Gjest JA takk begge deler Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Vi har en sønn som ikke er vår av biologisk opphav. Han har vært igjennom flere omsorgsskifter som spedbarn, men har bodd hos oss siden han var bare et halvt år gammel. For en tid tilbake fikk han diagnosen ADHD. Vi har "visst" siden han var bare 2-3 år gammel at det var noe som ikke stemte helt, men med hans bakgrunn skulle det også bare mangle. Da han begynte på skolen i fjor, ble det vart på utredningsarbeidet. Diagnosen ble raskt stilt, og medisiner ble utskrevet. Og de virker. Han er mye roligere enn før. MEN han er fortsatt forferdelig krevende. Han "suger" oppmerksomheten og kreftene ut av meg, han kan enkelte dager drive meg til vannvidd. Det er akkurat som han skal ha bekreftelse absolutt hele tiden på at jeg "ser" ham, og at jeg er der for ham. Det hjelper ikke samme hvor mye jeg gir ham av dette. Han vil bare ha mer og mer hele tiden. Jeg tappes for både krefter og humør enkelte dager.... Nå har jeg hørt og lest mye om tilknytningsforstyrrelser, og har lært at dette er noe som kan oppstå selv om barnet er veldig lite når det opplever omsorgsskifte. Det som provoserer meg, er at fagpersonene rundt oss strides så veldig om dette. BUP hevder hardnakket at dette er kun ADHD, og at alt dette er normalt hos ADHD-barn. Andre som har vært involvert (pedagogisk ekspertise, sies å være en av de beste i landet på sitt område...) mener dette ikke har noe med ADHD å gjøre men er en ren tilkytningsforstyrrelse. Selv tror jeg at det er en kombinasjon. Medisineringen hjelper jo, det hadde den vel ikke gjort hvis det ikke var ADHD. Samtidig har vi mange ekstra utfordringer med gutten vår, selv etter medisineringen, som stemmer veldig bra med det vi har lært om relasjonsskader/tilknytningsforstyrrelser. Han strever med å holde oversikten over situasjoner, trenger 100% oppmerksomhet fra en voksen hele tiden, må plassere alle han kjenner i sitt lille makt-hierarki o.s.v. Dette ser det ikke ut til at medisinene (Conserta) hjelper mot. Så hva skal vi tro? Hvilken diagnose skal vi bruke? Når fagpersonene kaller det to forskjellige ting, og til og med kaller det den andre driver med for stigmatisering? Jeg blir litt oppgitt her.... Hva er vanlig for ADHD-barn? Sliter de normalt med disse tingene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 "Medisineringen hjelper jo, det hadde den vel ikke gjort hvis det ikke var ADHD." Jo. Forsøkning viser at også ADHD-medisin (altså små doser amfetamin) gitt til barn uten ADHD-diagnose gjør dem roligere og mer konsentrerte. Du er antagelig kjent med at fagfolk er uenige om hvorvidt ADHD i dag overdiagnostiseres eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annen adhd-mamma Skrevet 7. august 2004 Del Skrevet 7. august 2004 Mitt ADHD-barn på snart 7 år sliter med de samme tingene som ditt barn gjør. Han er utrolig krevende og har et eierforhold til meg som sliter enormt. Veldig sjalu. Husk at medisiner bare er en liten del av behandlingen, han skal fortsatt ha oppfølging og tilrettelegging på skolen. Min gutt fungerer best i en-til-en kontakt med en voksen, så han har egen assistent på skole/sfo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja takk begge deler Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Mitt ADHD-barn på snart 7 år sliter med de samme tingene som ditt barn gjør. Han er utrolig krevende og har et eierforhold til meg som sliter enormt. Veldig sjalu. Husk at medisiner bare er en liten del av behandlingen, han skal fortsatt ha oppfølging og tilrettelegging på skolen. Min gutt fungerer best i en-til-en kontakt med en voksen, så han har egen assistent på skole/sfo. Takk for svaret ditt. Kan jeg spørre om hvor mye oppfølging barnet ditt får? Gutten vår fungerer helt klart best når han har en-til-en kontakt med voksen, og han har fått noe hjelp på skolen. Men det er veldig lite ift. hva han trenger (kun 8 timer på skolen, og noen timer om ettermiddagen på SFO), i tillegg til at assistentene er mange forskjellige og dessverre både uerfarne og uten kompetanse. I det hele tatt sliter vi fælt med oppfølgingen på skolen... Hvordan har dere fått det til? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JA takk begge deler Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 "Medisineringen hjelper jo, det hadde den vel ikke gjort hvis det ikke var ADHD." Jo. Forsøkning viser at også ADHD-medisin (altså små doser amfetamin) gitt til barn uten ADHD-diagnose gjør dem roligere og mer konsentrerte. Du er antagelig kjent med at fagfolk er uenige om hvorvidt ADHD i dag overdiagnostiseres eller ikke. Nei, det visste jeg ikke. Har hørt at amfetamin virker motsatt, altså speedende, hvis det ikke er ADHD. Men at fagmiljøet er uenige om hvorvidt ADHD er overdiagnostisert eller ikke, jo det har jeg fått erfare.... Nå hjelper medisinene så bra i vårt tilfelle at jeg ville ikke vært dem foruten. Vi var skeptiske til medisiner, men valgte til slutt å prøve nærmest i ren desperasjon. Men det er så mange andre ting som medisinene ikke tar... Uansett - takk for svaret. Nå lærte jeg noe nytt også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomja Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 I forhold til at en ad/hd diagnose settes med reaktive forstyrrelser/ tilknytningsforstyrrelser, er det ganske sammenfallende å se hvilke kriterer som legges til grunn for en borderline diagnose. Borderline diagnosen stilles etter blant annet at barnet takler ikke samspillet med andre, verken barn eller voksne, og reagerer ikke på andres signal slik man skulle forventet etter dets alder. Det kan være krevende, klengete eller befalende, være vekselvis veldig kjærlig eller ekstremt rasende overfor samme person, trekke seg tilbake og være utilgjengelig i perioder - eller være helt ukritisk i sin kontaktsøkning. Barnet er konstant engstelig, noe som kan føre til konsentrasjonsvansker, rastløshet og søvnvansker. Kan ha overdreven frykt for nye situasjoner og for atskillelser. Overdreven impulsiv adferd. Barnet handler impulsivt uten tanke på konsekvensene. Mangler selvkontroll; kan ha gjentatte og uregjerlige raserianfall og tåler ikke motsigelser. Dette var noen punkt fra Borderline symptomer. Påfallende likhet med en ad/hd diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Hei, jeg har vært på kurs med en psykolog som hadde god peiling på tilknytningsforstyrrelser. http://www.haarklou.no Kanskje du kan finne ut noe mer ved å lese på hjemmesiden hans? Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma-A Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Hei, jeg har vært på kurs med en psykolog som hadde god peiling på tilknytningsforstyrrelser. http://www.haarklou.no Kanskje du kan finne ut noe mer ved å lese på hjemmesiden hans? Beste hilsen fra Jeg har faktisk vært på det samme kurset! Det var kjempebra. Og jeg tror gutten min har en tilknytningsforstyrrelse, men det tror altså ikke psykiateren vi går til. Og ja, jeg er enig i at Haarklou må ha god greie på dette. Kanskje jeg skulle be om en utredning privat?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Jeg har faktisk vært på det samme kurset! Det var kjempebra. Og jeg tror gutten min har en tilknytningsforstyrrelse, men det tror altså ikke psykiateren vi går til. Og ja, jeg er enig i at Haarklou må ha god greie på dette. Kanskje jeg skulle be om en utredning privat?? Sikkert ikke dumt, han kan jo også kontaktes over telefon. Lykke til! