Gå til innhold

Ateist som skal være fadder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det en smule selvmotsigende?

Akkurat som borgerlig konfirmasjon! Det er jo så tåpelig, da burde de i hvert fall kalt det for noe annet. Konfirmasjon betyr jo stadfestelse (av dåpen), og det tror jo ikke de på.

Det hadde jo vært like meningsløst som borgerlig gudstjeneste.

Hvis de _vil_ ha en ateist som fadder, så kan du jo bare gå igjennom ritualet på vanlig måte. Det blir jo feil uansett, spør du meg.

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

14

• flisa

5

• Gemini

2

• Nikki

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er ikke det en smule selvmotsigende?

Akkurat som borgerlig konfirmasjon! Det er jo så tåpelig, da burde de i hvert fall kalt det for noe annet. Konfirmasjon betyr jo stadfestelse (av dåpen), og det tror jo ikke de på.

Det hadde jo vært like meningsløst som borgerlig gudstjeneste.

Hvis de _vil_ ha en ateist som fadder, så kan du jo bare gå igjennom ritualet på vanlig måte. Det blir jo feil uansett, spør du meg.

Til opplysning så er ordet konfirmasjon latinsk, 'confirmatio' betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse.

Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen.

Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke.

Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke.

Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet.

Skrevet

Til opplysning så er ordet konfirmasjon latinsk, 'confirmatio' betyr stadfestelse, bekreftelse eller styrkelse.

Kirken bruker konfirmasjon i betydningen bekreftelse av dåpen.

Human-Etisk Forbund bygger ordet konfirmasjon på det latinske ordet 'confirmare' som betyr å støtte og styrke.

Går man til Cappelens latinske ordbok, finner man at ordene confirmatio og confirmare begge kommer fra ordet confirmate, som kan bety både stadfestelse, bekreftelse og styrkelse, og å støtte og å styrke.

Både kirken og Human-Etisk Forbund bygger altså sin konfirmasjon på det samme latinske ordet.

Tenk om Human-Etisk forbund kunne ha kalt det for noe annet, likevel!

Det er jo bare for å provosere.

Kalt det for voksenfest eller noe sånn. Da hadde det virket litt mer seriøst.

Skrevet

Voksenfest? Er man voksen når man er 14-15 år da?

Skrevet

Voksenfest? Er man voksen når man er 14-15 år da?

Neivel, ungdomsfest da. Samme det, bare de kunne kalle det for noe som ikke gjør at folk forbinder det med kristen konfirmasjon.

Dessuten er jeg sikker på at 99% av de som konfirmerer seg borgerlig gjør det for å få penger og gaver - og da trenger de ikke å late som de er kristne.

Hvorfor skulle de ellers gjøre det?

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldrene velger faddere som er ateister.

Det er ikke en fadderens oppgave å oppdra barnet i den kristne tro, men skal påse at det skjer.

Tviler veldig på at presten gjør om på formularet. Det vil jo lett kunne føre til rot og tull.

Skrevet

"Tenk om Human-Etisk forbund kunne ha kalt det for noe annet, likevel!"

Hvorfor det? Har kirken enerett på ordet?

Skrevet

Neivel, ungdomsfest da. Samme det, bare de kunne kalle det for noe som ikke gjør at folk forbinder det med kristen konfirmasjon.

Dessuten er jeg sikker på at 99% av de som konfirmerer seg borgerlig gjør det for å få penger og gaver - og da trenger de ikke å late som de er kristne.

Hvorfor skulle de ellers gjøre det?

De konfirmerer seg da ikke borgelig for å late som om de er kristne,det er jo nettopp kristendommen de vil holde seg unna.

99% av dem konfirmerer seg borgelig for å få penger og gaver sier du,hvor mange av de som konfirmerer seg i kirken gjør det da tror du?

Skrevet

"Tenk om Human-Etisk forbund kunne ha kalt det for noe annet, likevel!"

Hvorfor det? Har kirken enerett på ordet?

Nei, selvfølgelig ikke. Men er det ikke unødvendig provoserende å kalle det for noe slik at folk forbinder det med kristen konfirmasjon?

De kunne jo finne på sitt eget ord som gjelder bare for Human-etisk forbund.

Det synes

Skrevet

De konfirmerer seg da ikke borgelig for å late som om de er kristne,det er jo nettopp kristendommen de vil holde seg unna.

99% av dem konfirmerer seg borgelig for å få penger og gaver sier du,hvor mange av de som konfirmerer seg i kirken gjør det da tror du?

"De konfirmerer seg da ikke borgelig for å late som om de er kristne,det er jo nettopp kristendommen de vil holde seg unna."

