Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er 34 år gravid for første gang og alt er selvfølgelig nytt for meg. Har aldri vært redd for noe som helst i hele mitt liv, men fødselen er for meg en fobi. Det er ikke smertene som skremmer mest, men det at noe kan gå galt som jeg ikke har kontroll på. Alle kvinner i min familie har hatt vanskelige og lange fødsler hvor nesten- ulykker har oppstått. Jeg jobber med meg selv for å overvinne fobien, men kan jeg få keisersnitt? Hva må eventuelt til for å få keisersnitt?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15501-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å få et planlagt keisersnitt pga fødselsangst må dette søkes spesielt om. Be om hjelp om dette fra din jordmor/lege for å få hjelp. Jeg har en bekjent som fikk keisersnitt pga fødselsangst. Hun måtte redgjøre seg godt, og det ble sendt brev for å få innvillget keisersnitt på dette psykiske grunnlaget. Jordmor hjalp til veldig i hennes prosses

Lykke til videre!!!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15501-f%C3%B8dsel/#findComment-72923
Del på andre sider

For å få et planlagt keisersnitt pga fødselsangst må dette søkes spesielt om. Be om hjelp om dette fra din jordmor/lege for å få hjelp. Jeg har en bekjent som fikk keisersnitt pga fødselsangst. Hun måtte redgjøre seg godt, og det ble sendt brev for å få innvillget keisersnitt på dette psykiske grunnlaget. Jordmor hjalp til veldig i hennes prosses

Lykke til videre!!!

Klem

Takk for svar sis. Jeg har allerede snakket med gynekologen som ikke tok det videre alvorlig. Jordmor sier at det kanskje vil endre seg. Jeg håper selvfølgelig det jeg også, men etter 21 uker er jeg ikke kommet noe lengre i fobi-prosessen. Det hjelper ikke at andre forteller hvor greit det går. Det blir som om jeg forteller hvor gøy det er å hoppe i fallskjerm og klatre i gruver med STORE edderkopper.

Jeg har ikke for vane å bli hysterisk, men kanskje må jeg det i denne situasjonen. Fobien er reell, høy puls, kaldsvett, gåsehud og kvalme, som ikke er graviditetskvalme.

Alt tar tid og det kunne vært greit å vite hvor lang tid det tar å få innvilget et keisersnitt?

Jeg setter stor pris på alle svar og info.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15501-f%C3%B8dsel/#findComment-72956
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Du skall prata med din jordmor eller doktor om dina rädsla och dina funderingar. Han eller hon kan då hjälpa dig att sortera bland dina tankar och gjöra upp en plan om vad som skall gjöras för dig. Det är vanligt att man sedan går till en spesialutbildad jordmor, psykolog eller doktor som jobbar på sjukhuset. Du får då prata med denna person och ni kommer då efter en del samta fram till vad som är bäst för dig, att föda vaginalt eller ett kejsarsnitt. Du kan vara trygg på att du kommer att tas på allvar och att dina funderinagr kommer att bemötas med respekt. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15501-f%C3%B8dsel/#findComment-73004
Del på andre sider

Takk for svar sis. Jeg har allerede snakket med gynekologen som ikke tok det videre alvorlig. Jordmor sier at det kanskje vil endre seg. Jeg håper selvfølgelig det jeg også, men etter 21 uker er jeg ikke kommet noe lengre i fobi-prosessen. Det hjelper ikke at andre forteller hvor greit det går. Det blir som om jeg forteller hvor gøy det er å hoppe i fallskjerm og klatre i gruver med STORE edderkopper.

Jeg har ikke for vane å bli hysterisk, men kanskje må jeg det i denne situasjonen. Fobien er reell, høy puls, kaldsvett, gåsehud og kvalme, som ikke er graviditetskvalme.

Alt tar tid og det kunne vært greit å vite hvor lang tid det tar å få innvilget et keisersnitt?

Jeg setter stor pris på alle svar og info.

Jeg har fått tre barn, og har i alle svangerskapene fått innvilget keisersnitt grunnet fødselsangst. For meg kom fødselsangsten i første svangerskap som et sjokk - jeg hadde aldri før vært plaget angst. Jeg ble tatt veldig på alvor av jordmor på helsestasjon og henvist videre til sykehuset. I det første svangerskapet gikk jeg til samtaler med overlege og jordmor ved sykehuset i flere måneder i svangerskapet. Jeg var livredd og klarte ikke å fungere i samtalene før jeg hadde fått det skriftlig at jeg kunne få keisersnitt dersom jeg ønsket det. Jeg fikk derfor innvilget keisersnitt ganske tidlig i svangerskapet - kanskje rundt den tiden du er nå. Jeg har i alle svangerskapene og ved alle keisersnittene fått mye støtte og oppfølging både fra primærlege/helsestasjon og sykehuset. Jeg vet jo ikke hvor du bor, men i Osloregionen er det flere sykehus som har masse kompetanse på fødselsangst. (Husk at vi har fritt sykehusvalg i Norge nå!) Jeg mener at både Aker og Ullevål har spesiell oppfølging av kvinner med fødselsangst. Selv har jeg fått alle barna ved Sentralsykehuset i Akershus og har følt meg utrolig godt ivaretatt. Når det er sagt så var heller ikke keisersnitt noen enkel løsning. Jeg slappet mer av i svangerskapet, men da det det nærmet seg inngrepet var angsten der igjen. Det hjalp forresten meg å lese litteratur om fødselsangst. Sakte men sikkert forsto jeg bedre hva som lå bak min redsel for fødsler, og det hjalp også å lese om andre som hadde det likedan. Dersom du ønsker å vite mer om mine erfaringer - si fra!

Lykke til - og stå på! Du kjenner deg selv best, og vet best hva som er riktig for deg. Dersom du ikke når fram ved det sykehuset du opprinnelig hører til - så kontakt et annet dersom det er praktisk mulig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15501-f%C3%B8dsel/#findComment-73437
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...