Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på snart 30 år. Rundt nyttår sluttet jeg på p-piller for å se om det hjalp noe mot migrene. Jeg har siden hatt regelmessig menstruasjon hver fjerde helg, og den har da vart i ca fem dager. I juli skulle jeg hatt mensen 17.-18., men da kom den merkelig nok allerede onsdag den 14.7. Muligens skyldes dette at jeg var utenlands på ferie med flere flyreiser. Den 23.7. tok både min samboer og jeg 150 mg diflucan mot soppinfeksjon. Uken etterpå ble jeg antakelig gravid (hadde regelmessig - nærmest daglig - sex i periden 25. juli og ut måneden). Jeg har vært i kontakt med Pfizer og sjekket felleskatalog. Informasjonen som finnes synes å være at der ikke er noen dokumenterte skader etter så små doser som den jeg har tatt. Men jeg er likevel svært bekymret og lurer på om legen har råd ift. om jeg for sikkerhets skyld bør avbryte svangerskapet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155674-gravid-og-diflucan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ta det helt med ro. Du har lest Felleskatalogen og sett at det ikke er påvist fosterskader ved små doser over kort tid, men du kan ikke slå deg til ro med det. Jeg skal forsøke å forklare:

 du hadde menstruasjon 14.7, det betyr eggløsning ca 28.7.

 du kan være befruktet 28.7 og det går deretter noen dager før egget fester seg i livmoren og kommer i kontakt med mors blodbane og kan utsettes for stoffer hun har i blodet, f.eks medikamenter. I starten er blodforsyningen meget liten, egget klarer seg ved ’egen maskin’

 en tommelfingerregel er at et medikament er ute av kroppen etter 5 ’halveringstider’ av medikamentet. For diflucan er halveringstiden 30 timer, og etter 6 døgn er det derfor ute av kroppen. Altså omkring 29.7. er det borte hos deg.

 Medikamentet kan altså ikke ha påvirket fosteranlegget (ambryon).

 Hvis et embryon skade på så tidlig et stadium, vil det sannsynligvis bli abort.

 Hvis firmaet Pfizer hadde minste mistanke om at det kunne skade i anbefalte dose, ville de skrive det. De er meget forsiktige av hensyn til ev- søksmål.

Så gled deg over svangerskapet. Ved rutinemessig ultralyd i uke ca 18 vil man sjekke at alt står bra til. Det er også mulig å sjekke med ultralyd tidligere (ved ca 10 uker).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155674-gravid-og-diflucan/#findComment-1001074
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...