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest floretta Skrevet 18. august 2004 Del Skrevet 18. august 2004 Er du sikker på at han ikke har FAS/FAE? Det gir også slike tilleggsvansker som du nevner - og barn med FAS har også ofte relasjonsskader/tilknytningsvansker. Som mor til et adoptivbarn med "ordinær" ADHD og et med FAS og ADHD, ser jeg i hvertfall mange forskjeller! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anouschka78 Skrevet 23. august 2004 Del Skrevet 23. august 2004 Hei, du! Disse tingene er vel noen av kjennetegnene ved ADHD og ritalin/concerta tar ikke vekk dette, foruten noe av uroen og hjelper på konsentrasjonen. Men det fjerner ikke ADHD'en. Min sønn på 7 år har "klar" ADHD. Dvs. det var svært enkelt å sette diagnose på han siden han har vist sterke symptomer siden ett års alder. Alikevel har jeg bedt om utredning tre ganger pga. traumatiske episoder i forhold til barnets far i tidlig oppvekst, (rus og vold mot meg.) Etter pappaens rusbehandling og terapi viser det seg at han ganske sannsynlig også har ADHD men ikke har fått hjelp i sin oppvekst. Det kan jo tenkes at adoptivbarn faktisk oftere har foreldre med "uoppdaget" ADHD og masse sekundærvansker. Må nevne at ADHD er den mest arvelige lidelsen Lykke til! PS. Be om utredning kun hos psykiater, gjerne tre ganger dersom du er usikker :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anouschka78 Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 I forhold til at en ad/hd diagnose settes med reaktive forstyrrelser/ tilknytningsforstyrrelser, er det ganske sammenfallende å se hvilke kriterer som legges til grunn for en borderline diagnose. Borderline diagnosen stilles etter blant annet at barnet takler ikke samspillet med andre, verken barn eller voksne, og reagerer ikke på andres signal slik man skulle forventet etter dets alder. Det kan være krevende, klengete eller befalende, være vekselvis veldig kjærlig eller ekstremt rasende overfor samme person, trekke seg tilbake og være utilgjengelig i perioder - eller være helt ukritisk i sin kontaktsøkning. Barnet er konstant engstelig, noe som kan føre til konsentrasjonsvansker, rastløshet og søvnvansker. Kan ha overdreven frykt for nye situasjoner og for atskillelser. Overdreven impulsiv adferd. Barnet handler impulsivt uten tanke på konsekvensene. Mangler selvkontroll; kan ha gjentatte og uregjerlige raserianfall og tåler ikke motsigelser. Dette var noen punkt fra Borderline symptomer. Påfallende likhet med en ad/hd diagnose. Hei, du. Interessant tema, selv om jeg er skeptisk til bruken av borderline diagnose på barn. Dette er jo lignende symptomer og det viser jo faktisk en umoden oppførsel, som ikke er uvanlig hos barn med ADHD. De er modningsmessig etter andre barn. Dette er symptomer som forhåpentligvis forbedrer seg etterhvert som ADHD-barnet blir eldre. Borderline begrepet burde kun brukes på voksne der den type infantil oppførsel ikke er normalt for alderen. Synd, men det virker heller som at BDP er overdiagnotisert og at mange egentlig skulle vært fanget opp tidligere med en ADHD eller bipolar diagnose som barn/tenåringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Nei, det visste jeg ikke. Har hørt at amfetamin virker motsatt, altså speedende, hvis det ikke er ADHD. Men at fagmiljøet er uenige om hvorvidt ADHD er overdiagnostisert eller ikke, jo det har jeg fått erfare.... Nå hjelper medisinene så bra i vårt tilfelle at jeg ville ikke vært dem foruten. Vi var skeptiske til medisiner, men valgte til slutt å prøve nærmest i ren desperasjon. Men det er så mange andre ting som medisinene ikke tar... Uansett - takk for svaret. Nå lærte jeg noe nytt også :-) Har han fas/fae med adhd/autisme som tileggsdiagnose? Anonym. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.