Gjest T@mara Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Hei! Jeg er gravid i 5. uke og arbeider i barnehage. Jeg lurer på om det er enkelte barnesykdommer jeg må være ekstra obs. på når det gjelder uheldige innvirkninger på fosteret? For øyebliket går det vannkopper, skarlagensfeber,omgangsyke,og forkjølelser. Jeg har forstått det slik at en regner svangerskapet fra 1.dag i siste mens, men er det denne betegnelsen en også bruker hvis en skal fortelle noen om hvor lang en er på vei? Litt dumt spørsmål, men jeg vet jo at befruktningen skjedde for ca to uker siden og da føles det litt rart å si at jeg er i 5. uke! Og så et siste spørsmål fra en bekymret gravid: Når er den verste faren for spontanabort over? Og hvor stor % ca av alle svangerskap endet i s.abort? Kan en regne med at hvis en ikke har/får store smerter så er alt i orden? Håper på svar og takk for en flott tjeneste! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15526-gravid-og-utsatt-for-divsmitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Det är inte farligt med "vanliga" infektioner som förkylning, magsjuka(omgangssyke) osv för dig eller fostret. Om du inte har haft vattenkoppor, så skall du kontakta en doktor om du skulle få denna sjukdom. Det skall inte vara farligt i början av graviditeten men i slutet kan man behöva få någon behandling. Skarlagensfeber är en bakteriesjukdom som inte skall vara farlig i graviditet, men jag tycker att man skall kontakta en doktor för en bedömning om du får detta. Man har bestämmt sig för att räkna ut vilken vecka man är i, med hjälp av att räkna från första dagen i sista menstruationen. Detta även om man inte blev gravid då. Jag förstår att detta hörs konstigt ut men så är det bara. Du kan alltså säga att du är gravid i vecka 5. Det sägs att det är ca 10% av alla graviditeter som slutar i en spontanabort före vecka 12. Efter vecka 12 så avtar denna risk drastiskt. En spontanabort börjar oftast med blödningar och menssmärtor. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15526-gravid-og-utsatt-for-divsmitte/#findComment-73005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.