Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AGA1365380535

Jeg fødte en gutt for fem og en halv uke siden, og i den forbindelse fikk jeg en liten rift bakover. Den ble sydd av jordmor og i fødselsjournalen tror jeg det står følgende: "Overfladisk genital (?) rift sut.subcutant i xylocain". Skriften er veldig utydelig, så jeg er ikke HELT sikker på om dette er korrekt.

For et par uker siden da blødningen fra skjeden begynte å avta, merket jeg at jeg innimellom fikk bittelitt friskt blod på pairet i tillegg til utfloden som kom fra livmoren. Jeg tenkte ikke så mye over det, men nå som renselsen har gitt seg, har jeg av og til merket at jeg fremdeles får litt friskt blod på papiret. Når jeg tørker meg i skjeden på ny, er papiret helt rent, men når jeg holder det forsiktig på arret, kommer det en dråpe blod på papiret. I dag morges tok jeg fram et speil for å se om jeg kunne finne ut hva dette er, og da ser jeg at ca en cm bak skjedeåpningen er det et lite søkk i arret, og ettersom jeg kan se siver det blod herfra. I tillegg ser arret ut som om det er snurpet sammen - det er ikke en fin rett strek som jeg har hatt ved tidligere fødsler. Syns dette er ubehagelig - man er jo litt redd for å bli "ødelagt" der nede etter en fødsel, og jeg er redd for at dette er noe som kan skape problemer for meg senere. Noen dager kommer de ikke noe friskt blod, andre dager siver det litt hele tiden. I dag har det vært en del, og det er mulig det kan komme av at jeg syklet en ganske lang tur i går, samt gikk en rask treningstur på kvelden. Dersom det er som jeg tror, at blodet kommer fra en åpning i arret, må jeg da sy på nytt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154403-blod-fra-arr-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Først må jeg beklage at jeg ikke har fått svart deg tidligere, dette p.g.a. ferie og litt uheldige omstendigheter. Du skal imidlertid slippe å betale for svaret. Det er dessuten grunn til å tro at dette ikke er aktuelt lenger.

Jeg blir ikke bekymret på dine vegne når jeg leser det du har å fortelle. Det er ikke uvanlig at et sting spriker, går opp eller småblør en god stund etter fødselen. At det blør kan ha sammenheng med at det er i nærheten av endetarmsmuskulaturen og at det blir litt strekk i dette området når du har vært på toalettet eller for den saks skyld, syklet. Det betyr ikke at det ikke vil gro. Det er uansett uaktuelt å sy det på nytt nå. Hvis det mot formodning skulle være et problem for deg når det har gått en stund, bør du få lege til å vurdere om noe bør gjøres. Da må man i såfall lage nye sårflater. Mange steder i verden syr man ikke i det hele tatt, og dette gjelder ikke bare u-land, men også vestlige land med et godt helsevesen. Dette fordi man har erfart at grokjøttet i underlivet er så ekstremt bra og helningsprosessen stort sett går automatisk enten man syr eller ei.

Regner med at du har bestilt tid hos din lege for 6 ukers kontroll. Da vil det være på sin plass å få legen til å se på arret, evt. vurdere de plagene du har. Jeg ønsker deg lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...