niti Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Om noen dager skal jeg på overtidskontroll. Jeg fikk beskjed om at induksjonen startet enten denne dagen eller dagen etter. Hva betyr dette? Hvor lang tid går det før fødselen er i gang etter induksjonen? Kan jeg gå hjem i mellomtiden? Bør samboer være med på denne timen? Jeg har hatt regelmessige rier i flere uker med ca. 5 minutters mellomrom på det minste. Disse har vart i over 1 minutt og det gjør litt vondt i mage og rygg under disse sammentrekningene. Hvorfor skjer det ikke noe mer? Er dette farlig over lang tid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15530-overtidigangsetting-av-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Vid en övertidskontroll, så gjör man en bedömning om hur barnet mår och hur mogen livmoderhalsen är. I bland gjöres den bedömningen att allt ser bra ut och att en evt igångsättning av förlossningen kan vänta någon dag till. Då får man gå hem och komma tillbaka om 1 eller 2 dagar för en ny bedömning. Det händer att denna process upprepar sig ytterligare 1 gång för att senast i vecka 43 sätta igång förlossningen. Det finns olika rutiner på olika sjukhus. Hur en förlossning sätts igång beror på hur mogen livmoderhalsen är. Oftast är livmoderhalsen inte tillräckligt mogen för att ta hål på fosterhinnorna eller att sätta ett dropp som skall ge sammandragningar. Det är därför vanligt att man börjar med att mogna livmoderhalsen med hjälp av en tablett eller gele som doktorn eller jordmor sätter in runt livmoderhalsen. För en del kvinnor räcker 1 behandling för att förlossningen skall sätta igång. Jag har också en stor erfarenhet av att det inte alltid räcker med 1 sådan behandling, utan att den behöver att upprepas 1 eller flera gånger. Alltså, hur det kommer att bli och gå för dig, är det ingen som vet. Jag tror att det ändå är en trygghet för dig att ha med dig din mann vid den evt första kontrollen. Då kan han lättare ge stöd och uppmuntran till dig, när han också får samma information på sjukhuset. Att du har mycket förvärkar(kynnere) är ingen nackdel utan bara en fördel. Det är inte farligt att ha mycket förvärkar. Jag önskar er lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15530-overtidigangsetting-av-f%C3%B8dsel/#findComment-73007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.