.72 kommer før 02.01.77 fordi året 72 kommer før 77. Prøv med samme årstall så vil du se at den sorterer 02.01 før 01.02.

Neida, jeg har lagt inn mange datoer, og får ikke det problemet som du sier.

Jeg får sortert etter dag, dernest på måned, og så på år.

petter smart
Skrevet

Hvilket format har du på cellene med datoene i?

petter smart
Skrevet

Der fant jeg ut det. Du må definere cellene som ren tekst og sortere fortløpende på tall.

petter smart
Skrevet

Definer først cellene der du skal skrive inn datoene som ren tekst, skriv så inn datoene og velg sorter og velg alternativ 2.

Gjest - grønnskolling
Skrevet

DET hjalp serru. TUSEN tusen takk Petter innmari-smart. Har ca tusen navn som skulle vært sortert etter dato. Ren tekst- ja det gjorde susen. Takk takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...