Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente som har hatt mensen siden 13-års alderen. I 17-års alderen startet jeg på trionetta. For et par-tre måneder siden sluttet jeg med pillen. Jeg er nå 21 år. Jeg har hatt et par samleier siden da, sist gang for ca halvannen uke siden. I følge mine beregninger skulle jeg hatt mensen igjen dagen før dette skjedde, men den har ennå ikke kommet. Og nå nærmer forsinkelsen seg snart 2 uker. Slik jeg ser det, er det to muligheter: Enten er jeg gravid, eller så er det trionettaen som forårsaker kluss i systemet. Jeg vet at det er midt mellom to menser at man er mest utrygg for graviditet, men hvor "trygg" er man hvis man har samleie etter at mensen egentlig skulle vært der? Og er det mulig at det er trionetta som kan være årsaken til at mensen uteblir? Jeg har hatt veldig regelmessig mens siden jeg fikk den, men syns å ha hørt et sted at når man slutter med trionetta/p-pille, så kan mensen bli litt uregelmessig med det samme. Stemmer det også at man kan ha vanskeligheter med å bli gravid rett etter at man slutter med trionetta? Når kan legene se om man er gravid, og kan de se hvor langt på vei man er? Håper på svar! Mvh Shud.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15536-kan-trionetta-p%C3%A5virke-syklusen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Få dager etter man slutter med Trionetta er hormonet ute av kroppen og forholdene som før, også mulighet for å bli gravid. Trionetta lager altså ikke kluss flere måneder etter du har sluttet og reduserer ikke mulighet for graviditet, så test om du kan være gravid.

Mensen kan bli uregelmessig av andre grunner. Hvis eggløsning er f.eks. to uker forsinket vil du være meget fruktbar når du ellers ventet menstruasjon.

Ta en test, den gir utslag før legen kan se graviditet, evt senere ultralyd vil kunne si hvor langt du er på vei, om du er gravid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...