Gjest undrende Skrevet 15. januar 2001 Del Skrevet 15. januar 2001 Hei! Jeg er en jente som har behov for å utsete mensen et par dager. Har hørt at man kan få tabletter for å gjøre dette, men hvor får man tak i dem? Må man gå til en lege, eller holder det å gå til en helsestasjon? Er dette "farlig"? Jeg vurderer også å begynne med p-piller, siden jeg har hatt fast kjæreste en god stund nå. Må man ta en gynekologisk undersøkelse før man får p-piller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15577-utsettelse-av-mensturasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Jeg vedlegger oppskrift på utsettelse av mensen. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse for åp få p-piller, men noen leger synes det er en god anledning til å sjekke for chlamydia. standard FORSKYVING AV MENSTRUASJON Menstruasjonen kan forskyves på følgende måter: 1. Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens. 2. Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon før den man ønsker å utsette) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15577-utsettelse-av-mensturasjon/#findComment-73619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Jeg vedlegger oppskrift på utsettelse av mensen. Det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse for åp få p-piller, men noen leger synes det er en god anledning til å sjekke for chlamydia. standard FORSKYVING AV MENSTRUASJON Menstruasjonen kan forskyves på følgende måter: 1. Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens. 2. Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon før den man ønsker å utsette) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager! Kan man få respet på p-piller og "utsettelse" tabletter på en helsestasjon? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15577-utsettelse-av-mensturasjon/#findComment-73708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.