Gjest (u)holden frue Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vi er gift. Jeg jobber 50% i egen bedrift og tjener ca 100.000,- i året. Han er direktør og tjener med bonuser ca. 1 million i året. Det skal også nevnes at våre 2 barn er 50% i barnehage og sammen med meg den andre 50%. De pengene jeg tjener bruker jeg selv, samt at jeg får barnetrygdene til disposisjon. I tillegg får jeg hver mnd. 3000,- i "lommepenger". Av dette skal jeg betale: Mat, bensin til egen bil, klær til mor og barn, diverse gaver til venner og familie, gaver til mannen, diverse småting til huset osv. Han betaler det meste av regninger og selvsagt alle store ting som lån osv. Stort sett har jeg rundt 8000,- i mnd til disposisjon, og stort sett så går det helt greit. Men jeg synes av og til det blir litt snaut. JEg får f.eks. ikke spart noen penger slik at jeg kan unne meg noe selv. Han er veldig flink med penger, og vi har 200.000,- på sparekonto (noe jeg synes er supert - ikke misforstå). Trenger vi noe spesielt så får jeg stort sett penger til det, men som regel ikke uten å begrunne det veldig godt og av og til til noen protester. Hva mener dere - er dette en grei måte å gjøre det på når den ene tjener lite og den andre tjener mye. Kan vi gjøre ting på noen annen måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommy's tiger Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Det blir vel opp til ham siden han tjener pengene.. Kan du ikke jobbe litt mer? Og hva er det du har lsyt til å kjøpe som han protesterer på? Jeg hadde vel regenet med at min mann hadde gitt meg endel penger kanskje, men såklart er det jo opp til ham siden han tjener mest... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest likestilling Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Han forbeholder seg retten til å styre over hvor mye penger du skal bruke siden han tjener mest. Det blir et slags far/datter forhold. Har du spurt han hvorfor han umyndiggjør deg? Bruker han mye på seg selv? Slipper han unna med husarbeid og barnestyr fordi du bare jobber 50%. Da kan du vel si at du velger å jobbe 100% for å få bedre råd, og at du forventer at han tar halvparten av alt hjemme av husarbeid og barnestyr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fletteline Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Nei dette er ikke riktig altså. Si at du vil ut i 100 % jobb igjen, da er det vel også naturlig at han tar 50 % av alt husarbeid, pass av barn, henting og bringing, handling osv. Da kan vi se hvor lenge han kan være direktør. Nei, du bidrar til at han kan ha den jobben han har og da er det naturlig at du skal kunne bruke 1/2 parten. Forutsatt at du ikke sløser noe vanvittig da (-: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Du må ha en fryktelig dårlig betalt jobb dersom du får 3000,- fra ham og 1940,- i barnetrygder og alikevel har "bare" 8000,- i mnd. Altså har du utbetalt 3000,- i lønn for 50% jobb??? Høres merkelig ut. Jeg kan ikke skjønne at ikke 8000,- skal holde til det forbruket du skisserer! Det er mye mer enn jeg har igjen når de faste utgiftene er betalt i alle fall! Men dere kunne kanskje hatt en felles konto med hvert deres bankkort til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis han er veldig flink med penger, bruker han vel ikke mer på ting han har lyst på, enn du bruker på det du har lyst på? Går alle pengene til sparing og utgifter, er det sånn? Virker som han har blitt det økonomiske overhodet i familien, og han føler sikkert han har hovedansvaret for at alt går rundt. Men hvis du også er økonomisk, og han ikke trenger være redd for at du skal kaste pengene deres ut av vinduet, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke har felles konto? Enig med den som skrev her, at dere har et far/datter-forhold, når det kommer til økonomi. Usunt i lengden at den ene må spørre om å "få" penger. Du må slutte å forhandle for å få penger, heller vise deg ansvarlig, og sette deg ned sammen med han og se hvor mye dere har, og hva som går til hva. Da kan dere bli enige om å fordele annerledes, hvis det er rom for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvis han er veldig flink med penger, bruker han vel ikke mer på ting han har lyst på, enn du bruker på det du