Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 36 og var til kontroll hos lege/gynekolog på fredag den 12.01.

Han ble bekymret for at jeg ikke har store nok bekkenmål til å kunne føde vaginalt da barnet ikke hadde beveget seg ned i bekkenet ennå.

Årsaken til at han ble bekymret var at mitt første barn heller ikke var gått ned i bekkenet i uke 36,6. det ble den gang ikke foretatt målinger av bekkenet da barnet ble tatt med "planlagt" keisersnitt pga. vekstretardasjon, - 50 %.

Legen har sendt henvisning for røntgen av bekkenet, med det forbehold at barnet fortsatt ikke har beveget seg ned i bekkenet ved neste kontroll hos jordmor i morgen den 16.01.

Spørsmål:

Hvor vanlig/uvanlig er det at barnet hos meg som 2.dregangsgravid men 1.stegangsfødende i uke 36 ikke har beveget seg ned i bekkenet ?

Hvor store bekkenmål må/bør en ha for å kunne føde vaginalt ? Hva er grensemålene og hva er målene for at en absolutt ikke kan føde vaginalt ?

Må legge til at jeg er 160 cm. høy.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15483-trangt-bekken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte ovanligt att barnet inte har blivit fixerat i bäckenet i vecka 36. Hos en del kvinnor så fixerar sig barnet mycket tidigt medans på andra gjör barnet det inte föränn när förlossningen har startat. Jag har förstått det så att en röntgen skall gjöras på dig om inte barnet har blivit fixerat i morgon. Då mäter man olika mått på ditt bäcken och dessa mått skall då var inom normalvärdena för att en vanlig vaginal förlossning skall planläggas. Om dina mått skulle var för trånga så planlägger man ett kesjarsnitt i vecka 38. Vad dessa olika mått skulle vara är i cm är svårt att beskriva och för dig svårt att förstå, utan att ha en bild att se på. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15483-trangt-bekken/#findComment-73036
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...