Da burde de kalle det noe annet, slik at ikke det forveksles.

"99% av dem konfirmerer seg borgelig for å få penger og gaver sier du,hvor mange av de som konfirmerer seg i kirken gjør det da tror du?"

Det er et annet spørsmål, som ikke egentlig har noe med diskusjonen å gjøre, men ja - selvfølgelig er det en stor prosent som gjør det bare for pengene og gavene i Den norske kirke også.

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Men er det ikke unødvendig provoserende å kalle det for noe slik at folk forbinder det med kristen konfirmasjon?

De kunne jo finne på sitt eget ord som gjelder bare for Human-etisk forbund.

Det synes

Ja ja, men er det provosserende da? Har aldri reagert på det.

Skrevet

Ja ja, men er det provosserende da? Har aldri reagert på det.

Jeg synes det er unødvendig.

F.eks: kristendommen har konfirmasjon, jødedommen har bar-mitzvah, kunne ikke Human-etisk forbund ha laget sin egen greie?

Skrevet

"De konfirmerer seg da ikke borgelig for å late som om de er kristne,det er jo nettopp kristendommen de vil holde seg unna."

Da burde de kalle det noe annet, slik at ikke det forveksles.

"99% av dem konfirmerer seg borgelig for å få penger og gaver sier du,hvor mange av de som konfirmerer seg i kirken gjør det da tror du?"

Det er et annet spørsmål, som ikke egentlig har noe med diskusjonen å gjøre, men ja - selvfølgelig er det en stor prosent som gjør det bare for pengene og gavene i Den norske kirke også.

"Da burde de kalle det noe annet, slik at ikke det forveksles."

Tviler på at det forveksles så mye.Vi får da opplyst forskjellene når vi kommer til konfirmasjonforberedelsestiden.De som ikke er opplyst om forskjellen, er vel helst de som er under 13 år eller ikke går/har gått på skole.

"Det er et annet spørsmål, som ikke egentlig har noe med diskusjonen å gjøre, men ja - selvfølgelig er det en stor prosent som gjør det bare for pengene og gavene i Den norske kirke også."

Du nevnte det.

Skrevet

"Da burde de kalle det noe annet, slik at ikke det forveksles."

Tviler på at det forveksles så mye.Vi får da opplyst forskjellene når vi kommer til konfirmasjonforberedelsestiden.De som ikke er opplyst om forskjellen, er vel helst de som er under 13 år eller ikke går/har gått på skole.

"Det er et annet spørsmål, som ikke egentlig har noe med diskusjonen å gjøre, men ja - selvfølgelig er det en stor prosent som gjør det bare for pengene og gavene i Den norske kirke også."

Du nevnte det.

Jeg synes bare de burde kalle det noe annet, for å understreke at det ikke er det samme som kristen konfirmasjon. Da hadde i hvert fall jeg respektert det mer.

Skrevet

F.eks: kristendommen har konfirmasjon, jødedommen har bar-mitzvah, kunne ikke Human-etisk forbund ha laget sin egen greie?

Du kan jo spørre dem:

http://www.human.no/

Skrevet

Det gjorde vel det litt enklere, den gangen borgerlig konfirmasjon ble innført, å kalle det for noe folk visste hva var.

Synes det høres greit ut med 'borgerlig konfirmasjon' og 'kirkelig konfirmasjon'. Ingen kan da blande sammen disse to.

Skrevet

Jeg synes bare de burde kalle det noe annet, for å understreke at det ikke er det samme som kristen konfirmasjon. Da hadde i hvert fall jeg respektert det mer.

Du _vet_ da forskjellen,eller?Hvorfor respektere det mindre pga navnevalget?

Skrevet

Det gjorde vel det litt enklere, den gangen borgerlig konfirmasjon ble innført, å kalle det for noe folk visste hva var.

Synes det høres greit ut med 'borgerlig konfirmasjon' og 'kirkelig konfirmasjon'. Ingen kan da blande sammen disse to.

Synes det hadde vært bedre om de kalte det for noe som understreket at det ikke er det samme som kirkelig konfirmasjon.

Skrevet

Du _vet_ da forskjellen,eller?Hvorfor respektere det mindre pga navnevalget?

For jeg synes borgerlig konfirmasjon er en like stor selvmotsigelse som borgerlig gudstjeneste.

Skrevet

Synes det hadde vært bedre om de kalte det for noe som understreket at det ikke er det samme som kirkelig konfirmasjon.

Men det er jo ikke det samme som kirkelig konfirmasjon. Det tror jeg folk forstår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...