har lyst på? Går alle pengene til sparing og utgifter, er det sånn? Virker som han har blitt det økonomiske overhodet i familien, og han føler sikkert han har hovedansvaret for at alt går rundt. Men hvis du også er økonomisk, og han ikke trenger være redd for at du skal kaste pengene deres ut av vinduet, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke har felles konto? Enig med den som skrev her, at dere har et far/datter-forhold, når det kommer til økonomi. Usunt i lengden at den ene må spørre om å "få" penger. Du må slutte å forhandle for å få penger, heller vise deg ansvarlig, og sette deg ned sammen med han og se hvor mye dere har, og hva som går til hva. Da kan dere bli enige om å fordele annerledes, hvis det er rom for det. Enig med MIL. Det er for dumt at en ektefelle må "be på sine knær" om å få penger fra den andre! (Dersom det ikke er tungtveiende grunner for det, eks særdeles uansvarlighet med penger!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Enig med MIL. Det er for dumt at en ektefelle må "be på sine knær" om å få penger fra den andre! (Dersom det ikke er tungtveiende grunner for det, eks særdeles uansvarlighet med penger!) Vel, jeg synes ikke det vitner om særlig fornuftig bruk av penger å ha 8000,- i mnd til eget forbruk og så klage på at det ikke er nok! Hvem søren er det som har så mye etter at faste utgifter + mat er betalt? Ikke jeg og jeg klarer meg godt og ungene mine mangler ingenting de heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vil bare si at hvis du kjøper all mat/dagligvarer til hele familien samt klær til både deg og barna, samt bensin, så er IKKE 8000 kroner i måneden mye! Hva gjør han med det han har til overs da? Bruker det på seg selv, eller sparer det? Du jobber jo hjemme halv tid, DET er jo også verdt en innsats. Er det det han vurderer til kr 3000 pr måned, så er han knegen! Vi har alltid hatt felles konto. Alt som er til overs er felle. Har aldri vært noe problem. Som gift har en jo felles forsørgelsesansvar. Mener mannen din at siden han tjener mest, så skal han kose seg med det han har lyst på, mens du må spørre han om alt, siden du ikke tjener nok? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vel, jeg synes ikke det vitner om særlig fornuftig bruk av penger å ha 8000,- i mnd til eget forbruk og så klage på at det ikke er nok! Hvem søren er det som har så mye etter at faste utgifter + mat er betalt? Ikke jeg og jeg klarer meg godt og ungene mine mangler ingenting de heller. Jeg er enig i at det ikke høres spes. snaut ut med 8000 kroner i mnd. - for MITT forbruk. Men det er ikke poenget her. Poenget er vel at det blir litt merkelig når en ektefelle skal fungere som "forelder" til den andre. Har man felles økonomi, så har man felles økonomi. Mener nå jeg i alle fall :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten signatur Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Vel, jeg synes ikke det vitner om særlig fornuftig bruk av penger å ha 8000,- i mnd til eget forbruk og så klage på at det ikke er nok! Hvem søren er det som har så mye etter at faste utgifter + mat er betalt? Ikke jeg og jeg klarer meg godt og ungene mine mangler ingenting de heller. En av oss må ha misforstått! Jeg forsto det som om at hun hadde 8000 og at hun av dette beløpet kjøpte klær og mat osv. Hvis hun mente at hun hadde 8000 til lommepenger, så er jo saken en annen, men tror ikke det var slik det var. Eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En årslønn på 200 000 var ikke mye for en 100% stilling (som blir 100 000 for 50%). Jeg tok en enkel skatteberegning på disse tallene. Du skal da ha utbetalt ca 6000-7000 kr fra din jobb pr måned. Har da antatt at du ikke eier huset. I tillegg kommer barnetrygden og de 3000. Dette blir langt over 8000, ca 11000-12000. Din mann betaler da alt på huset, sin egen bil m/bensin, egne klær, regninger (som strøm, telefon, TV, internett, kommunale avgifter osv.) Videre får du penger av han når du spør. Mener du at du skal ha full råderett over hans penger? Du får i praksis langt mer enn 3000 kr av han hver måned. Alle de store utgiftene og lånet langt overstiger klær og mat. Du har mer penger til overs etter nødvendige utgifter hver måned enn jeg har. I praksis er det han som betaler det aller meste. Og med din inntekt burde det ikke være noe problem å legge penger til side. Ikke at du trenger det da han betaler det meste av tingen du ber om. Du kan jo begynne å jobbe 100% og da i en bedre betalt jobb. