Gå til innhold

Manglende sexlyst etter overgangsalder

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 53 år. som sluttet med østrogenpiller for et år siden. Har ingen plager, og regner meg for ferdig med overgangsalderen. Men inntil jeg stoppet med østrogen, hadde jeg alltid sterk sexlyst og lett for orgasme. Hadde stor glede av denne delen av livet. Jeg er single, men alt var topp hver gang jeg traff en mann, samt at jeg kunne ha det godt alene og. Men nå er jeg for første gang i voksen alder uten lyst og tenning, og jeg får tregt orgasme, om noen gang. Bruker seroxat, og vet at det virker på seksualiteten, men siden jeg har brukt det i 10 år, skulle det ikke spille inn på nye måter. Så jeg relaterer alt til østrogenstopp. Har aldri tidligere, ikke i noen hormonell fase av livet, manglet lyst. Jeg er av de kvinner som hadde lyst så å si kontinuerlig. Skulle vel derfor ikke klage, men finnes det noen mulighet for noensinne å oppleve sexlivets gleder igjen? Er det noe jeg kan ta, som ikke er så helsemessig tvilsomt som østrogentilskudd? Progesteron? Noe annet?

Hilsen nysgjerrig aldrende dame!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155760-manglende-sexlyst-etter-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 45-åringen

Noen gode råd har jeg ikke til deg, det finnes jo mange ulike naturpreparater men alle virker vel ikke like godt på alle?

Barbasco plus er jo et alternativ.

Rosenrot er vel også kjent for å virke inn på sexlysten.

Det er i grunnen pussig at man savner sexlyst selv om man er singel og kanskje burde vært jublende glad for å endelig bli kvitt disse lystene. Jeg er bare 45, har menopause og mistet sexlysten for snaut et år siden. Jeg savner det å kjenne lyst selv om jeg er singel og stort sett bare hadde sex med meg selv. (nåja, noen menn ble det vel også...) Lurer ofte på om den kommer tilbake etter en stund, har bare vært uten blødninger i 8 måneder. Hormoner tar jeg ikke.

Jeg er spent på hvilke andre svar du får.

Mette Moen, Gynekolog

Det er flott at du (som mange andre kvinner) bevarer sex-lyst også etter overgangsalderen, men som du har erfart, kan det dabbe av når hormonene blir borte. Som du er inne på, kan seroxat gjøre det verre. Jeg foreslår at du begynner med østrogen igjen, og hvis du har livmor i behold, vil jeg anbefale at du bruker Livial. Med disse to preparater ser det ut til at risiko for bryst ikke er vesentlig øket, ev. slett ikke. Det er ikke vitenskapelig vist at progesteronkrem har effekt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...