mummin Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hei! Jeg har gått på p-pillen Microgynon i noen måneder etter å ha sluttet med Diane ved juletider. Nå har jeg begynt å få noen småkviser, og har dermed fått resept på Yasmin. Det jeg lurer litt på er om det er dumt av meg å evt bruke Yasmin siden jeg for et par år siden hadde noen episoder med migreneanfall? (både søsteren og moren min har migrene). P-pillene jeg har brukt tidligere har ikke gitt meg mer migrene. Kan evt dette føre til større sjanser for å få blodpropp? Stilte disse spørsmålen til legen i dag, men virket som han hadde det litt travelt og bare skrev ut resepten... En annen ting jeg lurer på er om det er økt fare for å få soppinfeksjoner ved bruk av Yasmin i forhold til ved bruk av andre p-piller? Har ikke tidligere vært plaget av dette. Ser også at det under bivirkninger av Yasmin står økt fare for nedstemthet/depresjoner. Har ikke merket noe til dette tidligere, bortsett fra litt lett for å gråte i visse perioder da jeg brukte Microgynon. Kan Yasmin føre til økt sjanse for å føle nedstemthet i forhold til hva andre p-piller gjør? Takknemlig for svar og evt å høre om andres erfaringer knyttet til Yasmin:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154917-yasmin-og-bivirkninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Med hensyn til p-piller og migrene, så skal man ikke bruke dem hvis anfallet har det man betegner som ’aura’, at det er synsforstyrrelser, evt føleforstyrrelser før det egentlige anfallet. Det kan tyde på sammentrening av karrene og dermed økt risiko for blodpropp (slag). Når blir bedre, noen verre av migrene ved p-pille bruk. Det er ikke vitenskapelig vist at p-pille øker risiko for sopp. Her stiller alle p-piller sannsynligvis likt. Med hensyn til psykiske forandringer, så er det ved Yasmin faktisk vist at i all fall den premenstruelle depresjon (PMS) kan bli bedre. Det er stort sett ikke noe mønster som går igjen fra kvinne til kvinne og fra pille til pille. Det er bare å prøve seg fram, kvinner reagerer ulikt. Hvis du følte deg bedre på Diane, kan du gjerne gå tilbake til den. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154917-yasmin-og-bivirkninger/#findComment-994253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
scindapsus Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Jeg har bare positive erfaringer med Yasmin! Jeg byttet fra Trionetta til Yasmin (3 år siden), og humørsvingningene ble mye bedre. De kunne være ganske ekstreme til tider mens jeg brukte Trionetta. Gikk ned noen kilo de første mnd. etter jeg byttet merke. Menstruasjonssmertene er også merkbart svakere med Yasmin, samme med kviseutbrudd like før mensen.. det ser jeg også lite til nå. Yasmin er jo verdt forsøket, i det minste.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154917-yasmin-og-bivirkninger/#findComment-994308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hei! Tenkte jeg skulle fortelle deg om mine erfaringer i forhold til p-piller. Jeg begynte med Trionetta, gikk over til Follimin så Diane, Yasmin, nuvaring (p-ring) og tilbake til Diane igjen. Har også prøvd p-sprøyte for lenge siden, husker ikke når i "rekkefølgen" jeg prøvde den. Bare for å nevne det med en gang, så syns jeg den sprøyta var helt fantastisk BORTSETT fra at jeg hadde "små"-mensen i over en mnd mens jeg "gikk" på den. Derfor gikk jeg tilbake til p-piller. Trionetta passet ikke for meg. Jeg ble veldig humørsyk av dem og fikk også noen småblødninger. Derfor gikk jeg over til Follimin (forresten litt usikker på om det var Follimin de het eller om det var en penicillinkur jeg har gått på noen ganger som het det... :-s ). Jeg husker ikke hvorfor jeg sluttet med dem eller om jeg hadde noen bivirkninger. Tror kanskje jeg sluttet for å prøve Diane mot kviser. Diane har funket kjempebra for meg! Humøret er stabilt, mensenblødninger og -smerter er mindre enn før og nesten ikke kviser i det hele tatt. Men, har lest mye om Diane og ble usikker på om denne kunne være så bra for meg. Virket som det var mer risiko knyttet til Diane enn andre p-piller. Derfor byttet jeg til Yasmin. Det er ikke så lenge siden jeg prøvde Yasmin, og holdt ut akkurat i tre mnd. Da fant jeg ut at det var ikke verdt det rett og slett... Jeg ble nesten suicidal. Jeg syntes livet mitt var så håpløst at jeg nesten ikke så noen glede i det i det hele tatt. Med en gang jeg sluttet med dem ble jeg den jenta jeg var tre mnd tidligere. Kjæresten min også (stakkar) merket umiddelbart forskjell... Da gikk jeg over til nuvaring som jeg syntes var VELDIG bra! Kunne jeg anbefalt til hvem som helst, BORTSETT FRA- jeg mistet nesten all lyst på sex. Noe som var tungt for både meg og kjæresten min. Så derfor har jeg sluttet med den også og er nå tilbake på Diane. Diane har også en morsom bivirkning at jeg får større pupper. Er ikke meg imot da jeg har en liten A-cup :-) Jeg har ikke lagt på meg av noen av de merkene jeg har prøvd. Men yasmin stikker seg likevel ut som den mest negative for meg. Har også hørt flere andre som lurer på om yasmin er rota til nedstemthet og humørsvingninger. Og også hørt noen som roser dem opp i skyene. Tror bare du må prøve selv jeg. For vi reagerer jo så forskjellig. Men du, hvis du lurer på mer som jeg ikke har fått med her så bare still spørsmål :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154917-yasmin-og-bivirkninger/#findComment-994327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mummin Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Tusen takk for svarene:-) Hadde det ikke vært for at jeg mistenker p-pillen Microgynon for å gi meg kviser, så hadde jeg fortsatt med den. Fortsatt litt usikker på om jeg skal gå over til Yasmin eller ikke, men det er sikkert verdt et forsøk:) Bivirkninger varierer tydeligvis mye fra person til person. Går vel greit å slutte etter relativt kort tid hvis det viser seg at de ikke er noe for meg. Selv om jeg var fornøyd med Diane er jeg litt skeptisk til å utsette kroppen for mer hormoner enn nødvendig. Men det er sikkert bare jeg som overdriver "farene" litt etter det jeg har lest:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/154917-yasmin-og-bivirkninger/#findComment-994811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.