Gjest zirikit Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 1. Jeg fulgte rådet med å spise 3 omganger med Trisekvens-piller, for ikke å få mensen i jule- og nyttårshelgen (går på disse pillene til vanlig). Derpå var det anbefalt å spise 14 hvite, men da jeg kom ca til den 8. hvite, begynte mensen, så da fortsatte jeg med de røde likevel. Hvorfor skulle jeg egentlig tatt 4 hvite til? Forresten så hadde jeg et par tilfeller med bittesmå blødninger underveis i denne prosessen, på de blå pillene også. Vanskelig for en ulærd å skjønne, dette her! 2. Har hatt vektøkning eter at jeg begynte med disse pillene for et par år siden (10 kg). Er det vanlig bivirkning, eller skyldes det snarere "alderen"? 3. Jeg tar pillene pga svært plagsomme hetetokter. Er det uheldig å slutte med pillene en syklus (eller flere..?) i blant, for å se om jeg fremdeles trenger dem (kanskje hetetoktene ikke er der lenger, uansett?) Jeg er 48 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15560-r%C3%A5d-om-trisekvens-stemte-ikke-helt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Nå husker jeg ikke helt hvordan det var jeg anbefalte utfra ditt behov for å endre syklus. Du skulle ta de blå tabletter fra 3 brett og så 14 hvite? Var det som jeg anbefalte? Det var dumt at det ikke virket. Nå vet jeg ikke om du den gang fortalte hvor gammel du var og når du startet med Trisekvens? Du var altså 'bare' 46 år og jeg mistenker derfor at du begynte med pillen (av en eller annen grunn) før du var kommet i overgangsalderen. Det kan bety at du fortsatt selv produserer hormoner som har fulgt rytmen med Trisekvens. Når vi begynner å endre 'pille-rytmen', så vil det ikke passe med din egen rytme og så blir det tull med blødning. Om du skjønner? Til dine spørsmål: 1. Hvis man bruker ren østrogen over lengre tid (blå og råøde tabletter) så bygger det seg slimhinne opp og det skal litt mer til å avstøte den etter litt lengre tid med østrogen, altså 14 dager i stedet for 10. Avstøtningen forberedes med de hvite tabletter, og settes i gang når man stopper med de hvite. 2. Det er nok mest alderen. Det er ikke vist at man øker mer på piller enn uten, men dog er det enkelte som får væskeansamling og dermed vektøkning. Det vil fort forsvinne, når man slutter. 3. Over halvparten vil få hetetokter tilbake når de slutter med pillene, uansett alder og hvor lenge de har brukt dem. Men det kan jo være greit å vite om du selv produserer hormoner (får blødning) uten pillene. Du kan gjerne ta en pause for en test, om du ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15560-r%C3%A5d-om-trisekvens-stemte-ikke-helt/#findComment-73613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zirikit Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Nå husker jeg ikke helt hvordan det var jeg anbefalte utfra ditt behov for å endre syklus. Du skulle ta de blå tabletter fra 3 brett og så 14 hvite? Var det som jeg anbefalte? Det var dumt at det ikke virket. Nå vet jeg ikke om du den gang fortalte hvor gammel du var og når du startet med Trisekvens? Du var altså 'bare' 46 år og jeg mistenker derfor at du begynte med pillen (av en eller annen grunn) før du var kommet i overgangsalderen. Det kan bety at du fortsatt selv produserer hormoner som har fulgt rytmen med Trisekvens. Når vi begynner å endre 'pille-rytmen', så vil det ikke passe med din egen rytme og så blir det tull med blødning. Om du skjønner? Til dine spørsmål: 1. Hvis man bruker ren østrogen over lengre tid (blå og råøde tabletter) så bygger det seg slimhinne opp og det skal litt mer til å avstøte den etter litt lengre tid med østrogen, altså 14 dager i stedet for 10. Avstøtningen forberedes med de hvite tabletter, og settes i gang når man stopper med de hvite. 2. Det er nok mest alderen. Det er ikke vist at man øker mer på piller enn uten, men dog er det enkelte som får væskeansamling og dermed vektøkning. Det vil fort forsvinne, når man slutter. 