Gå til innhold

Ekstrem aldersforskjell - hvordan tenker kvinner?

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren

Jeg så i VG igår at Tor Andersen i P4 (56) har giftet seg med NN (28). En aldersforskjell på hele tjueåtte (28...) år(!)

Dette er langt i fra første gang man ser slike alderforskjeller (men jeg har vel aldri sett ekstreme aldersforskjeller den andre veien, dvs svært ung mann).

At en ungdommelig mann på 56 og "voksen" erfaren kvinne på 28 kan ha det godt der og da kan forsåvidt forstås. MEN;

Hvorfor skjer det?

Er det den klassiske maktårsaken (enten kjendisstauts eller penger) som er tiltrekkende?

Er det pappa-erstatningen....?

Tenker slike kvinner fremover, eller er de bare her-og-nå orienterte?

Når denne kvinnen runder 40 og på mange måter er på sin høyde i livet, så er mannen i ferd med å ri inn i solnedgangen. Hva forener dem da, når hun kanskje må være hjemmehjelp for en mann som trolig har forandret humør/livlighet og interesser betydelig siden han var 56...?

Hun vil nesten garantert bli enke, og må jo vite allerede idag at hun ikke vil bli gammel med mannen hun er glad i. Betyr ikke det noe når man leter etter samlivspartner? (Eller er det bare jeg som er så jævlig rasjonell og planleggende når jeg ønsker en partner jeg kan bli gammel sammen med..?)

Noen kvinner som forsøksvis kan opplyse Ørkenvandreren?

Fortsetter under...

mil1365380270

Skjønner ikke at hun tenner på en som er så mye eldre, jeg. Men er man forelsket, så blir man vel mest lykkelig av å leve det ut, uansett?

Kanskje fordi han har masse erfaring, intelligent, til å stole på, mindre krevende enn yngre menn?

Når jeg var 18 hadde jeg en på 43...

I 32 års alder en på 48...

I 35 års alder en på 41...

Ergo...dess eldre jeg blir dess yngre blir gubbane ;)

Det som har trekt meg er modenheten - med alt hva det innebærer.

(Farsfigur savner jeg ikke)

Tror nok ikke jeg går under min egen alder...iallefall ikke på en god del år ennå...

Men man skal aldri si aldri har jeg lært :)

Jeg tror nok mannen måtte vært enormt spesiell om jeg skulle funnet meg en på 64 ja.... Når jeg er 40 er jo han nesten 70.

Selv om jeg tydelig ser paralleller til farsfigur-greia i meg selv (oppvokst med en fraværende og totalt ansvarsfraskrivende far) så har jeg så langt inn falt for noen som er så mye eldre enn meg. Har holdt meg innenfor en 10-årsgrense så langt. :o)

skorpionfisken

Jeg vet ikke om vi sorterer under dette med ekstrem aldersforskjell. Min samboer er 11 år eldre enn meg. Alderen hans kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg regner med at dersom vi blir gamle sammen så kan det være at jeg blir enke. Men man vet jo ikke, jeg kan jo bli drept i en bilulykke i morgen, eller det kan bli slutt mellom oss om 10-20 år, det har jeg opplevd før.

Men jeg regner altså med å bli gammel med mannen og at jeg blir enke, og legger opp mine tanker på og planer for alderdommen etter det. Det er blandt annet jeg som har den beste pensjonsordningen av oss to. Jeg planlegger også å ha en leilighet som det er greit å være alene i når man blir gammel.

Dessuten kan det jo være at jeg finner en sprek "ung" mann hvis jeg en gang blir alene...:-)

Annonse

Gjest uten signatur

Kanskje hun har sjekket at han har en solid livsforsikring, slik at hun satser på en formuende singel siste del av livet med reiser jorden rundt?

Neida, det er vel kjærligheten da? Noen velger eldre menn, andre velger unge voldelige bøller, andre narkomane og alkoholikere, eller en som alltid har vært notorisk utro. Men det nytter ikke si noe til noen av dem. De må liksom erfare det selv.

Men sånn er det vel med alt her i livet. Ikke alle skulle giftet seg. Ihvertfall ikke med den de giftet seg med. Og bare halvparten av de som har fått barn burde fått det. Mennesket er en skrøpelig rase egentlig.

Jeg vet ikke om vi sorterer under dette med ekstrem aldersforskjell. Min samboer er 11 år eldre enn meg. Alderen hans kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg regner med at dersom vi blir gamle sammen så kan det være at jeg blir enke. Men man vet jo ikke, jeg kan jo bli drept i en bilulykke i morgen, eller det kan bli slutt mellom oss om 10-20 år, det har jeg opplevd før.

Men jeg regner altså med å bli gammel med mannen og at jeg blir enke, og legger opp mine tanker på og planer for alderdommen etter det. Det er blandt annet jeg som har den beste pensjonsordningen av oss to. Jeg planlegger også å ha en leilighet som det er greit å være alene i når man blir gammel.

