Gå til innhold

Sjokkregning for tannregulering hos barn.

Anbefalte innlegg

Min 13 åring fikk for en stund siden satt inn tannregulering. Han hadde en tann som satt over de andre tennene, denne måtte ned. Sendte inn søknad til trygdekontoret om å få dekket dette. Får svar tilbake om at vi får dekket 40% av behandlingen og må ut med hele 11000 kroner selv.

Jeg trodde faktisk at slik behandling skulle være gratis i rike Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/154867-sjokkregning-for-tannregulering-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har kanskje noe med nødvendigheten å gjøre? At skjønnhetsfeil ikke gir like mye refusjon som bittfeil, f.eks?

Dette var vel ikke noe skjønnhetsfeil da. Men jeg vet ikke hvordan de ser på dette. Den tanna som vokste over de andre var det rett og slett ikke plass til. Regner med dette hadde fått en eller annen konsekvens om han ikke hadde fått regulering.

Uansett skal jo tannbehandling være gratis for barn da.

Tror man må være underbitt eller 9 mm overbitt for å få dekket 75% og det er av den summen den offentlige tannlegen tar, ikke hva privatpraktiserende skal ha betalt.

Så 40% er vanlig å få dekket og enda må man gjerne ut med noen tusen ekstra.

• 2 uker senere...

Dette var vel ikke noe skjønnhetsfeil da. Men jeg vet ikke hvordan de ser på dette. Den tanna som vokste over de andre var det rett og slett ikke plass til. Regner med dette hadde fått en eller annen konsekvens om han ikke hadde fått regulering.

Uansett skal jo tannbehandling være gratis for barn da.

Tannregulering er nok ikke gratis, nei. Det er forskjellige grader av alvorlighetsgrad av feilstillingen og utgiftene dekkes ut i fra det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...