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En årslønn på 200 000 var ikke mye for en 100% stilling (som blir 100 000 for 50%). Jeg tok en enkel skatteberegning på disse tallene. Du skal da ha utbetalt ca 6000-7000 kr fra din jobb pr måned. Har da antatt at du ikke eier huset. I tillegg kommer barnetrygden og de 3000. Dette blir langt over 8000, ca 11000-12000. Din mann betaler da alt på huset, sin egen bil m/bensin, egne klær, regninger (som strøm, telefon, TV, internett, kommunale avgifter osv.) Videre får du penger av han når du spør. Mener du at du skal ha full råderett over hans penger? Du får i praksis langt mer enn 3000 kr av han hver måned. Alle de store utgiftene og lånet langt overstiger klær og mat. Du har mer penger til overs etter nødvendige utgifter hver måned enn jeg har. I praksis er det han som betaler det aller meste. Og med din inntekt burde det ikke være noe problem å legge penger til side. Ikke at du trenger det da han betaler det meste av tingen du ber om. Du kan jo begynne å jobbe 100% og da i en bedre betalt jobb. Det var det jeg kom frem til også. Virker som om hun burde være meget fornøyd - men det kan vel av og til være vanskelig - uansett hvor bra man har det økonomisk....? :-) Leste du også litt mellom linjene her...? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En av oss må ha misforstått! Jeg forsto det som om at hun hadde 8000 og at hun av dette beløpet kjøpte klær og mat osv. Hvis hun mente at hun hadde 8000 til lommepenger, så er jo saken en annen, men tror ikke det var slik det var. Eller? Med den beskrivelsen hun gav av det hun tjente samt mottok i barnetrygd og fra sin mann, så må hun ha vesentlig mer enn 8000 som "brutto inntekt" pr. mnd..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En årslønn på 200 000 var ikke mye for en 100% stilling (som blir 100 000 for 50%). Jeg tok en enkel skatteberegning på disse tallene. Du skal da ha utbetalt ca 6000-7000 kr fra din jobb pr måned. Har da antatt at du ikke eier huset. I tillegg kommer barnetrygden og de 3000. Dette blir langt over 8000, ca 11000-12000. Din mann betaler da alt på huset, sin egen bil m/bensin, egne klær, regninger (som strøm, telefon, TV, internett, kommunale avgifter osv.) Videre får du penger av han når du spør. Mener du at du skal ha full råderett over hans penger? Du får i praksis langt mer enn 3000 kr av han hver måned. Alle de store utgiftene og lånet langt overstiger klær og mat. Du har mer penger til overs etter nødvendige utgifter hver måned enn jeg har. I praksis er det han som betaler det aller meste. Og med din inntekt burde det ikke være noe problem å legge penger til side. Ikke at du trenger det da han betaler det meste av tingen du ber om. Du kan jo begynne å jobbe 100% og da i en bedre betalt jobb. "Du får i praksis langt mer enn 3000 kr av han hver måned. Alle de store utgiftene og lånet langt overstiger klær og mat." Viktig poeng! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grumpy Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Høres mer ut som du er hushjelpen hans enn kona. Men det er kanskje vanlig i "direktørhjem"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest du er en kvinnehater Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 En årslønn på 200 000 var ikke mye for en 100% stilling (som blir 100 000 for 50%). Jeg tok en enkel skatteberegning på disse tallene. Du skal da ha utbetalt ca 6000-7000 kr fra din jobb pr måned. Har da antatt at du ikke eier huset. I tillegg kommer barnetrygden og de 3000. Dette blir langt over 8000, ca 11000-12000. Din mann betaler da alt på huset, sin egen bil m/bensin, egne klær, regninger (som strøm, telefon, TV, internett, kommunale avgifter osv.) Videre får du penger av han når du spør. Mener du at du skal ha full råderett over hans penger? Du får i praksis langt mer enn 3000 kr av han hver måned. Alle de store utgiftene og lånet langt overstiger klær og mat. Du har mer penger til overs etter nødvendige utgifter hver måned enn jeg har. I praksis er det han som