Dessuten kan det jo være at jeg finner en sprek "ung" mann hvis jeg en gang blir alene...:-)

Det var 18 år i aldersforskjell mellom min mormor og morfar.

Min mormor døde av sykdom (kreft) når hun hadde blitt 73 år, og hun sa rett før hun døde at hun hadde vært svært heldig som hadde fått et slikt langt og godt liv sammen med morfar - men at hun syntes det var leit at hun ikke kunne være der for han lenger.

Morfar døde av slag 3 år senere - 94 år gammel. De siste 3 år på sykehjem. Han var frisk og oppegående helt til mormor ble syk, og det virket nesten som om de ble "syke sammen".

Så jeg tror ikke man skal bekymre seg alt for mye for fremtiden, selv om det er litt aldersforskjell.

Det er veldig individuelt hvor gammel man blir, og hvor frisk man holder seg etterhvert som man blir eldre.

Planlegger man for mye, kan det fort skje noe som ikke "passer inn" i langtidsplanene.....

petter smart

Det var 18 år i aldersforskjell mellom min mormor og morfar.

Min mormor døde av sykdom (kreft) når hun hadde blitt 73 år, og hun sa rett før hun døde at hun hadde vært svært heldig som hadde fått et slikt langt og godt liv sammen med morfar - men at hun syntes det var leit at hun ikke kunne være der for han lenger.

Morfar døde av slag 3 år senere - 94 år gammel. De siste 3 år på sykehjem. Han var frisk og oppegående helt til mormor ble syk, og det virket nesten som om de ble "syke sammen".

Så jeg tror ikke man skal bekymre seg alt for mye for fremtiden, selv om det er litt aldersforskjell.

Det er veldig individuelt hvor gammel man blir, og hvor frisk man holder seg etterhvert som man blir eldre.

Planlegger man for mye, kan det fort skje noe som ikke "passer inn" i langtidsplanene.....

En får håpe dette ikke skjer med alle, slik at denne kvinnen på 28 får en tidlig død når hennes mann dør.

Men dette er et kjent fenomen, at når den ene dør mister den andre livslysten og dør kort tid etterpå.

Costa1365380367

Jeg liker ikke denne diskusjonen. Det er ikke noe galt i at yngre kvinner vil ha eldre menn. Ikke noe galt, sier jeg!

Om 30 år blir jeg 60. La oss håpe trenden fortsetter i minst 30 år til.

Jeg håper du kan "sjøsette" jenter helt frem til den dagen dine barn må bestille kiste til deg.

En får håpe dette ikke skjer med alle, slik at denne kvinnen på 28 får en tidlig død når hennes mann dør.

Men dette er et kjent fenomen, at når den ene dør mister den andre livslysten og dør kort tid etterpå.

Nå la jeg dette inn under innlegget der det var 11 års aldersforskjell og ikke 28.

Så i det tilfellet er vel sansynligheten for at hun dør før mannen noe større enn i det andre tilfellet.....

Men hvis man ser på hvor mange (eller få) forhold som nå faktisk varer livet ut, så blir vel dette også en mindre aktuell problemstilling etterhvert som tiden går...?

Annonse

Når jeg var 18 hadde jeg en på 43...

I 32 års alder en på 48...

I 35 års alder en på 41...

Ergo...dess eldre jeg blir dess yngre blir gubbane ;)

Det som har trekt meg er modenheten - med alt hva det innebærer.

(Farsfigur savner jeg ikke)

Tror nok ikke jeg går under min egen alder...iallefall ikke på en god del år ennå...

Men man skal aldri si aldri har jeg lært :)

He-he.. selv har jeg holdt meg til menn i 30-åra fra jeg var 19 og fram til for noen få år siden ;-) Nå har jeg imidlertid tatt steget opp i 40-års ligaen!!

Alderen har lite å si når man er glad i/forelsket i en person.

Det er 19 år mellom mora og faren min, så faren min var like gammel som besteforeldrene til mine jevngamle venninnner. Men mye sprekere enn foreldrene deres.

En annen sak er vel at menn over 40/50 i dagens samfunn er mere MENN enn enkelte 30 åringer i 2004? De har en annen arbeidsmoral og holdning synes jeg.. sånn genrelt sett mener jeg. Skjærer ikke alle over en kam her altså!

• 3 uker senere...

Jeg tror de fleste av disse damene tiltrekkes av makt/kjendis-faktoren.

Som f.eks dama til Leif Erik Forberg som sjekka ham opp på danskebåten. Mer harry blir det vel nesten ikke.

Jeg er sammen med en mann som er 17 år eldre enn meg.

Jeg tiltrekkes ikke av makten hans, for den er liten.. Han er en helt normal fyr, men normal jobb, lønn og utseende.

Mange sier at slike jenter søker en manglende fars figur, men det er helt feil. Tror noen sier dette fordi de selv aldri har følt å bli tiltrukket av en som er en del eldre..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...