3. Over halvparten vil få hetetokter tilbake når de slutter med pillene, uansett alder og hvor lenge de har brukt dem. Men det kan jo være greit å vite om du selv produserer hormoner (får blødning) uten pillene. Du kan gjerne ta en pause for en test, om du ønsker det. Klipp fra svaret ditt: "Nå husker jeg ikke helt hvordan det var jeg anbefalte utfra ditt behov for å endre syklus. Du skulle ta de blå tabletter fra 3 brett og så 14 hvite? Var det som jeg anbefalte? Det var dumt at det ikke virket. Nå vet jeg ikke om du den gang fortalte hvor gammel du var og når du startet med Trisekvens? Du var altså 'bare' 46 år og jeg mistenker derfor at du begynte med pillen (av en eller annen grunn) før du var kommet i overgangsalderen." Min kommentar: Anbefalingen fra lege på DOL (husker ikke selv navnet) var slik, ja, og jeg oppga min alder. Jeg er 47 nå og begynte med piller pga svært plagsomme hetetokter, som sagt. Menstruasjonene kunne på det tidspunktet være med 6måneders mellomrom, men så noen uker eller 2måneder osv, slik det hadde vært i et par år da jeg begynte med pillene for et år siden. Tidligere i livet hadde jeg regelmessig 4ukers syklus, men i 30-35-årsalderen endret det seg til ca 23 dagers syklus regelmessig. Kun et fåtall ganger mens-opphør (i et par måneder) i tiden med 23dagers syklus. I 1998 hadde jeg kreftoperasjon i tarmen. Kan det ha noe med saken å gjøre? Legene jeg har snakket med ser ingen sammenheng her. Er det feil av min lege å gi tabletter "før jeg er kommet i overgangsalderen" (og er jeg ikke i overgangsalder?)... Jeg har oppfattet det slik at jeg er i o.alder, siden jeg har hatt hetetokter og svært uregelmessig mens, og blodpøver tyder på det også, iflg primærlege. Når mens opphører, da er vel overgangsalderen slutt, slik jeg forstår det? Tablettene hjalp mot hetetoktene. Jeg var kliss våt over hele kroppen, svettet og frøs om hverandre dagen lang, og det var slitsomt i jobbsammenheng. Det var som om det var "tungt for hjertet" også, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk, snarere tvert om, og heller ikke feiler noe annet, så vidt legekontroller viser. Jeg går regelmessig til anviste kontroller etter kreftoperasjonen, blodprøver, røntgen, ultralyd, koloskopi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15560-r%C3%A5d-om-trisekvens-stemte-ikke-helt/#findComment-75434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Klipp fra svaret ditt: "Nå husker jeg ikke helt hvordan det var jeg anbefalte utfra ditt behov for å endre syklus. Du skulle ta de blå tabletter fra 3 brett og så 14 hvite? Var det som jeg anbefalte? Det var dumt at det ikke virket. Nå vet jeg ikke om du den gang fortalte hvor gammel du var og når du startet med Trisekvens? Du var altså 'bare' 46 år og jeg mistenker derfor at du begynte med pillen (av en eller annen grunn) før du var kommet i overgangsalderen." Min kommentar: Anbefalingen fra lege på DOL (husker ikke selv navnet) var slik, ja, og jeg oppga min alder. Jeg er 47 nå og begynte med piller pga svært plagsomme hetetokter, som sagt. Menstruasjonene kunne på det tidspunktet være med 6måneders mellomrom, men så noen uker eller 2måneder osv, slik det hadde vært i et par år da jeg begynte med pillene for et år siden. Tidligere i livet hadde jeg regelmessig 4ukers syklus, men i 30-35-årsalderen endret det seg til ca 23 dagers syklus regelmessig. Kun et fåtall ganger mens-opphør (i et par måneder) i tiden med 23dagers syklus. I 1998 hadde jeg kreftoperasjon i tarmen. Kan det ha noe med saken å gjøre? Legene jeg har snakket med ser ingen sammenheng her. Er det feil av min lege å gi tabletter "før jeg er kommet i overgangsalderen" (og er jeg ikke i overgangsalder?)