Gå til innhold

Slutt på ammingen


LenaK

Anbefalte innlegg

Vår lille gutt på 4 måneder er ikke interessert i puppen lenger. De siste 14 dagene har det vært et styr å få ham til å ta puppen. Alt annet er mere interressant, og han snur og vrir seg for å se på alt annet. Han blir illsint hvis jeg prøver å legge ham til, og bøyer seg omtrent dobbelt bakover og skriker. Jeg blir frustrert og han er jo tydeligvis totalt uinterresert i å suge pupp. Har prøvd å amme alle mulige steder og i alle mulige stillinger uten at det har hjulpet. Ammet ham når han sov, og da tok han puppen en liten stund. Det har endt med at han blir skrubbsulten, og jeg har måttet gi ham tillegg for å få i ham mat. Det er forsåvidt greit, - han tar flasken godt og liker tillegget.

Det har jo blitt lite pupp den siste tiden, og melkemengden har tydeligvis gått ned, for jeg har bare hatt spreng noen få ganger disse 14 dagene. Da har jeg pumpet ut overskuddet og gitt ham det på flaske. Nå får jeg ikke ut mere, for utdrivningsrefleksen "virker ikke" noe særlig uten at han samtidig suger på den andre puppen. Har bestemt meg for å slutte å prøve å tvinge gutten til å ta pupp, men hvordan blir det med melken? Vil jeg ha melk i puppen lenge etter å ha gitt opp ammingen? Det ser ut til at melkemengden har regulert seg etter etterspørselen, for det er ikke mange dråpene igjen (tror jeg), og jeg håper at jeg ikke får noe problem med tilstoppede melkeganger/betennelse. Føler meg litt mislykket som måtte gi meg så brått (føles brått for meg, var ikke forberedt siden jeg _hadde_ mye melk).

Er det noen som har noen beroligende ord til meg, evt gode råd om ammeslutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære LenaK. Du har ammet barnet ditt i 4 måneder og gjort det du har kunnet. Jeg syns det er viktig at du ser på det du har fått til og ikke bare det at du kanskje ikke nådde det målet du hadde satt deg. Han har fått morsmelk mye lengre enn mange andre barn og alt teller. Det er sårt når barnet ikke vil ha bryst fordi man kan føle seg veldig avvist. Det er viktig at dette ikke blir en kamp.Slutter du å amme kan du fortsatt ha mye hudkontakt. Når du slutter så gradvis så tror jeg ikke melkespreng blir noe problem. Om du får spreng så pump eller håndmelk forsiktig til sprengen letter. Får du ikke utdrivningsrefleksen i gang ved å stimulere brystknoppen så ta kontakt med legen din for å få resept på Syntocinon nesespray som kan hjelpe. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære LenaK. Du har ammet barnet ditt i 4 måneder og gjort det du har kunnet. Jeg syns det er viktig at du ser på det du har fått til og ikke bare det at du kanskje ikke nådde det målet du hadde satt deg. Han har fått morsmelk mye lengre enn mange andre barn og alt teller. Det er sårt når barnet ikke vil ha bryst fordi man kan føle seg veldig avvist. Det er viktig at dette ikke blir en kamp.Slutter du å amme kan du fortsatt ha mye hudkontakt. Når du slutter så gradvis så tror jeg ikke melkespreng blir noe problem. Om du får spreng så pump eller håndmelk forsiktig til sprengen letter. Får du ikke utdrivningsrefleksen i gang ved å stimulere brystknoppen så ta kontakt med legen din for å få resept på Syntocinon nesespray som kan hjelpe. Lykke til.

Dette var så utrolig godt å lese...Sitter her med tårene i øya fordi du forsto meg så godt. Du har helt rett, - jeg føler meg avvist av lillegutt. Men det går vel bedre etterhvert. Skal til legen i morra (for noe annet), så jeg skal forhøre meg om nesesprayen da. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...