Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en mann på 37 år og har en kone på 45. vi har 2 barn på 7 og 11 år. vi har det bra på mange måter. etter en fin sommerferie sammen fikk min følelser for min kone et oppsvning.

Imdidlertid ble dette preget av en en nedtur, da jeg føler at mine følelser ikke blir gjengitt. jeg blir således usikker på om hennes følelser ovenfor meg i det hele tatt er tilstede, da bekreftelse i form av kos, klem og initiativ til sex ikke er tilstede fra hennes side.

Min kone er fantastisk på mange områder, men initiativ til sex blir alltid foretatt av meg. Hennes lyst på sex fraviker vesentlig fra min. det kan gå opptil 14 dager mellom de ganger vi har sex. noen ganger er hun veldig kåt, men som oftest får jeg ikke lov til å kjærtegne henne og da føler jeg at hun bare gjør det for min skyld og ikke av følelser ovenfor meg.

mangel på lyst ble påtagene etter at vi fikk barn. Min kone har i tillegg diabetes.

Jeg har pratet med min kone om dette og hun sier at hun er veldig glad i meg. videre mener hun at mangel på kos og klem fra hennes side sitter tilbake fra da hun var barn. videre føler hun seg litt "brydd" i situasjoner med andre mennesker når jeg koser og kysser henne.

jeg føler meg litt maktesløs og tenker at hvis jeg ikke får

en bekreftelse på gjensidige følelser innen nær fremtid, klarer jeg ikke å leve sammen med min kone. det er viktig for meg å vite at hun viser at hun er glad i meg både fysisk og verbalt. jeg er veldig glad i henne. kan du gi oss noen råd på veien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155888-sex-og-samliv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro Isachsen, Sexpert

Årsaker til manglende seksuell lyst, kan være både fysisk og psykisk betinget. Hva som er årsaken i deres tilfelle er vanskelig å finne ut av, siden jeg bare har din historie å bygge på. Jeg skisserer derfor flere mulige årsaker.

Vi mennesker er svært forskjellige i hvor nært vi ønsker andre mennesker inn i vårt liv, både fysisk og psykisk. Ofte preges vårt syn på hvor nært vi ønsker å slippe våre nærmeste inn i livet vårt i barndom og tidlig ungdom. Det samme gjelder gi og motta kjærtegn. Mens noen vokser opp i familier hvor familiemedlemmene kaster seg om halsen på hverandre ved alle anledninger, er det andre hvor familiemedlemmene aldri berører hverandre. Når to med svært ulike utgangspunkt lever sammen, kan det føre til problemer. Den ene føler seg avvist og får lite fysisk bekreftelse, mens den andre føler at grensene for intimitet stadig trås over. Det kan hende dere har svært ulike utgangspunkt på grunn av ulike forventninger til intimitet.

Det hender seksuallivet går i stå fordi det ikke tas nok hensyn til ulikhetene i kvinner og menns seksualitet.

Årsakene til lystproblemer kan ellers være at mange kvinner har vansker med å uttrykke egne seksuelle behov, ikke har lært å kjenne egen kropp, eller ikke har utviklet et bevisst forhold til sitt tenningsmønster.

Mange har også problemer med å komme i gang med sex etter fødsel, og trenger av den grunn hjelp. Ulik sexdriv er ofte nok en årsak til frustrasjoner hos mannen og dårlig samvittighet hos kvinnen.

Diabetes kan også føre til mindre lyst, fordi sex for noen med diabetes kan gi mindre gleder. Det kan for eksempel hende hun trenger sterkere fysiske stimuli for å få til spenningsoppbygging som er nødvendig for at hun skal få orgasme.

Dersom det oppstår fortstyrrelse og dermed manglende spenningsoppbygging i dette reaksjonsmønsteret, kan resultatet bli manglende lyst også for framtiden, fordi kvinnen forbinder sex med skuffelse, ikke med glede.

Hva dere kan gjøre for å få til flere kjærtegn i hverdagen og mer sex avhenger av hva som er årsaken. Det er mulig dere kan finne mer ut av det om dere snakker sammen. Kanskje har dere behov for profesjonell hjelp fra en sexolog eller det er mulig dere kan få hjelp fra en familierådgiver om det ikke finnes noen sexologer der dere bor.

Jeg håper dere finner ut av problemene deres!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/155888-sex-og-samliv/#findComment-1003165
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...