betaler det aller meste. Og med din inntekt burde det ikke være noe problem å legge penger til side. Ikke at du trenger det da han betaler det meste av tingen du ber om. Du kan jo begynne å jobbe 100% og da i en bedre betalt jobb. Hvordan kan du si at hun får langt over 8000 i måneden når hun skriver at hun stort sett har 8000 i måneden til disposisjon. Tror du direktøren nøyer seg med fiskeboller og grøt til middag 3 ganger i uken?? Hun bruker all sin inntekt til usynlige verdier som mat og klær til barna, han investerer og sparer. Synes du det er riktig? Det koster å fø opp unger også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvordan kan du si at hun får langt over 8000 i måneden når hun skriver at hun stort sett har 8000 i måneden til disposisjon. Tror du direktøren nøyer seg med fiskeboller og grøt til middag 3 ganger i uken?? Hun bruker all sin inntekt til usynlige verdier som mat og klær til barna, han investerer og sparer. Synes du det er riktig? Det koster å fø opp unger også. "Hvordan kan du si at hun får langt over 8000 i måneden når hun skriver at hun stort sett har 8000 i måneden til disposisjon." Deter jo et enkelt regnestykke som petter smart selv viser. Hun sier jo selv hva hun tjener og hvilke andre "inntekter" hun har. Og det blir mer enn 8.000,-...... Da er noe "galt" i det hun fremstiller, og det er hva han setter fingeren på. Og har hun 8.000,- til disposisjon etter å ha betalt det hun fast må ut med selv, så har hun svært god råd. Har hun 8.000,- FØR hun betaler for mat, barn etc, så er det jo i så fall interessant å vise hva hun bruker differansen på det hun faktisk mottar og det hun samlet sett må bruke pengene på..... Hvis man skal gjøre seg opp en formening om hvor urettferdig eller retferdig dette er. Med 1 mill i inntekter, så kunne det jo være interessant å se hva det faktisk er han sitter igjen med? Hvor mye har han netto utbetalt etter skatt, 3.000,- til henne, nedbetaling og renter på alle lån, sparing til deres felles sparekonto osv.... Det behøver ikke nødvendigvis være så mye igjen til han heller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Hvordan kan du si at hun får langt over 8000 i måneden når hun skriver at hun stort sett har 8000 i måneden til disposisjon. Tror du direktøren nøyer seg med fiskeboller og grøt til middag 3 ganger i uken?? Hun bruker all sin inntekt til usynlige verdier som mat og klær til barna, han investerer og sparer. Synes du det er riktig? Det koster å fø opp unger også. Med de tallene hun oppgir går ikke regnestykket hennes opp. Hun får 3000 av ham, nesten 2000 i barnetrygd. Hun tjener 8500 brutto hver måned. Da kan hun ikke sitte igjen med kun 3000 netto, noe som betyr 67 % skatt. Altså må hun ha mer å rutte med i måneden. I tillegg kommer alle pengene hun sparer på at han betaler huset (som fort er 10 000 pr måned), regninger osv. Halvparten av dette kommer sannsynligvis på mellom 10 000 og 20 000. Dette er da i praksis tilskudd til henne. De såkalte 8000, som i praksis er minst 11 000, går da kun til mat og klær og hennes personlige forbruk. Jeg spiser selv veldig godt og unner meg god mat, likevel bruker en ikke mer enn maks 2000 kr på mat for en voksen, mindre for et barn, hver måned. Altså ca 5000 - 6000. Tar en med klær til 2000 (hver eneste måned) har hun likevel 4000 igjen hver måned, til hva hun måtte ønske. Og da lever hun veldig godt, fordi mannen betaler det meste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruben S Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Jeg blir så j.... opprørt av folk som bare skal ha og ha og kreve og kreve! Håper for Guds skyld han har særeie på de tingene han har, for du virker ikke helt stødig... Du forventer at du skal kunne spare penger med en årslønn på 100 000! Det er nesten ufattelig at den tanker er der... Les alle innleggene under, så skjønner du hvor mye du egentlig får. At du skal leve bra er jeg enig i, og det er sikkert mannen din og, så eneste grunnen til at du skal kreve mer er at du trenger det. Ikke at du skal spare. Sparingen gjør han for deg, bare at du ikke ser det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/155160-han-tjener-s%C3%A5-mye-mer-enn-meg/#findComment-996724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.