Gå til innhold

Mekling ang. samværsrett,erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest anonymiuse

Skal nå til familievernkontoret for mekling ang. ny avtale for samværsretten for vår datter.Samværsretten vi har i dag er ca 50/50, og det er jeg som synes denne ordningen fungerer dårlig.Totalt omvendt oppførsel og respekt for meg når hun har vært hos far.Elendig komm. mellom mor og far.Dette er to av grunnene.

Noen som har erfaring av å ha vært til slik mekling?

Hvordan fungerer det og hva skjer når vi event. kommer fram til en løsning? Får vi dette skriftlig der?

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155470-mekling-ang-samv%C3%A6rsretterfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formålet med meglingen er å få dere til å komme frem til en frivillig avtale. Den er forsåvidt skriftlig, men den kan ikke tvangsfullbyrdes hvis en av dere velger å sabotere.

Navnet megling sier jo seg selv: Det er et forsøk på å få dere til å bli enige.

En megler har ingen makt eller myndighet, og en avtale skrevet der er ikke mer verdt enn det dere to legger i deres underskrift.

Hvordan meglingen fungerer, avhenger av dere to - hvor steile dere er på deres standpunkt. En megler kan være så god han bare vil om dere likevel er innstilt på krig. Med andre ord: Du må være innstilt på å jekke deg ned - ikek være så steil - for å lykkes og unngå rettssak. Altså tenkt gjennom hva du kan gi og ta under en slik prosess.

Til slutt: Hvem tenker du mest på når du vil fravike delt omsorg? Deg selv eller din datter? Jeg er ikke så sikker på at det er det siste, selv om du garantert vil hevde det.

Gjest stoiker

Det kan høres ut som om du kan ha like mye nytte av å få veiledning i hvordan du kan takle at datteren din kommer hjem og oppfører seg på denne måten. Vet du noe mer om hvorfor det skjer?

Slik veiledning kan hjelpe deg like meget som din datter - og omvendt. Det er med andre ord en situasjon du bare kan vinne i!

Enten det er din datter som er utrygg eller tester deg, eller du som blir usikker eller sint - eller din eks som snakker gjennom henne - kan du lære deg hvordan du kan takle dette på en måte som både hjelper din datter og deg til å rette ryggen i stedet for å bøye nakken...

Dette kan du spørre familiekontoret om når du allerede er der, enten de kan hjelpe deg selv, eller henvise deg til andre.

Å takle barnas følelser og ambivalens når de kommer fra den andre forelderen, er en stor utfordring vi som foreldre har. Det er et av etterarbeidene vi har etter en skilsmisse.

Samtidig er det jo en grunn til at vi flyttet fra den andre voksne - og gjennom å takle barnas ambivalens på en voksen og konstruktiv måte, lærer vi også å forholde oss litt mer konstruktivt til den partneren vi forlot. Selv om han var en drittsekk!

Jeg er ikke god til dette selv - så jeg forstår deg godt! Men selv har jeg bedt om hjelp - og føler at det gjør meg ikke bare til en dyktigere forelder - men også til et mer konstruktivt menneske i møte med alle slags rare mennesker.

Og ikke minst flinkere og sterkere når jeg møter eksens kommentarer og kritikk - nå kan jeg bli stående og si at "Javel, det mener du!" - og ikke verken si eller gjøre noe mer med den saken. Jeg tåler bedre både hans og ungenes uenighet enn jeg gjorde før.

Men uansett - lykke til! Det er tøft nok å være aleneforelder - om man ikke skal ha alt dette bråket med to hjem, også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...