Gå til innhold

Han tjener så mye mer enn meg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• petter smart

48

• morsan

12

• Dorthe

11

• snø

8

Mest aktive i denne tråden

Dere deler på utgiftene, du betaler noe, mannen din noe annet. Men i "fruens" tilfelle er det han som betaler det aller meste, alt hun betaler er mat og klær til seg selv og barna.

Ditt eksempel er noe helt annet. Trist at du ikke ser det.

Han får sikkert litt av den maten han også! :) Jeg handler aldri bare til meg og ungene - det hender gubben også får sitte ved bordet og spise samme med oss! :-)

*ler*

Han får sikkert litt av den maten han også! :) Jeg handler aldri bare til meg og ungene - det hender gubben også får sitte ved bordet og spise samme med oss! :-)

*ler*

Du skjemmer ham bort!

Å la ham spise middag sammen med resten av familien hører ingen steder hjemme. Er dere ikke likestilte med hver deres inntekt?

Skal hun jobbe 100% og han gjøre 50% hjemme må han, i likestillingens navn, kreve at hun betaler 50% av alle utgiftene også. Den avtalen ville hun definitivt ikke tjent nå.

Dette var vel en liten kortslutning?

Så lenge totalforbruket for familien trekkes opp av at han tjener så mye, så er det naturlig at han dekker en større andel av dette enn henne, uansett hvem som gjør hva i huset.

Du sitter faktisk her og sier at man skal dele utgiftene 50/50 dersom man skal dele 50/50 på husarbeidet?

Det er middelaldertenkning! Man "kjøper" seg faktisk ikke husholderske når man gifter seg - man går inn i et jevnbyrdig fellesskap!

Du er fremdeles ikke gift, antar jeg?

*lol*

Annonse

Jeg synes den som jobber skal kompensere den som ikke jobber for tapt arbeidsinntek, tapt ansenitet og tapte pensjonspoeng. Men det betyr ikke nødvendigvis at den som ikke jobbet skal få halvparten av det de tjener tilsammen.

Jeg mener mannen til "fruen" sponser henne mer enn nok.

"Jeg synes den som jobber skal kompensere den som ikke jobber for tapt arbeidsinntek, tapt ansenitet og tapte pensjonspoeng. Men det betyr ikke nødvendigvis at den som ikke jobbet skal få halvparten av det de tjener tilsammen."

Jeg er mye enig i dette, men vil tilføye at det samme bør gjelde selv om den ene parten jobber, men har adskillig mindre inntekt enn den andre.

For eksempel kjenner jeg et par hvor han er partner i et advokatfirma mens hun er jurist i staten, og har adskillig større fleksibilitet mht arbeidstid og henting/levering av barn. Utdannelsen er den samme, og hun kunne helt sikkert ha gjort stor karriere selv, men da hadde det gått på bekostning av hans karriere (eventuelt på bekostning av barna).

Man kan ikke bare se hen til arbeidsprosenten i lønnet arbeid når man skal "sponse" ektefellen.

Du skjemmer ham bort!

Å la ham spise middag sammen med resten av familien hører ingen steder hjemme. Er dere ikke likestilte med hver deres inntekt?

Ja vi kjører kraftig på det, altså! ;-) Her har vi hvert vårt kjøleskap og nåde den som tar av den andre ektefellens mat!! *S*

*ler*

Skal vedde på at han spiser mer enn dere også... Du blir skamlurt, ser du ikke det? Han nøyer seg sikkert ikke med vann og tørt brød heller. Den snylteren.

Ja vi kjører kraftig på det, altså! ;-) Her har vi hvert vårt kjøleskap og nåde den som tar av den andre ektefellens mat!! *S*

Du kan le, men det er jo faktisk de som har det slik. Det stod bl.a. om dette i et innlegg i denne tråden.

Det faktiske kronebeløpet er irrelevant. Spørsmålet dreier seg om det prinsippielle i det å dele/ikke dele på den samlede inntekt.

Skal man diskutere det prinsippielle her, så holder det ikke med å diskutere delingen av inntekten.

Da må man selvfølgelig også diskutere delingen av de samlede utgifter.

Og de samlede utgifter kommer ikke på noen måte frem av det opprinnelige innlegget her.

Skal man diskutere det prinsippielle her, så holder det ikke med å diskutere delingen av inntekten.

Da må man selvfølgelig også diskutere delingen av de samlede utgifter.

Og de samlede utgifter kommer ikke på noen måte frem av det opprinnelige innlegget her.

Enig i dette.

Men det er en avsporing å si at "8000 er mye mer enn det jeg har", for det har faktisk ikke noe med saken å gjøre! :-)

Annonse

Du kan le, men det er jo faktisk de som har det slik. Det stod bl.a. om dette i et innlegg i denne tråden.

Det gikk meg hus forbi. Virkelig?? Så til de grader??

Det minner meg om slik vi hadde det på studentbyen! Men så var jeg eller ikke romantically involved med noen av disse bofellene! :-))

Det gikk meg hus forbi. Virkelig?? Så til de grader??

Det minner meg om slik vi hadde det på studentbyen! Men så var jeg eller ikke romantically involved med noen av disse bofellene! :-))

Når en bor på studenthybel har alle selvfølgelig sin egen mat. Selv om jeg opplevde at andre av og til stjal mat.

Men når en er sammen så kan en ikke regne på hvor mye hver enkelt spiser. Om den ene spiser 3 brødskiver til frokost og den andre 4 så skal ikke det ha noe å si. Er du så smålig bør du heller leve alene. Hvor skal det ellers ende? Hvert sitt pålegg, hvert sitt toalettpapir, hver sin såpe osv.

Skjønner ikke folk som krever slikt hvor latterlig det er?

Heldigvis er det ikke mange som er slik.

Jeg er både enig og uenig med deg. - Hadde hun bodd alene, hadde hun sikkert jobbet 100% og vel så det.....nå har de romslig økonomi fordi han tjener så godt - at hun - om de er et "normalt" par - bør ha like stor tilgang til "felleskassa" som han. Det kan være smart at den ene er mer hjemme i perioder for ungene. At det ble henne, er fordi hun har valgt et annet yrke enn han.

Jeg jobber også 50 prosent og min mann har en langt høyere lønn enn meg. Her deler vi alt, det skulle da bare mangle. Det er først og fremst ham som er glad for at jeg ikke jobber mere ute da det fritar ham for mange av oppgavene hjemme. Selv ofrer jeg karriere og utvikling av de jeg er utdannet, men jeg er jo også glad for å få mere tid til barna da.

Flere fugler spiser jo sin egen kroppsvekt i mat hver eneste dag!

dette hørtes dyrt ut, flisa! *S*

Nå drar jeg hjem i drittsinne og steker et egg til han. Skal stå der når han kommer hjem, se morskt på han og si; "dettane er meddan din før ida!!"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...