... Jeg har oppfattet det slik at jeg er i o.alder, siden jeg har hatt hetetokter og svært uregelmessig mens, og blodpøver tyder på det også, iflg primærlege. Når mens opphører, da er vel overgangsalderen slutt, slik jeg forstår det? Tablettene hjalp mot hetetoktene. Jeg var kliss våt over hele kroppen, svettet og frøs om hverandre dagen lang, og det var slitsomt i jobbsammenheng. Det var som om det var "tungt for hjertet" også, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk, snarere tvert om, og heller ikke feiler noe annet, så vidt legekontroller viser. Jeg går regelmessig til anviste kontroller etter kreftoperasjonen, blodprøver, røntgen, ultralyd, koloskopi. Det er absolutt ikke feil av legen å gi deg hormontabletter når du har hetetokter, men når mensen ikke er stoppet opp kan det være vanskeligere å få kontroll med blødningene. Det er sannsynligvis også forklaringen på hvorfor det ikke gikk å endre din syklus. Vi har ingen skikkelig definisjon på 'overgangsalderen'. Det er fra syklus endres eller det kommer hetetokter til de symptomer er forbi, og det kan ta mange år etter siste menstruasjon. Med pillen vil man gjerne oppleve at hetetoktene kommer tilbake når man slutter med hormon, uansett hvor lenge man har tatt pillene og hvor gammel man er. Kreftoperasjonen spiller ingen rolle. (Noen studier tyder på at østrogen gir en viss beskyttelse mot tarmkreft! Fint at du har det godt på hormon, fortsett med det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15560-r%C3%A5d-om-trisekvens-stemte-ikke-helt/#findComment-75825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Klipp fra svaret ditt: "Nå husker jeg ikke helt hvordan det var jeg anbefalte utfra ditt behov for å endre syklus. Du skulle ta de blå tabletter fra 3 brett og så 14 hvite? Var det som jeg anbefalte? Det var dumt at det ikke virket. Nå vet jeg ikke om du den gang fortalte hvor gammel du var og når du startet med Trisekvens? Du var altså 'bare' 46 år og jeg mistenker derfor at du begynte med pillen (av en eller annen grunn) før du var kommet i overgangsalderen." Min kommentar: Anbefalingen fra lege på DOL (husker ikke selv navnet) var slik, ja, og jeg oppga min alder. Jeg er 47 nå og begynte med piller pga svært plagsomme hetetokter, som sagt. Menstruasjonene kunne på det tidspunktet være med 6måneders mellomrom, men så noen uker eller 2måneder osv, slik det hadde vært i et par år da jeg begynte med pillene for et år siden. Tidligere i livet hadde jeg regelmessig 4ukers syklus, men i 30-35-årsalderen endret det seg til ca 23 dagers syklus regelmessig. Kun et fåtall ganger mens-opphør (i et par måneder) i tiden med 23dagers syklus. I 1998 hadde jeg kreftoperasjon i tarmen. Kan det ha noe med saken å gjøre? Legene jeg har snakket med ser ingen sammenheng her. Er det feil av min lege å gi tabletter "før jeg er kommet i overgangsalderen" (og er jeg ikke i overgangsalder?)... Jeg har oppfattet det slik at jeg er i o.alder, siden jeg har hatt hetetokter og svært uregelmessig mens, og blodpøver tyder på det også, iflg primærlege. Når mens opphører, da er vel overgangsalderen slutt, slik jeg forstår det? Tablettene hjalp mot hetetoktene. Jeg var kliss våt over hele kroppen, svettet og frøs om hverandre dagen lang, og det var slitsomt i jobbsammenheng. Det var som om det var "tungt for hjertet" også, selv om jeg ikke har høyt blodtrykk, snarere tvert om, og heller ikke feiler noe annet, så vidt legekontroller viser. Jeg går regelmessig til anviste kontroller etter kreftoperasjonen, blodprøver, røntgen, ultralyd, koloskopi. Det er absolutt ikke feil av legen å gi deg hormontabletter når du har hetetokter, men når mensen ikke er stoppet opp kan det være vanskeligere å få kontroll med blødningene. Det er sannsynligvis også forklaringen på hvorfor det ikke gikk å endre din syklus. Vi har ingen skikkelig definisjon på 'overgangsalderen'. Det er fra syklus endres eller det kommer hetetokter til de symptomer er forbi, og det kan ta mange år etter siste menstruasjon. Med pillen vil man gjerne oppleve at hetetoktene kommer tilbake når man slutter med hormon, uansett hvor lenge man har tatt pillene og hvor gammel man er. Kreftoperasjonen spiller ingen rolle. (Noen studier tyder på at østrogen gir en viss beskyttelse mot tarmkreft! Fint at du har det godt på hormon, fortsett med det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15560-r%C3%A5d-om-trisekvens-stemte-ikke-helt/#findComment-75971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.